• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Anonym (feel free) skrev 2016-04-10 23:02:05 följande:
    Ehhh? 

Hur gammal är du SmalaSara,  25 år?

Den skulle förklara din inställning ganska väl
    Jag är 40+ och jag tror faktiskt inte att jättemånga bryr sig så vansinnigt mycket om vad kvinnor i min ålder har på sig. Men det tror du alltså?
  • lövet2

Hur man "ska" klä sig runt 50 år vet jag inte. Vad jag personligen tycker är väl det här:
    Om en 50-åring går runt i kläder som är uppenbart obekväma och opraktiska (annat än vid offentliga tillställningar eller som påbjuden arbetsklädsel), då reagerar jag negativt. Jag tänker att hon nog är korkad eller väldigt osäker av sig.

I övrigt har jag inga direkta åsikter om andras klädsel.

• Anonym (jorå)
    Seven Costanza skrev 2016-04-10 23:09:19 följande:
    Folk behöver inte bry sig ett dugg om vad andra tycker om deras utseende men OM man gör det kan det ju vara intressant med TS fråga.

Personligen hade inte velat att min egen man skulle tycka att jag såg ut som en tant, så om du har en partner är jag nyfiken på vad hen anser om din stil.
    TS fråga är jätteintressant, eller framför allt blev diskussionen intressant och tankeväckande på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.

Vad är det för fel med att vara en tant? Och vad har min partner med diskussionen att göra? Jag har ingen aning om ifall han tycker att jag ser ut som en tant, men om han gör det, så är det något som han gillar, uppenbarligen.
  • SmalaSara
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-10 23:00:19 följande:
    Jag är inte känslig. Försök inte sätta dig på mig med det kortet. Jag är gammal nog att klä mig som jag vill. Utifrån min smak, vad som passar min kroppsform. Härliga färger, mjuka naturmaterial, tunikor, jeans, skinnkacka osv. För det är så att om man klär sig som man trivs så bär man upp det. 

Men du verkar ha oerhört svårt att förstå att din uppfattning om vad som är bra respektive dålig stil är just din uppfattning om smak. I alla fall skriver du i de ordalagen, kanske för att provocera, i inlägg efter inlägg, sida upp och sida ner. Så det måste vara något som engagerar dig väldigt starkt.    
    Om du nu inte bryr dig om vad folk tycker om din klädsel -varför svarar du på mina inlägg då? Och varför så aggressivt?

Jag beskriver vad jag tycker är klädsamt men du verkar ta det som någon slags förolämpning...? Eller att jag anser att alla ska tycka som jag..?

Jag började faktiskt mitt första inlägg med att påpeka att jag visste att inte särskilt många tyckte som jag.
  • Seven Costanza
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-10 23:14:18 följande:

Min man skulle tycka att jag såg ut som en tant om jag följde SmalaSaras stilråd. (Visade honom dom). Vi har enats om att det skulle verkligen se tantigt ut på mig.

Jamen dåså . Jag däremot skulle känna mig väldigt utklädd i färgstarkt och stora mönster så då hade inte min personlighet kommit till sin rätt.
  • Anonym (jorå)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 22:59:17 följande:
    Kläder är bara... Kläder. De sitter på utsidan. Så ta det lugnt.

Sen kan du aldrig hindra folk att ha åsikter. Det har de. Och om du tycker åsikter om kläder är jobbigt - läs inte sådana här trådar.

Du kan dock trösta dig med att det inte är så särkilt många som bryr sig om vad 40+ kvinnor har på sig. Eller ens tittar på dem. ;)
    När du kommer in i 40-åren och inte längre är beroende av andras blickar och andras godkännande, och ditt värde sitter i allt utom ditt utseende, kommer du att upptäcka att här är en ganska behaglig plats att vara på. Välkommen! 
  • Seven Costanza
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 23:22:12 följande:

TS fråga är jätteintressant, eller framför allt blev diskussionen intressant och tankeväckande på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.

Vad är det för fel med att vara en tant? Och vad har min partner med diskussionen att göra? Jag har ingen aning om ifall han tycker att jag ser ut som en tant, men om han gör det, så är det något som han gillar, uppenbarligen.

Ordet tant brukar ha en negativ laddning som tråkig och inte sexuellt intressant. Det blir ju relevant om man lever i ett monogamt förhållande där man vill ha sex med varandra och inga andra. Du och din man kanske uppfattar ordet tant på ett helt annat sätt därav min fråga.
  • Pkb
    SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:

Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...

"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

Kvinnor på 40+ bör undvika:

* leopardmönstrat

* odd molly rysch pysch

* många (stora) smycken

* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)

* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)

* skinnjacka

* djup urringning (om man inte är välbehållen just där)

* hästsvans eller flätor

* kraftig solbränna

* tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)

*rött hår

Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:

* jeans med stickat i neutrala färger

* jeans och tunn topp i neutral färg

*kostymbyxa till skor med lite klack

* tighta figursydda kavajer

* neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg

* pennkjol , gärna med stövlar

* svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat

* kappa\ trenchcoat

* halvlångt, välvårdat hår utan lugg.

* ett par diskreta smycken

Jag håller med om djup urringning, flätor, stark solbränna (på vita kvinnor) och kortkort
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 23:05:22 följande:

Smala Sara; undrar du varför jag blir upprörd av dina inlägg ? Det är nog din sorgligt låånga lista med väldigt strikta råd, din övertro på din egen smak, ditt illa dolda förakt för desperata, tanter, klimakteriet, kvinnor med "fel "smak och bilringar, din sorgliga fixering på att framhäva smala kroppsdelar och rädslan att visa något ofördelaktigt. Sen din beskrivning av din egna fina figur, fina hårkvalitet och snygga rumpa som klär i det mesta, ihop med de strama råden för andra kvinnor som tydligen i allmänhet är mindre fulländade och har sämre smak än du.

Dessutom -"negress"?tror inte jag sett det ordet användas sen jag läste onkel Toms stuga i mellanstadiet.

Kanske är du jättetrevlig och generös irl, men jag ser ju bara det du skriver här.

Tina;

Varför bryr du dig om vad en anonym person på nätet tycker om kläder?

Du läser in väldigt mycket i en ganska kort lista på vad jag, personligen, tycker är snyggt på kvinnor 40+, och mindre snyggt.

Det är inga strikta råd; jag har aldrig påstått att min smak är allmän, eller ens vanlig. Uppenbarligen är den ju rätt ovanlig om man ska tro den här tråden.

Jag har gång på gång påpekat att det finns undantag; folk som bär upp vissa klädesplagg bättre än andra och att min lista bara var förslag/ exempel.

Min figur är okej, men jag är lite för smal och försöker inte klä mig i sådant som gör att jag ser ännu smalare ut. Alternativt sådant som jag uppfattar som smaklöst. Just för att jag inte tycker det är snyggt. Är det hemskt på något vis? Jag kan gå ut i något knasigt imorgon dag om det är så, men jag tycker om att känna mig snygg.

Jag tycker negress är ett vackert ord. Mycket vackrare än "svart". Men visst jag kunde skrivit "mörk hudton" istället så hade de inbegripit även kvinnor med olikfärgad hy som ofta också klär i mer färg. Lite slarvigt där.
  • Anonym (jorå)
    Seven Costanza skrev 2016-04-10 23:33:51 följande:
    Ordet tant brukar ha en negativ laddning som tråkig och inte sexuellt intressant. Det blir ju relevant om man lever i ett monogamt förhållande där man vill ha sex med varandra och inga andra. Du och din man kanske uppfattar ordet tant på ett helt annat sätt därav min fråga.
    Ja, lever man i ett monogamt förhållande och bara vill ha sex med varandra är man ju inte särskilt intresserad av att attrahera någon annan, och attraktionen mellan två människor som älskar varandra sitter liksom inte i kläderna eller urringningen.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??