K grrl skrev 2016-04-10 23:13:20 följande:
Kläder är inte bara kläder, i någon mån kommunicerar de ju vilka vi är och vad i vår personlighet vi vill uttrycka.
Du upprepar att du inte säger vad 40+ inte ska ha på sig, men vad du inte tänker på är att du med din lilla lista faktiskt uttrycker just normer och värderingar och det är just det en kan reagera på.
För faktum är ju att de flesta som har en medveten, genomtänkt stil som de känner sig hemma i faktiskt också ser bra ut. Jag kan inte tänka mig Patti Smith i pennkjol...
På sätt och vis gör de kanske det. I alla fall kommunicerar de vad man vill att folk ska få för uppfattning. Men jag skulle säga att det är väldigt lite av personligheten nyanser i kläderna. De flesta vuxna människor klär sig ändå rätt så lika.
Jag tycker att klädsel säger rätt lite om en person. Så länge den inte är extrem.
Varför skulle jag inte tänka på att min lista uttrycker normer och värderingar? De flesta som skriver om klädstil här uttrycker normer och värderingar. Men hur viktiga är de?
Det är skillnad på att "föredra", "tycka är snyggt" och att anse att man representerar någon slags allmän smak och norm.
Rockstjärnor/ konstnärer spelar lite i en annan liga; vad som är snyggt på Dregen är inte lika snyggt på gemen man på 40+. typ.