• Anonym (Tina)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

SmalaSara skrev 2016-04-11 23:58:16 följande:..... Men jag brukar inte fundera så vansinnigt mkt på vad andra har på sig.......[/quote]

Du har väldigt bra koll på vad som är missklädsamt på andra för att inte fundera så mycket på det ^^

Den här tråden är helt fascinerande.

• Anonym (Nyfiken)
    SmalaSara skrev 2016-04-11 23:07:55 följande:

De finns i alla möjliga färger och material.

tablet.hm.com/se/search

Just nu är det modernt med pennkjol, boxig jumper och sneakers. Just sneakers till kjol är inget för mig dock.

Med risk för att sticka ut näsan lite för långt, men för mig är pennkjol tantigt ;)
  • Anonym (stil)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-12 16:28:24 följande:
    Med risk för att sticka ut näsan lite för långt, men för mig är pennkjol tantigt ;)
    Pennkjol är snyggt i rätt sammanhang, pennkjol är däremot oerhört opraktiskt när för att hålla sig i form tar raksa promenader till sitt arbete oavsett väder och vind. 
  • Anonym (mor)
    Anonym (stil) skrev 2016-04-12 17:01:11 följande:
    Pennkjol är snyggt i rätt sammanhang, pennkjol är däremot oerhört opraktiskt när för att hålla sig i form tar raksa promenader till sitt arbete oavsett väder och vind. 
    Man får ta små steg och många! Går ju snabbt att få ihop den rekommenderade dagsdosen 10000 steg om man struttar fram?
  • Anonym (stil)
    Anonym (mor) skrev 2016-04-13 14:59:44 följande:
    Man får ta små steg och många! Går ju snabbt att få ihop den rekommenderade dagsdosen 10000 steg om man struttar fram?
    Tror nog att det är lite lätt skadligt för höfterna att strutta fram ett par kilometer per dag 5 dagar i veckan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-08 12:46:43 följande:

Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?

Välj sånt du själv gillar, ?Big no no? är bara för osjälvständiga människor som

låter sig styras av omgivningen.
  • Anonym (jorå)

Vill bara kolla hur jag har svarat på den här frågan.

• Anonym (NoNo)

Klä dig som du vill. Men exempel på hur du inte ska klä dig är i så korta kjolar så man ser halva skinkorna dallrandes utanför.

• Anonym (Tjabba)
    Carabellis kusp skrev 2016-04-08 12:55:32 följande:

Jag tycker att man ska klä sig efter sin kroppstyp oavsett ålder och undvika trender och istället välja färger och snitt som är mer tidlösa. Yrke och personlighet spelar också in; vad vill man signalera. Hur brukar du klä dig?

Håller med. Man ska klä sig efter sin kroppstyp.
  • Anonym (Tjabba)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 20:17:06 följande:
    Klimalterietant är inte varje kvinna som kommit i klimakteriet utan den kvinna som inte kan acceptera att hon åldrats utan desperat försöker verka yngre.

Man behöver inte klä sig för något alls. Lagen tillåter det mesta; vill folk framhäva sina bilringar i tighta toppar så får de det. vill du ha leopardtights, rosa ballerinakjol och glansig bomberjacka så be my guest.

Tråden är ju bara en diskussion där folk luftar åsikter. Inte lagar och regler.
    Det verkar som du tror att alla över 50 är tjocka. SÅ är det ju inte. Jag är lika gammal som TS och kan ha samma kläder som jag hade på 90-talet. Jag har faktiskt kvar en del snygga klänningar, kjolar och toppar ända från den tiden som fortfarande passar.
  • Anonym (Y)

Jag är nästan hälften så ung som dig och när jag föreställer mig en 47 årig kvinnas stil tänker jag att hon växt ifrån trender och klär sig efter det som passar hennes kroppsform, hudton längd och eventuellt ögonfärg.

Min mamma är ett bra exempel. Hon passar inte i färgstarkt, det ska vara varma färgtoner, hon är timglasformad och 175 ca och hon går runt mycket i tunika med matchande tights under, klänningar som sällan är urringade eller tights utan de svänger lite. Mönster med spets och blommor av olika slag passar hon bäst i. Aldrig ktitvita kläder utan mer benvita. Sminkar sig väldigt lätt. Och har mest fokus på ett fräscht snyggt hår.

Exempel på hur du inte vill se ut är en lärare alla kallade string-mormor när jag gick skola. Hon var 55 kanske, hade string som syntes ovanför hennes tighta jeans, hon bar höga spetsiga stilett-klackar, urringade toppar med massa massa halsband och smycken. Blont upprufsat hår och sminkade sig som om hon skulle på krogen knallrött läppstift, svart mascara och eyeliner och jätterosiga kinder.

Hon var en fin person och bra lärare men man tyckte att hon låtsades vara 18.

Vill du ha tips vad som passar din kropp kolla på Youtube de visar massa tutorials.

Regeln är att har du kall hudton ska du bära kalla färger. Har du som mig och min mamma en varm hudton ska du klä dig i varma toner. Samt följa din kroppstyp. Äpple päron timglas vilken du nu är.

• Anonym (Y)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-09 01:13:33 följande:

Jo så kan det också vara med kläderna och priser. Dock har jag turen att fortfarande kunna ha favorit jeansen jag hade på gymnasiet. 3 barn och ett antal år senare.

Jag har inte ändrats särskilt mycket i min figur på 15 år.

Större bröst mer timglasformad men annars har jag alltid varit XS-S och jag hör ofta att jag klär mig barnsligt, men jag har inte hetsen att följa trender, det är en trend att se "vuxen kvinnlig " ut och verkligen pressar in sig i saker man inte är bekväm i för unga, jag ser väldigt ung ut också men för mig är det helt efter kroppstyp hudton och intresse jag klär mig, finns inga direkta regler på min stil vissa är ju "esteter" "rockare" "trendiga" "märkeskläder" osv men jag är nog bara dessa:

Regel 1. Helhetsattraktion på kläder istället för fokus på röven eller tuttarna och aldrig kort och urringade samtidigt man väljer antingen eller.

Regel 2. Bekvämlighet som är snyggt annars får det vara

Jag vill inte plågas i tröjor som kliar eller sitter åt konstigt.

Regel 3. Följer min hudton och timglasform samt längd

Regel 4. Sällan någonting helt svart isåfall ska det finnas detaljer som sorts eller transparent eller något som gör att jag inte bara går runt som en änka. Svart suger in mig jag behöver oftast lysa fram i färger som är varma och gärna mönster och guldfärgat.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??