• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

sextiotalist skrev 2016-04-10 19:27:40 följande:
    Omlottsklänning, där går verkligen gränsen, pennkjol och omlottsklänning, är nog det tantigaste jag känner till, näst efter kostymbyxor.
    Allvarligt, jag hade känt mig som en gammal tant i något av dessa kläder. Däremot var det kläder jag hade kunnat bära när jag var mellan 25 och 30. Jag likställer detta med blommig baddräkt med volang. Dvs kläder som är ursnyggt om man är mellan 20 och 30, men som 50+ så ser det endast trist och tantigt ut.
    Sätter man på sig sådana kläder, då ser man ut som en riktigt tant i negativ bemärkelse.
    Whatever. Jag passar väldigt bra i tight pennkjol. Särskilt i ljusa färger som framhäver mina ben och rumpa. Men enligt dig då är det som att ha blommig baddräkt med volang? Jag tror du överdriver to make a point; särskilt som du hela tiden ignorerar att kg gång på gång skriver att detta inte är det enda man kan ha. Du verkar helt enkelt bestämt dig för att jag har fel och siktar in dig på de detaljer du inte håller med om.

Och jag tycker de flesta kvinnor ser väldigt vackra och kvinnliga ut i en omlottklänning som framhäver midja och byst.
  • sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:31:10 följande:

Visst. Vi har kanske olika uppfattning om vad "fin figur" är.

Frågan är väl om du förstår att min "lista" INTE var "du får bara ha detta på dig."

Att ha stil är inte synonymt med tråkig. Att vara tacka är inte synonymt med att ha en spännande personlighet.

Ungefär som innan man passerar 40. Nu hade jag ingen snygg figur då, var för mager. Nu har jag fått några kilo till så jag drar mellan 36 och 38 beroende på plagg och modell.

De flesta jag känner har ungefär samma figur som de hade för 10 år sedan. Dvs de ha ungefär samma midja, stuss och byst.

Alla lägger inte på sig och får platta rumpor för att de passerar 50.
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 20:04:03 följande:

Varför är det viktigaste att klä sej "smickrande ", "efter sin kroppstyp" och framhäva och dölja? Ska vårat mål hela livet vara att se smala ut och täcka allt annat? En bandtshirt är inte gjord för att framhäva kroppen utan att påminna om en bra konsert. Man behöver inte klä sej för att se smal ut, att vara sval, bekväm eller cool är också bra. En skinnjacka över klänningen är för att bäraren, tex jag, gillar kontrasten. Det gjorde jag både före och efter menopaus...jag har kvar min figur och har samma storlek som när jag var 25, men känner inte behov av att visa upp den, det är liksom inte allas mål.

Att en kvinna kallar äldre kvinnor för "klimakterietanter" gör mej beklämd.

Använd inte klimakteriet som skällsord, dit kommer vi alla kvinnor som får leva tillräckligt länge och tantig i betydelsen trist och ängsligt fylld av regler kan man vara långt innan. Tydligen.

Klimalterietant är inte varje kvinna som kommit i klimakteriet utan den kvinna som inte kan acceptera att hon åldrats utan desperat försöker verka yngre.

Man behöver inte klä sig för något alls. Lagen tillåter det mesta; vill folk framhäva sina bilringar i tighta toppar så får de det. vill du ha leopardtights, rosa ballerinakjol och glansig bomberjacka så be my guest.

Tråden är ju bara en diskussion där folk luftar åsikter. Inte lagar och regler.
  • sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-10 20:09:39 följande:

Whatever. Jag passar väldigt bra i tight pennkjol. Särskilt i ljusa färger som framhäver mina ben och rumpa. Men enligt dig då är det som att ha blommig baddräkt med volang? Jag tror du överdriver to make a point; särskilt som du hela tiden ignorerar att kg gång på gång skriver att detta inte är det enda man kan ha. Du verkar helt enkelt bestämt dig för att jag har fel och siktar in dig på de detaljer du inte håller med om.

Och jag tycker de flesta kvinnor ser väldigt vackra och kvinnliga ut i en omlottklänning som framhäver midja och byst.

Då tillhör du en minoritet. Jag har sett få kvinnor som klär i en omlottklänning, dessa klänningar kräver en smal midja och men konkav mage för att komma till sin rätt.
  • SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-10 20:15:59 följande:
    Ungefär som innan man passerar 40. Nu hade jag ingen snygg figur då, var för mager. Nu har jag fått några kilo till så jag drar mellan 36 och 38 beroende på plagg och modell.

De flesta jag känner har ungefär samma figur som de hade för 10 år sedan. Dvs de ha ungefär samma midja, stuss och byst.

Alla lägger inte på sig och får platta rumpor för att de passerar 50.
    Ja....? Stating the obvious för att...?
  • SmalaSara
    K grrl skrev 2016-04-10 19:54:36 följande:
    Ja, jag tyckte det var märkliga exempel - som att jämföra äpplen och päron.

Själv har jag väldigt långa skenben. Det är snyggt, men det ser ut som om jag bara består av ben om jag har kjolar eller klänningar som slutar vid knäet. Så jag har oftast en kortare kjol/klänning (som slutar på halva låret) och en stövel som slutar på vaden.
    Jaså? Ja, ja. Men jag tycker fler tjugoåringar har snygga shortsben än 45-åringar. Och fler 45-åringar har fina timglasfigurer än de har snygga ben. Det var väl därför. Därmed inte sagt att inga kvinnor över 40 har snygga ben.
  • Anonym (stil)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:41:42 följande:
    Ha, ha, ha!! Det var bara exempel... Verkar som vissa läser mina inlägg som fan läser Bibeln... :) Jag har snygga ben. Jag brukar visa dom i antingen tighta pennkjolar som slutar precis ovanför knät gärna med stövlar till om det är säsong för det. (Min favorit är ljusblå och framhäver även rumpan.) eller med tighta jeans. Till jeansen har jag stövletter med halvhög klack och en blus/topp i duvgrått/ljus gammalrosa/ gräddvitt plus ett färgstarkt halsband eller en scarf i matchande, men starkare färg. En ung tjej med en vacker timglasfigur kan ha nästan vad som helst tycker jag.
    Vad tycker du att vi som ser enbart trötta ut i alla de där dova ljusa färgerna du räknar upp ska använda för färger?
    Jag klär exempelvis i orange, klargrönt, petroleum, militärgrönt, cobolt, gult osv . eftersom jag en gång i tiden hade mörkt rödbrunt hår och därmed har en hud som har en varm underton där foundation i golden är den som matchar min hudton bäst.
  • SmalaSara
    taquine skrev 2016-04-10 19:43:45 följande:
    Ingen ska ha leopardmönstrade tights  , hur snygg figur man än må ha. Borde vara förbjudet i lag Vad heter det... förargelseväckande beteende? 

Håller med Kim Possible ang håret, varför skulle det se mer vuxet ut med sk "kort och lättskött hår"?  Hu... 

Kommer aldrig klippa av mig mitt ,om jag så blir hundra ,och blir alltid glad när 40+kvinnor har kvar sitt hårsvall.;)

Goodness me
    Jag tror inte kvinnor klipper av sig håret för att de vill "se vuxna ut" eller liknande. Utan helt enkelt för att hårkvaliten ofta försämras med åldern.

Men har man långt hår vid 40+ med god kvalité (har jag själv) så finns ingen anledning att klippa av det. Däremot tycker jag man ska undvika pippiflätor och höga hästsvansar mitt på huvudet. Såvida man inte ska köra ett träningspass.
  • SmalaSara
    Anonym (stil) skrev 2016-04-10 20:25:21 följande:
    Vad tycker du att vi som ser enbart trötta ut i alla de där dova ljusa färgerna du räknar upp ska använda för färger?
    Jag klär exempelvis i orange, klargrönt, petroleum, militärgrönt, cobolt, gult osv . eftersom jag en gång i tiden hade mörkt rödbrunt hår och därmed har en hud som har en varm underton där foundation i golden är den som matchar min hudton bäst.
    Ni får väl använda de färger ni passar i...

Eller? Kan det finnas andra svar?

Jag vänder mig mot många olika färger på flera olika plagg. Det är snyggast med en färgklick. Och färgen ska vara något som passar till hudtonen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 20:04:03 följande:

Varför är det viktigaste att klä sej "smickrande ", "efter sin kroppstyp" och framhäva och dölja? Ska vårat mål hela livet vara att se smala ut och täcka allt annat? En bandtshirt är inte gjord för att framhäva kroppen utan att påminna om en bra konsert. Man behöver inte klä sej för att se smal ut, att vara sval, bekväm eller cool är också bra. En skinnjacka över klänningen är för att bäraren, tex jag, gillar kontrasten. Det gjorde jag både före och efter menopaus...jag har kvar min figur och har samma storlek som när jag var 25, men känner inte behov av att visa upp den, det är liksom inte allas mål.

Att en kvinna kallar äldre kvinnor för "klimakterietanter" gör mej beklämd.

Använd inte klimakteriet som skällsord, dit kommer vi alla kvinnor som får leva tillräckligt länge och tantig i betydelsen trist och ängsligt fylld av regler kan man vara långt innan. Tydligen.

Håller med, väldigt klokt skrivet.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??