• Anonym (J)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 22:40:56 följande:

Ja, jag håller verkligen med! Den här tråden har verkligen fått mig att fundera över normer och mina egna värderingar. Det var t ex ett inlägg om en kvinna som borde klä sig i en annan stil och därför se "tio år yngre ut". Som om yngre alltid är bättre?? 

Jag vill inte vara yngre! Jag vill inte se yngre ut! Jag är trött på att behaga och att andra tycker att man som kvinna ska leva för att behaga, vara snygg, och vara ung, och att andra ska ha åsikter om min klädstil och vad som är passande för mig.

Länge leve tanten!

Vissa inlägg, som ditt och personen du citerade, är åtminstone befriande att läsa i denna sorgliga tråd :)
  • SmalaSara
    K grrl skrev 2016-04-10 23:13:20 följande:
    Kläder är inte bara kläder, i någon mån kommunicerar de ju vilka vi är och vad i vår personlighet vi vill uttrycka.

Du upprepar att du inte säger vad 40+ inte ska ha på sig, men vad du inte tänker på är att du med din lilla lista faktiskt uttrycker just normer och värderingar och det är just det en kan reagera på.

För faktum är ju att de flesta som har en medveten, genomtänkt stil som de känner sig hemma i faktiskt också ser bra ut. Jag kan inte tänka mig Patti Smith i pennkjol...
    På sätt och vis gör de kanske det. I alla fall kommunicerar de vad man vill att folk ska få för uppfattning. Men jag skulle säga att det är väldigt lite av personligheten nyanser i kläderna. De flesta vuxna människor klär sig ändå rätt så lika.

Jag tycker att klädsel säger rätt lite om en person. Så länge den inte är extrem.

Varför skulle jag inte tänka på att min lista uttrycker normer och värderingar? De flesta som skriver om klädstil här uttrycker normer och värderingar. Men hur viktiga är de?

Det är skillnad på att "föredra", "tycka är snyggt" och att anse att man representerar någon slags allmän smak och norm.

Rockstjärnor/ konstnärer spelar lite i en annan liga; vad som är snyggt på Dregen är inte lika snyggt på gemen man på 40+. typ.
  • SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 23:25:54 följande:
    När du kommer in i 40-åren och inte längre är beroende av andras blickar och andras godkännande, och ditt värde sitter i allt utom ditt utseende, kommer du att upptäcka att här är en ganska behaglig plats att vara på. Välkommen! 
    Jag är 40+

Jag tycker allmänt att unga kvinnor klär i fler saker än äldre. Det har inget med gillande blickar att göra utan med min klädsmak.
  • Anonym (jorå)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 23:47:29 följande:
    Jag är 40+

Jag tycker allmänt att unga kvinnor klär i fler saker än äldre. Det har inget med gillande blickar att göra utan med min klädsmak.
    Och normerna, då.
  • SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 23:56:11 följande:
    Och normerna, då.
    Det finns ingen människa som har någon åsikt eller smak som inte är influerad av samhällets normer. I så fall har man vuxit upp på en öde ö.
  • Anonym (jorå)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 23:57:54 följande:
    Det finns ingen människa som har någon åsikt eller smak som inte är influerad av samhällets normer. I så fall har man vuxit upp på en öde ö.
    Självklart inte, det är ju därför jag går till jobbet i kläder istället för morgonrock, och du i pennkjol.

Men visst har de gillande blickarna också betydelse, för vad ska vi annars ha din lista till; "Kläder som kvinnor 40+ är snygga i"? Fast du kanske hela tiden bara menade "Kläder som jag 40+ tycker om att se mig själv i spegeln i, eftersom nästan ingen annan tittar på kvinnor över 40".
  • Pkb

Oj vad folk tar andras åsikter personligt och blir förolämpade.

• SmalaSara
    Pkb skrev 2016-04-11 00:08:08 följande:

Oj vad folk tar andras åsikter personligt och blir förolämpade.

So it seems
  • SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-11 00:05:21 följande:
    Självklart inte, det är ju därför jag går till jobbet i kläder istället för morgonrock, och du i pennkjol.

Men visst har de gillande blickarna också betydelse, för vad ska vi annars ha din lista till; "Kläder som kvinnor 40+ är snygga i"? Fast du kanske hela tiden bara menade "Kläder som jag 40+ tycker om att se mig själv i spegeln i, eftersom nästan ingen annan tittar på kvinnor över 40".
    "Vi ha min lista till"?

Märklig fråga. Inget väl?

TS frågade vad random personer tycker och jag skrev vad jag tyckte...

Det var inget allmänt upprop till alla kvinnor. Och inget man behöver hålla med om.
  • Anonym (jorå)

Jag ogillar bara när folk inte är riktigt ärliga, men det kanske inte är fråga om oärlighet, utan ärligt självbedrägeri. Vi intalar oss gärna att vi gör allt vi gör för vårt utseende för att vi trivs med oss själva så, men orsaken till att vi trivs med oss själva så är ju oftast att omgivningen gillar oss så och att vi lärt oss att se på oss själva med andras blickar. Annars skulle vi alla gå till jobbet i mjukisbyxor, det kan jag nästan lova. Eller åtminstone tunika och tights.

Själv ska jag hädanefter granska mina egna ogillande blickar på såväl andra som mig själv, och bara känna beundran för kvinnor som struntar i att behaga och klär sig i osmickrande eller opassande kläder.

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??