• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Cossi
    sillencillasill skrev 2016-10-04 20:34:33 följande:

Var hos BM idag, järnvördet har sjunkit från 114 till 109 trots järnsaft, järntabletter och bra mat. Hur gör ni andra? Ska äta dubbel dos tabletter, äter Sideralforte. Dyra men ingen inverkan på magen.

Annars såg allt bra ut, dock en del förvärkar och sammandragningar. Pratade om sjukskrivning framöver...

Såg att Sideral forte bara innehåller 30 mg järn/tablett, så även dubbeldos blir inte så mycket. Jag måste nu ta 2st Niferex per dag, dvs 200 mg dagligen. Sen tar jag några Hemofer också, men bara 10 mg järn i varje. Så kanske behöver du ännu mer järntillskott? Eller så tillhör du kanske den skaran som är dålig på järnupptag i tarmen, där finns jag... Mitt Hb var sist 102 med 160 mg järn/dag. Du har säkert fått råd att undvika mjölkprodukter, kaffe, te, gaviscon mm i samband med tabletter? Om någon annan har bra tips lyssnar jag gärna, känns olustigt att ha så små reserver inför en förlossning, tänk om man blöder mycket?

Lycka till med ditt järnknaprande...
  • sillencillasill
    Cossi skrev 2016-10-05 16:50:44 följande:
    Såg att Sideral forte bara innehåller 30 mg järn/tablett, så även dubbeldos blir inte så mycket. Jag måste nu ta 2st Niferex per dag, dvs 200 mg dagligen. Sen tar jag några Hemofer också, men bara 10 mg järn i varje. Så kanske behöver du ännu mer järntillskott? Eller så tillhör du kanske den skaran som är dålig på järnupptag i tarmen, där finns jag... Mitt Hb var sist 102 med 160 mg järn/dag. Du har säkert fått råd att undvika mjölkprodukter, kaffe, te, gaviscon mm i samband med tabletter? Om någon annan har bra tips lyssnar jag gärna, känns olustigt att ha så små reserver inför en förlossning, tänk om man blöder mycket?

Lycka till med ditt järnknaprande...
    Grejen med sideralforte är att allt järn tas upp av kroppen till skillnad från de andra preparat du räknat upp då 30 mg tas upp av kroppen på positivt sätt och resten ligger kvar i tarmen därav att man får bekymmer med den... så äter jag 30 mg så tas alla 30 mg upp. Så hellre det än trycka i mig tabletter där det skvalpar runt i magen och inte tas upp. Är glutenintolerant så är van vid problem med mage så orkar inte spä på det med mer bekymmer...
    jo, fått kostråd men både brödet och blutsaft som står på listan är inte glutenfritt...
  • Ledilnaan
    Y o L o skrev 2016-10-05 21:53:45 följande:

Själv blir jag mer rädd för allt det andra om man äter för lite omega 3. Man vet ju inte vad man ska tro om allt man läser :) man får väl bara följa magkänslan!

Jag har inte ätit Omega 3 med nåt av mina tre tidigare graviditeter och inte heller denna gången, äter inte fisk heller. Mina barn är fullt friska.
  • Y o L o

Åt inte heller förra gången och är vegetarian, men nu har jsg läst så mycket forskning o böcker om det så jag har blivit skrämd ;)

Adhd o massa sånt som dom säger kommer av brister. Studier som visar skillnaden i intelligens mm. Men som sagt, vet inte vad man ska tro och lita på, man får ju göra det som känns bäst för en själv.

[quorn=77026894][quote-nick]Ledilnaan skrev 2016-10-05 22:08:53 följande:[/quote-nick]Jag har inte ätit Omega 3 med nåt av mina tre tidigare graviditeter och inte heller denna gången, äter inte fisk heller. Mina barn är fullt friska.[/quote]

• Emmask
    Y o L o skrev 2016-10-05 21:53:45 följande:

Själv blir jag mer rädd för allt det andra om man äter för lite omega 3. Man vet ju inte vad man ska tro om allt man läser :) man får väl bara följa magkänslan!

Jag är också vegetarian och förra graviditeten fick jag upp tabletterna som sura uppstötningar = typ fiskleverolja i munnen. Bland det vidrigaste jag upplevt. Så man kan väl säga att jag "väljer" att följa de rekommendationerna framför alternativet att utstå fisksmaken igen :)
  • Emmask

Jag har 89 dagar kvar. Hänger här eftersom det känns som ett decemberbarn. Ska jobba till 16/12 och sen slappa fram till bf 4/1. Eller slappa och slappa, har ju fler barn. Ni utan barn sedan tidigare, gör det mesta av er sista tid ensamma! Jag förstår att en majoritet bara längtar ihjäl sig sista tiden, men jag njöt. Bästa veckorna, varje ledig timme var så extremt ledig. Sen kom barnet på bf och jag var alls inte redo. Hade ju serier att se, folk att träffa :)

• Y o L o

Åh va vidrigt, det var min skräck, därför jag inte ätit det tidigare. Men har peppar peppar aldrig upplevt någon fisksmak, då skulle jag spy. Äter Eskimå Pure, ingen smak av det alls :)

Emmask skrev 2016-10-07 12:05:13 följande:

Jag är också vegetarian och förra graviditeten fick jag upp tabletterna som sura uppstötningar = typ fiskleverolja i munnen. Bland det vidrigaste jag upplevt. Så man kan väl säga att jag "väljer" att följa de rekommendationerna framför alternativet att utstå fisksmaken igen :)

Svar på tråden BF December 2016