• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • mocha8676
    Ledilnaan skrev 2016-09-14 09:31:07 följande:

Jag var hos bm igår, är i samma vecka som dig, och vi kollade inte äggvita i urinen, jag tror att det är först nästa vecka. Däremot så kollade hon alla andra värden, järn, blodtryck och blodsocker.

Sen ville hon att jag skulle väga mig, men jag kände inte för att göra det igen, då jag gjorde det för bara några veckor sedan, när jag var där sist. Förstår faktiskt inte varför vi ska vägas varje gång!?

Jag har bara gått upp 6 kg, så jag behöver inte kollas så mycket, har ju ingen extrem viktuppgång, men jag förstår inte riktigt hysterin att vägas hela tiden.

Imorgon ska jag till mvcläkaren och min bm sa att hon förmodligen vill att jag ska väga mig, varför undrar jag? Nån som vet?

Då ska jag be dom kolla mina värden om två veckor.. :)

Jag var senast hos Bm i vecka 12, och har inte vägt mig hemma något. Hade gått upp 12 kg sen dess!!! Shit alltså.. Hur ska detta sluta. Så jag antar att det kommer bli vägning varje gång för mig.

Men för någon som inte gått upp så mycket förstår jag inte varför man ska vägas så ofta.
  • Andan

Yes! Men hon ska INTE heta Lucia, vilket 511 redan frågat!

Jag bor i Göteborg, men har även denna gång valt att åka till Varberg.

Sthlm snittar 14 dagar innan BF dessutom om jag minns rätt?

Ska du snittas?

Y o L o skrev 2016-09-14 10:16:23 följande:

Åhh va kul... Men vänta.. På lucia? Högtidligt hehe :)

Bor du i Sthlm? Eller vilket sjukhus ska du till?

• BIX
    Ledilnaan skrev 2016-09-14 09:31:07 följande:
    Jag var hos bm igår, är i samma vecka som dig, och vi kollade inte äggvita i urinen, jag tror att det är först nästa vecka. Däremot så kollade hon alla andra värden, järn, blodtryck och blodsocker.
    Sen ville hon att jag skulle väga mig, men jag kände inte för att göra det igen, då jag gjorde det för bara några veckor sedan, när jag var där sist. Förstår faktiskt inte varför vi ska vägas varje gång!?
    Jag har bara gått upp 6 kg, så jag behöver inte kollas så mycket, har ju ingen extrem viktuppgång, men jag förstår inte riktigt hysterin att vägas hela tiden.
    Imorgon ska jag till mvcläkaren och min bm sa att hon förmodligen vill att jag ska väga mig, varför undrar jag? Nån som vet?
    Jag antar att de har vikten som mätvärde och referenspunkt för att kunna upptäcka avvikelser år ena eller andra hållet lättare. Om du tycker det är jobbigt och de ändå vill väga kan du kanske låta dem göra det men be dem hålla resultatet för sig själva? Det har jag isf hört andra göra.
  • Ledilnaan
    BIX skrev 2016-09-14 12:09:50 följande:
    Jag antar att de har vikten som mätvärde och referenspunkt för att kunna upptäcka avvikelser år ena eller andra hållet lättare. Om du tycker det är jobbigt och de ändå vill väga kan du kanske låta dem göra det men be dem hålla resultatet för sig själva? Det har jag isf hört andra göra.
    Jag tycker att det räcker med att jag väger mig och vet hur mycket jag gått upp, väger redan för mycket innan och tycker det är jobbigt att de ska veta vad jag väger.
  • Mariro

Det är så himla kul att vi har kommit en bit på vägen! Det händer så mycket nu i dagarna/veckorna! Hurra för oss!

Men, det kommer alltid ett men, jag har flera ggr nu när jag är påväg til jobbet på morgonen blivit kallsvettig, pulsen skjuter i taket, hjärtklappning och på det en känsla av att det susar i öronen och man mår så dåligt att det känns att man ska gå under. Sen efter ca 10-15 minuter går det över, och då känns det som att man har sprungit ett maratonlopp - helt utslagen. Vad tusan är detta och har någon råkat ut för det? Så himla svårt att inte få panik och bara andas.

• BIX
    Ledilnaan skrev 2016-09-14 12:22:27 följande:
    Jag tycker att det räcker med att jag väger mig och vet hur mycket jag gått upp, väger redan för mycket innan och tycker det är jobbigt att de ska veta vad jag väger.
    Ja det borde också räcka :) Min förra bm (förra grav) vägde inte mig varje gång utan frågade alltid om jag vägt mig eller om jag ville göra det när jag var där på kontroll.
  • BIX
    Mariro skrev 2016-09-14 13:03:44 följande:

Det är så himla kul att vi har kommit en bit på vägen! Det händer så mycket nu i dagarna/veckorna! Hurra för oss!

Men, det kommer alltid ett men, jag har flera ggr nu när jag är påväg til jobbet på morgonen blivit kallsvettig, pulsen skjuter i taket, hjärtklappning och på det en känsla av att det susar i öronen och man mår så dåligt att det känns att man ska gå under. Sen efter ca 10-15 minuter går det över, och då känns det som att man har sprungit ett maratonlopp - helt utslagen. Vad tusan är detta och har någon råkat ut för det? Så himla svårt att inte få panik och bara andas.

Det låter lite extremt. Jag kan bli andfådd och matt av minsta lilla, men det låter som att ditt blodtryck rusar lite väl..? Jag skulle ringa bm och rådfråga om jag vore som du.
  • Y o L o

Just ja, det skrev du tidigare minns jag nu (ang Varberg).

Ja jag ska snittas på Sös, inte ens varit där ännu, skulle bli kallad under oktober sa dom när jag ringde o frågade.

Andan skrev 2016-09-14 11:50:56 följande:

Yes! Men hon ska INTE heta Lucia, vilket 511 redan frågat!

Jag bor i Göteborg, men har även denna gång valt att åka till Varberg.

Sthlm snittar 14 dagar innan BF dessutom om jag minns rätt?

Ska du snittas?

• Tess1990

28+4 idag för mig, 79 dagar kvar enligt gravidappen ^^

Min bm har stenkoll på mig, gjort glukosbelastningstestet och det visade ingen diabetes och alla andra provet har sett bra ut :)

Ska dit igen den 29e och sen ultraljud 3e okt för att kolla om moderkakan flyttat på sig, hur stort barnet är och hur navelsträngen ser ur (min son hade en otroligt kort som hade kunnat orsaka komplikationer, upptäcktes inte förren vid födseln)

Sen besök på förlossningen den 5e för att diskutera förra förlossningen och kommande och sen blir de nog ännu tätare kontroller på mvc tills de är dags

När ska egentligen den riktiga hösten komma!?

Är så jäkla varm av mig att jag längtar till riktig kyla nu!

• Cossi
    Mariro skrev 2016-09-14 13:03:44 följande:

Kanske blodtrycks- eller blidsockerfall? När mitt tryck sjunker får jag samma känsla och hög puls. Blir bättre om jag sätter mig lite. För mig hade jag mest problem ca v 22-26.

Vecka 29 idag, plötsligt börjat känna mig så stor, tung och otymplig. Gör ont lite överallt, rygg, drar i magen, ischias ner i benet.... Flåsar för det minsta. Det är ändå ganska många veckor kvar varav de flesta på jobbet, undrar hur jag ska orka? Hoppas det är en tillfällig svacka.

Älskar känna hur bebisen vrider och vänder på sig många gånger om dagen!
Svar på tråden BF December 2016