• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • BIX
    Cossi skrev 2016-10-03 16:42:16 följande:

64 dagar kvar! Jag längtar så tills jag ska sluta jobba och bara får slappa och förbereda inför fl. Vet inte hur jag ska orka med 7 veckor till....har i alla fall ledigt höstlovet. Jag ville inte ta ut så mycket fl innan bebisen är född, och jag har inte mycket sparad semester, så jag har inget annat val än att kämpa på. Hur gör ni andra, när slutar ni jobba? Semester eller fl innan?

Det visade sig att mitt blodvärde inte alls gått upp när man kollade venöst prov, trots så mycket järn. Nu ska jag öka järnintaget ytterligare . Enl läkaren gör man inget annat eftersom det inte gått ner och ligger över 100 (102...). Vet inte hur mycket av tröttheten som kan skyllas järn/blodbrist eller om det är den eländiga sömnen. Vaknar hela tiden, drömmer mycket, gör ont när jag vänder mig, ska kissa mm. Någon annan? Usch vad gnälligt det här blev, känner mig bara lite nere för tillfället. Hoppas ni har överseende...

Och jag har 66 dagar kvar! Jag ska jobba fram till 2 veckor innan bf, så har ca 6 v kvar. Tycker också det börjar bli tungt och skulle gärna trappa ner. Men det är inte planerat så på jobbet och för övrigt har vi gått på en lön + en föräldrapenning sedan dottern föddes i april 2015, så dubbla löner i ett par månader känns ganska välkommet ^^ Att ta fl med dottern är 100 ggr mer ansträngande för kroppen så jag har det egentligen bra på jobbet :)
  • Ledilnaan

Jag har varit sjukskriven sen v.23 pga foglossning, och den har inte blivit bättre, gör så otroligt ont så jag kan inte ens gå vissa perioder. Hade gärna jobbat några veckor efter v.23 om jag kunnat, för att få lite mer pengar inför allt som måste köpas, men men, kan jag inte gå så kan jag inte jobba heller. Jobbar i hemtjänsten.
    Är nu i v.29, så kommer att ha varit hemma länge innan han kommer. Jag passar på att försöka sy och virka lite till lillen.

• Vasilisat
    Ledilnaan skrev 2016-10-03 19:16:08 följande:

Jag har varit sjukskriven sen v.23 pga foglossning, och den har inte blivit bättre, gör så otroligt ont så jag kan inte ens gå vissa perioder. Hade gärna jobbat några veckor efter v.23 om jag kunnat, för att få lite mer pengar inför allt som måste köpas, men men, kan jag inte gå så kan jag inte jobba heller. Jobbar i hemtjänsten.
    Är nu i v.29, så kommer att ha varit hemma län
    ge innan han kommer. Jag passar på att försöka sy och virka lite till lillen.

Detta jag ville höra :) vad gör man hemma :D 
    Hmmmm sy och virka är inte min grej...tyvärr,det gör min mamma alltså barnets mormor istället Hjärta
    Undrar om det finns mer tips på sysselsättning ? 
    Tänkte köpa målarbok idag men eh..inte min grej heller... läsa och sova har jag tröttnat på :/ 
    Juste, gåt i v 31 idag och avstängd från jobbet pga risker i arbetsmiljö...men jag längtar av att jobba :D 

Beklagar över foglossning :( styrkekram {#emotions_dlg.flower}
  • Y o L o

Va kul att höra hur alla mår. Jag blev ju erbjuden av min bm att de ska sjukskriva mig. Vill inte ta av fl redan men börjar bli jobbigt att arbeta heltid. Så att få jobba 50 % o sjukskriven 50% blir perfekt tror jag.

Krämpor i v 29 är:

Foglossning

Svårt att sova

Åderbråck i underlivet

Förstoppad

Känslig o lättretad

Viktuppgång 20 kg

• Vasilisat

Ni som har börjat använda stödbälte ,
    Får man verkligen stöd,hur,vilken kroppsdel ? 

Tvivlar på att jag har foglossning, bara ont i ländryggen och magen(då det känns att det tynger ner så mycket ) , och såklart varje gång man ställer sig upp är man direkt kissnödig ... Kan en bälte lindra mina besvär ? 

• ciz

75dagar kvar. Låter helt plötsligt inte så länge:)

Jag går på mammaledigt ca5veckor före liten kommer. Har haft det lite bättre med sd o foglossningen de senaste veckorna och vill verkligen jobba så länge det bara går även om jag redan för ca 1månad sedan skulle få bli sjukskriven . Idag är dock en väldigt tung och jobbig dag men hoppas det svänger igen!!

• Tess1990
    Miaairam skrev 2016-10-03 13:16:28 följande:

Ja, de kan fortfarande vända sig. Har hört att det är vanligare att de vänder senare för omföderskor, men vet ej om det stämmer. Jag var på extra kontroll i helgen och fast att min plutt nu ligger med huvudet neråt sa BM att han kanske vänder sig flera gånger till innan det är dags, eftersom det fortfarande är relativt gott om plats (är i v32). Om bebisen inte vänder själv blir du kanske erbjuden vändningsförsök?

Jag hoppas verkligen hen vänder sig själv!

Läst lite om vändningsförsök och de låter inte roligt :/

Jag vill verkligen inte snittas! Men de är så mycket som hänt nu och så mycket stress att jag nästan börjat fundera på de, och tror jag skulle få de godkänt och inbokat direkt om jag bad om de.. men är ju inte de jag vill egentligen!

Hon som gjorde ultraljudet sa att jag skulle få göra ett ultraljud igen i v.38, men de verkar ju jättesent för läste om att dom brukar göra vändningsförsökt i v.36-37, men får se hur bra bm på mvc känner barnets huvud senare och hoppas hen vänder sig, känner och ser alla rörelser väldigt tydligt så tror jag kommer känna om de händer

Imorgon är de 59 dagar kvar för mig till BF ^^

Är arbetsökande just nu (ett jävla skämt! Kan inte börja jobba, men sonen får behålla sin förskoleplats iaf)

Har så jäkla ont i blygdbenet när jag går och magen spänner som tusan

Sovit jätte dåligt i 2-3 veckor nu men har börjat ta en lergigan till kvällen för att sova lite djupare och sambon har sovit i andra rummet med sonen några nätter så inte dom stör mig, känns trist att sova ensam men ja, behöver sova!

Inte kräkts på 3 veckor nu! Helt otroligt
  • sillencillasill

Var hos BM idag, järnvördet har sjunkit från 114 till 109 trots järnsaft, järntabletter och bra mat. Hur gör ni andra? Ska äta dubbel dos tabletter, äter Sideralforte. Dyra men ingen inverkan på magen.

Annars såg allt bra ut, dock en del förvärkar och sammandragningar. Pratade om sjukskrivning framöver...

• Y o L o

Nu kanske jag låter flummig, men äter du omega 3? För jag har ätit mer omega 3 senaste månaderna o niferix var tredje dag och mitt järnvärde har ökat konstigt nog. Den enda skillnaden från förra grav är att jag äter omega 3. Vet inte alls om det har någon betydelse eller så men börjar nästan tro det.

sillencillasill skrev 2016-10-04 20:34:33 följande:

Var hos BM idag, järnvördet har sjunkit från 114 till 109 trots järnsaft, järntabletter och bra mat. Hur gör ni andra? Ska äta dubbel dos tabletter, äter Sideralforte. Dyra men ingen inverkan på magen.

Annars såg allt bra ut, dock en del förvärkar och sammandragningar. Pratade om sjukskrivning framöver...

• sillencillasill
    Y o L o skrev 2016-10-05 06:39:44 följande:

Nu kanske jag låter flummig, men äter du omega 3? För jag har ätit mer omega 3 senaste månaderna o niferix var tredje dag och mitt järnvärde har ökat konstigt nog. Den enda skillnaden från förra grav är att jag äter omega 3. Vet inte alls om det har någon betydelse eller så men börjar nästan tro det.

Jag äter omega 3 och 7, d-vitamin, järnsaft, sideralforte och omeprozol. Varje dag. Järnsaft dubbel dos och numera även tabletterna. Får hoppas att det ordnar till sig!
Svar på tråden BF December 2016