• Pkb

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Elegant och blygsamt.

Ni vet sådär som man ser vissa kvinnor i 45 och uppåt, de ser ut som stiliga kvinnor, de inger respekt, man tänker det där är en mogen och bestämd kvinna som inte tar skit, en kvinna som vet vad hon vill.

Men cellbesstuket kan du lämna åt sidan i många år till.

Jag tycker inte bara att det gäller kvinnor i din ålder. Är man förälder så ser det också knasigt ut att klä sig som en 16-åring. Tänk typ mödrar i min ålder(25 och uppåt) med tröjor där det står typ "I love my haters", hotpants där rumpan nästan faller ut osv.

Och pappor i hiphop kepsar och baggyjeans......

• Anonym (jorå)
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 20:04:03 följande:

Varför är det viktigaste att klä sej "smickrande ", "efter sin kroppstyp" och framhäva och dölja? Ska vårat mål hela livet vara att se smala ut och täcka allt annat? En bandtshirt är inte gjord för att framhäva kroppen utan att påminna om en bra konsert. Man behöver inte klä sej för att se smal ut, att vara sval, bekväm eller cool är också bra. En skinnjacka över klänningen är för att bäraren, tex jag, gillar kontrasten. Det gjorde jag både före och efter menopaus...jag har kvar min figur och har samma storlek som när jag var 25, men känner inte behov av att visa upp den, det är liksom inte allas mål.

Att en kvinna kallar äldre kvinnor för "klimakterietanter" gör mej beklämd.

Använd inte klimakteriet som skällsord, dit kommer vi alla kvinnor som får leva tillräckligt länge och tantig i betydelsen trist och ängsligt fylld av regler kan man vara långt innan. Tydligen.

Ja, jag håller verkligen med! Den här tråden har verkligen fått mig att fundera över normer och mina egna värderingar. Det var t ex ett inlägg om en kvinna som borde klä sig i en annan stil och därför se "tio år yngre ut". Som om yngre alltid är bättre??

Jag vill inte vara yngre! Jag vill inte se yngre ut! Jag är trött på att behaga och att andra tycker att man som kvinna ska leva för att behaga, vara snygg, och vara ung, och att andra ska ha åsikter om min klädstil och vad som är passande för mig.

Länge leve tanten!
  • SmalaSara
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-10 22:25:55 följande:
    Jag skrev det så mer för att poängtera att vid 50 har iallafall jag självkänsla nog att klä mig som jag vill och som det passar mig. 

Den stil som stilpolisen förslår får mig trots mina 50 att känna mig som flickan i Ibsens föreställning "ett dockhem".   Dvs som förväntas passa in i en fyrkantig mall som inte passar ens personlighet öht. En fyrkantig mall av omlottklänningar och pennkjolar och knytblusar i diskreta färger.  
    Varför så känslig? Jag är inte din morsa som lägger mig i vad du har på dig. och du är inte 15 längre.... Jag har inte ställt upp några mallar eller måsten. Bara listat några bra respektive dåliga saker...

Fö har jag ALDRIG skrivit att dessa plagg är det enda man kan ha.

Uppenbarligen ett känsligt ämne detta... 50 kanske är det nya 15?
  • SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 22:40:56 följande:
    Ja, jag håller verkligen med! Den här tråden har verkligen fått mig att fundera över normer och mina egna värderingar. Det var t ex ett inlägg om en kvinna som borde klä sig i en annan stil och därför se "tio år yngre ut". Som om yngre alltid är bättre??

Jag vill inte vara yngre! Jag vill inte se yngre ut! Jag är trött på att behaga och att andra tycker att man som kvinna ska leva för att behaga, vara snygg, och vara ung, och att andra ska ha åsikter om min klädstil och vad som är passande för mig.

Länge leve tanten!
    Kläder är bara... Kläder. De sitter på utsidan. Så ta det lugnt.

Sen kan du aldrig hindra folk att ha åsikter. Det har de. Och om du tycker åsikter om kläder är jobbigt - läs inte sådana här trådar.

Du kan dock trösta dig med att det inte är så särkilt många som bryr sig om vad 40+ kvinnor har på sig. Eller ens tittar på dem. ;)
  • Anonym (feel free)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 22:41:53 följande:
    Varför så känslig? Jag är inte din morsa som lägger mig i vad du har på dig. och du är inte 15 längre.... Jag har inte ställt upp några mallar eller måsten. Bara listat några bra respektive dåliga saker...

Fö har jag ALDRIG skrivit att dessa plagg är det enda man kan ha.

Uppenbarligen ett känsligt ämne detta... 50 kanske är det nya 15?
    Jag är inte känslig. Försök inte sätta dig på mig med det kortet. Jag är gammal nog att klä mig som jag vill. Utifrån min smak, vad som passar min kroppsform. Härliga färger, mjuka naturmaterial, tunikor, jeans, skinnkacka osv. För det är så att om man klär sig som man trivs så bär man upp det. 

Men du verkar ha oerhört svårt att förstå att din uppfattning om vad som är bra respektive dålig stil är just din uppfattning om smak. I alla fall skriver du i de ordalagen, kanske för att provocera, i inlägg efter inlägg, sida upp och sida ner. Så det måste vara något som engagerar dig väldigt starkt.    
  • Anonym (feel free)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 22:59:17 följande:
    Du kan dock trösta dig med att det inte är så särkilt många som bryr sig om vad 40+ kvinnor har på sig. Eller ens tittar på dem. ;)
    Ehhh? 

Hur gammal är du SmalaSara,  25 år?

Den skulle förklara din inställning ganska väl
  • Anonym (Tina)

Smala Sara; undrar du varför jag blir upprörd av dina inlägg ? Det är nog din sorgligt låånga lista med väldigt strikta råd, din övertro på din egen smak, ditt illa dolda förakt för desperata, tanter, klimakteriet, kvinnor med "fel "smak och bilringar, din sorgliga fixering på att framhäva smala kroppsdelar och rädslan att visa något ofördelaktigt. Sen din beskrivning av din egna fina figur, fina hårkvalitet och snygga rumpa som klär i det mesta, ihop med de strama råden för andra kvinnor som tydligen i allmänhet är mindre fulländade och har sämre smak än du.

Dessutom -"negress"?tror inte jag sett det ordet användas sen jag läste onkel Toms stuga i mellanstadiet.

Kanske är du jättetrevlig och generös irl, men jag ser ju bara det du skriver här.

• Seven Costanza
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 22:40:56 följande:

Länge leve tanten!

Folk behöver inte bry sig ett dugg om vad andra tycker om deras utseende men OM man gör det kan det ju vara intressant med TS fråga.

Personligen hade inte velat att min egen man skulle tycka att jag såg ut som en tant, så om du har en partner är jag nyfiken på vad hen anser om din stil.
  • K grrl
    SmalaSara skrev 2016-04-10 22:59:17 följande:
    Kläder är bara... Kläder. De sitter på utsidan. Så ta det lugnt.

Sen kan du aldrig hindra folk att ha åsikter. Det har de. Och om du tycker åsikter om kläder är jobbigt - läs inte sådana här trådar.

Kläder är inte bara kläder, i någon mån kommunicerar de ju vilka vi är och vad i vår personlighet vi vill uttrycka.

Du upprepar att du inte säger vad 40+ inte ska ha på sig, men vad du inte tänker på är att du med din lilla lista faktiskt uttrycker just normer och värderingar och det är just det en kan reagera på.

För faktum är ju att de flesta som har en medveten, genomtänkt stil som de känner sig hemma i faktiskt också ser bra ut. Jag kan inte tänka mig Patti Smith i pennkjol...
  • Anonym (feel free)
    Seven Costanza skrev 2016-04-10 23:09:19 följande:
    Personligen hade inte velat att min egen man skulle tycka att jag såg ut som en tant, så om du har en partner är jag nyfiken på vad hen anser om din stil.
    Min man skulle tycka att jag såg ut som en tant om jag följde SmalaSaras stilråd. (Visade honom dom). Vi har enats om att det skulle verkligen se tantigt ut på mig.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??