• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Cossi
    BIX skrev 2016-09-08 16:50:07 följande:

Jag hade också en bra förlossning, hoppas det går lika bra igen. Fick första värken på kvällen och låg hemma i sängen, slumrade lite och jobbade med värkarna medan sambon småsnarkade bredvid mig. Det var hur mysigt som helst :) Sen åkte vi till förlossningen och då tappade jag fokus lite och började jobba mot värkarna istället för att flyta med. Det var inte lika mysigt, var 8 cm öppen när jag kom in och de två sista cm tog 6 timmar. Så jag skulle nog egentligen gärna föda hemma, men det vågar jag knappt andas om :) Dessutom är jag rationell och inser att det finns fördelar med att ha läkare nära till hands :)

Som smärtlindring hade jag lustgas och kvaddlar, kvaddlarna gjorde sjukt ont men var grymt bra :) Hade två bm som stack samtidigt i varsin skinka haha :) Fel att kalla det smärtLINDRING bara :) För övrigt tankade jag i mig lite mycket lustgas så var ganska hög och kände mig berusad vilket jag hoppas jag kan undvika nästa gång.

Förstår dig helt mht hemmafödsel, hade jag vågat hade det varit det skönaste men jag vågar inte riskera bebisens eller min hälsa om något går snett... Vill vara hemma så länge dom möjligt, tur så har vi bara 5 minuter till sjukhuset. Sist fick min man säga till på skarpen att vi skulle åka, tur för efter 20 minuter på sjukhuset föddes hon. Första gången var jag inne i 12 timmar och upplevde det som jättejobbigt med undersökningar, ctg som skulle kopplas, spring i rummet mm. Hoppas vi kan tamja lika bra denna gången!
  • ciz

Fastän det är tredje barnet för mig känns allt helt nytt, min tjej är född 09 så det är ju faktist ett tag sedan:)

Känns otroligt, roligt och spännande att man redan kommit så långt att man börjat fundera kring förlossningen som komma skall.

Ni som fött tre barn eller flera när har er nr3 kommit i jämförelse med de andra barnen?

• ciz
    ciz skrev 2016-09-08 21:02:05 följande:

Kan ju tillägga att jag har en kille som är född 09.

Äh.. 07 är han ju såklart född..
  • BIX
    HJ0812 skrev 2016-09-08 19:20:41 följande:
    Det var inte meningen att låta aggressiv men det lät överlag som att det var ett val och jag ville bara poängtera att det är inte är ett val utan ett måste för en del. Det kanske är fel forum att diskutera förlossningserfarenheter eftersom alla har olika erfarenheter och det är lätt att trampa varann på tårna i ett utsatt läge.
    Alvin 081121 Asta 130730
    Jag ville inte heller trampa någon på tårna om det var så det upplevdes. Och jag tror inte att någon som berättade om motsatt upplevelse ville trampa på mig. Vi har ju alla olika erfarenheter om allt som rör våra graviditeter och om vi inte kan diskutera förlossning och utbyta tankar om det i en gravidtråd vet jag inte vad vi ska prata om.
  • BIX
    Friedan skrev 2016-09-08 19:10:31 följande:

Åh kvaddlar, jag tyckte att de var sköna! På riktigt alltså. Skön smärta som dessutom hjälpte att ta bort den onda smärtan. Tyvärr fanns det ingen bm som ville ge det när mitt yngsta barn föddes men jag ska göra ett nytt försök den här gången

Jag ser också fram mot förlossningen och för egen del är jag rädd för kejsarsnitt (bl.a. beroende på att jag fått svåra komplikationer i ärret efter en annan op). Men jag ser ingen prestige i hur man väljer och gör och jag tycker det är toppen om vården lyssnar och respekterar den blivande mammans önskningar och val.

Njae skönt vet jag inte om jag tyckte de var.. Det stacks som typ 30 getingstick. Det roliga var att när jag fick dem och tittade upp såg jag att det hängde en tavla på väggen, med en målning av ett getingbo. Udda motiv överlag och just då framstod det som ett bisarrt skämt :)
  • HJ0812
    BIX skrev 2016-09-08 21:23:14 följande:
    Jag ville inte heller trampa någon på tårna om det var så det upplevdes. Och jag tror inte att någon som berättade om motsatt upplevelse ville trampa på mig. Vi har ju alla olika erfarenheter om allt som rör våra graviditeter och om vi inte kan diskutera förlossning och utbyta tankar om det i en gravidtråd vet jag inte vad vi ska prata om.
    Absolut men vissa trådar är mer anpassade till olika saker. Det finns tex trådar för den förlossningsskadan jag fick och då är det bättre att ventilera det där, mer så jag tänker, inget jag behöver kasta på er. Det är ett känsligt ämne för mig för jag vill inget hellre än att föda vaginalt.
    Alvin 081121 Asta 130730
  • Cossi
    ciz skrev 2016-09-08 21:00:38 följande:

Fastän det är tredje barnet för mig känns allt helt nytt, min tjej är född 09 så det är ju faktist ett tag sedan:)

Känns otroligt, roligt och spännande att man redan kommit så långt att man börjat fundera kring förlossningen som komma skall.

Ni som fött tre barn eller flera när har er nr3 kommit i jämförelse med de andra barnen?

Jag har 3 barn födda 03, 05 och 07. Alla har kommit mellan 6-7 dagar efter Bf. Förlossningarna har blivit lättare för varje gång men nu är det ju länge sedan sist....
  • Friedan
    ciz skrev 2016-09-08 21:00:38 följande:

Min första kom +5 dagar, andra +10 och tredje +12. (Och fjärde på bf-dagen!)

Och tredje förlossningen var den snabbaste och "enklaste" av dem. Ska bli spännande att se hur det blir den här gången!
  • ciz
    Cossi skrev 2016-09-09 08:19:55 följande:

Jag har 3 barn födda 03, 05 och 07. Alla har kommit mellan 6-7 dagar efter Bf. Förlossningarna har blivit lättare för varje gång men nu är det ju länge sedan sist....

Vad häftigt när de kommit så nästan på samma dag alla! Och det låter ju bra att det blev lättare för varje gång men även här är det ju länge sen sist.

För mig är första född i v37+3 och

andra v39+1 så känns som att jag kommer att gå över tiden denna gång men jag hoppas inte då jag har bf 19.12
Svar på tråden BF December 2016