Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??
Hur gammal är du SmalaSara, 25 år?
Den skulle förklara din inställning ganska väl
Hur man "ska" klä sig runt 50 år vet jag inte. Vad jag personligen tycker är väl det här:
Om en 50-åring går runt i kläder som är uppenbart obekväma och opraktiska (annat än vid offentliga tillställningar eller som påbjuden arbetsklädsel), då reagerar jag negativt. Jag tänker att hon nog är korkad eller väldigt osäker av sig.
I övrigt har jag inga direkta åsikter om andras klädsel.
Min man skulle tycka att jag såg ut som en tant om jag följde SmalaSaras stilråd. (Visade honom dom). Vi har enats om att det skulle verkligen se tantigt ut på mig.
TS fråga är jätteintressant, eller framför allt blev diskussionen intressant och tankeväckande på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.
Vad är det för fel med att vara en tant? Och vad har min partner med diskussionen att göra? Jag har ingen aning om ifall han tycker att jag ser ut som en tant, men om han gör det, så är det något som han gillar, uppenbarligen.
Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...
"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN
En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.
För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.
Kvinnor på 40+ bör undvika:
* leopardmönstrat
* odd molly rysch pysch
* många (stora) smycken
* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
* skinnjacka
* djup urringning (om man inte är välbehållen just där)
* hästsvans eller flätor
* kraftig solbränna
* tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)
*rött hår
Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:
* jeans med stickat i neutrala färger
* jeans och tunn topp i neutral färg
*kostymbyxa till skor med lite klack
* tighta figursydda kavajer
* neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg
* pennkjol , gärna med stövlar
* svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat
* kappa\ trenchcoat
* halvlångt, välvårdat hår utan lugg.
* ett par diskreta smycken
Smala Sara; undrar du varför jag blir upprörd av dina inlägg ? Det är nog din sorgligt låånga lista med väldigt strikta råd, din övertro på din egen smak, ditt illa dolda förakt för desperata, tanter, klimakteriet, kvinnor med "fel "smak och bilringar, din sorgliga fixering på att framhäva smala kroppsdelar och rädslan att visa något ofördelaktigt. Sen din beskrivning av din egna fina figur, fina hårkvalitet och snygga rumpa som klär i det mesta, ihop med de strama råden för andra kvinnor som tydligen i allmänhet är mindre fulländade och har sämre smak än du.
Dessutom -"negress"?tror inte jag sett det ordet användas sen jag läste onkel Toms stuga i mellanstadiet.
Kanske är du jättetrevlig och generös irl, men jag ser ju bara det du skriver här.