Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??
Åh jag glömde; en snygg kvinna med fin figur är snygg i det mesta. Även figurformad kavaj. En vacker kvinna uppfattas inte nödvändigtvis som tråkig bara för att hon inte sprakar som en julgran.
Åh jag glömde; en snygg kvinna med fin figur är snygg i det mesta. Även figurformad kavaj. En vacker kvinna uppfattas inte nödvändigtvis som tråkig bara för att hon inte sprakar som en julgran.
Ok. Jag försöker svara då;
Av två skäl:
1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.
2. Eftersom vi har normer för klädsel
Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.
Ytterst få klädstilar är olagliga. Men trots det går folk sällan klädda "hur som helst". Män går sällan i ballerinakjol och rosa gummistövlar exempelvis. Många har mysbyxor hemmavid men inte till jobbet o.s.v.
Samma sak gäller ålder och klädsel; för att ta ett drastiskt exempel: kjol med hello Kitty, Pippi-flätor och kattmönstrade tights kan gå bra på en femåring, men ser mindre bra ut på en 47-åring. Det tror jag de flesta tycker även om det inte är "förbjudet".
man kan ha olika uppfattning om var gränsen för när man inte längre kan ha vissa frisyrer eller kläder går. En del av de saker jag räknade upp ligger på gränsen tror jag; ok tycker en del -andra inte.
Det finns alltid undantag; människor som kan bära upp ett par skinnbyxor vid 50. Men de flesta kan inte det.
Sen finns det de som tycker "kolla på mig, jag är minsann så avslappnad och speciell att jag lätt bryter klädnormer". Enligt min erfarenhet är det en bluff. Människor som är intressanta och speciella på riktigt behöver inte statuera sin personlighet på det viset.
SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...
"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN
En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.
För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.
Kvinnor på 40+ bör undvika:
* leopardmönstrat
* odd molly rysch pysch
* många (stora) smycken
* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
* skinnjacka
* djup urringning (om man inte är välbehållen just där)
* hästsvans eller flätor
* kraftig solbränna
* tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)
*rött hår
Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:
* jeans med stickat i neutrala färger
* jeans och tunn topp i neutral färg
*kostymbyxa till skor med lite klack
* tighta figursydda kavajer
* neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg
* pennkjol , gärna med stövlar
* svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat
* kappa\ trenchcoat
* halvlångt, välvårdat hår utan lugg.
* ett par diskreta smycken[/quote]
Oj det var inte mycket man fick ha. Och gränsen går redan vid 40? Jag tycker starka färger är jättefint på damer med snövitt hår, att skinnjacka är ett basplagg i alla åldrar och att man inte behöver smälta in i en neutral vägg från 40. Åldras du så fort själv eller har du bara en tråkig personlighet att matcha?
SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...
En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.
För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.
* leopardmönstrat
* odd molly rysch pysch
* många (stora) smycken
* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
* skinnjacka
* hästsvans eller flätor
* kraftig solbränna
*rött hår
* kappa\ trenchcoat
* ett par diskreta smycken
* leopardmönstrat
* odd molly rysch pysch
* många (stora) smycken
* skinnjacka
* hästsvans eller flätor
* kraftig solbränna
*rött hår
* kappa\ trenchcoat
* ett par diskreta smycken