• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Åh jag glömde; en snygg kvinna med fin figur är snygg i det mesta. Även figurformad kavaj. En vacker kvinna uppfattas inte nödvändigtvis som tråkig bara för att hon inte sprakar som en julgran.

• Anonym (Nyfiken)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 15:27:33 följande:

Ok. Jag försöker svara då;

Av två skäl:

1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.

2. Eftersom vi har normer för klädsel

Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.

Ytterst få klädstilar är olagliga. Men trots det går folk sällan klädda "hur som helst". Män går sällan i ballerinakjol och rosa gummistövlar exempelvis. Många har mysbyxor hemmavid men inte till jobbet o.s.v.

Samma sak gäller ålder och klädsel; för att ta ett drastiskt exempel: kjol med hello Kitty, Pippi-flätor och kattmönstrade tights kan gå bra på en femåring, men ser mindre bra ut på en 47-åring. Det tror jag de flesta tycker även om det inte är "förbjudet".

man kan ha olika uppfattning om var gränsen för när man inte längre kan ha vissa frisyrer eller kläder går. En del av de saker jag räknade upp ligger på gränsen tror jag; ok tycker en del -andra inte.

Det finns alltid undantag; människor som kan bära upp ett par skinnbyxor vid 50. Men de flesta kan inte det.

Sen finns det de som tycker "kolla på mig, jag är minsann så avslappnad och speciell att jag lätt bryter klädnormer". Enligt min erfarenhet är det en bluff. Människor som är intressanta och speciella på riktigt behöver inte statuera sin personlighet på det viset.

Varför alla inte har mysbyxor på jobbet? För att alla jobbar inte på kontor tex. Jobbar inom träindustrin nu och där är det arbetsbyxor med många fickor som är bra, dock skulle nog mysbyxor va skönt där;).

Arbetade på gjuteri ett tag och där var det flamsäkra plagg som gällde. Säkerligen hade mysbyxor varit bekvämt där också men inte särskilt värmetåligt.
  • Anonym (Tina)

SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...

"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

Kvinnor på 40+ bör undvika:

* leopardmönstrat

* odd molly rysch pysch

* många (stora) smycken

* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)

* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)

* skinnjacka

* djup urringning (om man inte är välbehållen just där)

* hästsvans eller flätor

* kraftig solbränna

* tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)

*rött hår

Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:

* jeans med stickat i neutrala färger

* jeans och tunn topp i neutral färg

*kostymbyxa till skor med lite klack

* tighta figursydda kavajer

* neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg

* pennkjol , gärna med stövlar

* svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat

* kappa\ trenchcoat

* halvlångt, välvårdat hår utan lugg.

* ett par diskreta smycken[/quote]

Oj det var inte mycket man fick ha. Och gränsen går redan vid 40? Jag tycker starka färger är jättefint på damer med snövitt hår, att skinnjacka är ett basplagg i alla åldrar och att man inte behöver smälta in i en neutral vägg från 40. Åldras du så fort själv eller har du bara en tråkig personlighet att matcha?

• Anonym (jorå)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 15:27:33 följande:
    Ok. Jag försöker svara då;

Av två skäl:

1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.

2. Eftersom vi har normer för klädsel

Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.
    Den stil som du beskrev i ditt första inlägg är faktiskt längre från normen för klädsel på mitt jobb, än mysbyxor. Jag jobbar i kultur/utbildningssektorn och det kryllar av kulturtanter där. Jag är själv en kulturtant.
  • sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:00:23 följande:
    Hmmm. Innan du du drar slutsatser kan det vara bra att läs vad som faktiskt står. Som jag skrev precis;

Min lista över "saker som kvinnor 40+ ofta är snygga i" är just det. Inte en lista över det enda man kan ha på sig. Kan du se skillnaden?

Titta gärna på lista över vad jag inte tycker passar. Den är inte särskilt lång.

Jag vet att du tycker att det finns många kvinnor 50+ som har snygg figur; har sett dig skriva det många ggr. Men jag har en annan uppfattning i den frågan.
    Oj, jag ser många som har sina figurer kvar. Men det kanske beror på att de flesta av mina väninnor är kvinnor som rör på sig mycket. Jag önskar jag visste hur jag skickade foto, så kunde du se hur jag såg ut när jag fotade mig som 50-åring.
    Tom min mycket konservativa mamma (speciellt när det gällde kläder) ville ha det fotot av mig. Och jag är inte ensam.
  • SmalaSara
    Anonym (stil) skrev 2016-04-10 19:01:46 följande:
    Tycker snarare att en massa människor under 25 år klär sig oerhört dåligt och inte alls efter sin kroppsbyggnad. Faktum är att en massa kvinnor över 45 år har betydligt snyggare figur än de kring 20-30 år eftersom de äldre inte är lika feta som de yngre, vi växte ju inte upp med snabbmat, en massa fika, lattar, godis och kolsyrade drycker, stillasittande fritid osv. så vi har hållit normalvikt även efter att vi fått vara barn och kommit in i klimakteriet.
    Jag har samma klädstorlek nu vid 50+ som jag hade vid 25 år så storlek det som var medium då 38-40 passar fortfarande.
    Det finns Folk i alla åldrar, män som kvinnor, som klär sig mindre smickrande.

Har man fin figur vid 40+ kan man visa den. Grejen är väl på vilket sätt man gör det; en tjej på 20 kan visa sina snygga ben i korta jeansshorts, men en kvinna på 50 kan visa sin snygga timglasfigur i en omlottklänning. Jag har fö aldrig skrivit ngt annat än att man bör klä sig efter kroppstyp.
  • Seven Costanza
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:02:33 följande:

Åh jag glömde; en snygg kvinna med fin figur är snygg i det mesta. Även figurformad kavaj. En vacker kvinna uppfattas inte nödvändigtvis som tråkig bara för att hon inte sprakar som en julgran.

Precis, och alla känner ju inte att de klär i mycket färg - om man då sätter på sig färgglatt trots att man inte är bekväm med det så kommer ju inte ens personlighet fram ändå om man skulle använda färg.
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 19:05:50 följande:

SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

* leopardmönstrat

* odd molly rysch pysch

* många (stora) smycken

* mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)

* kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)

* skinnjacka

* hästsvans eller flätor

* kraftig solbränna

*rött hår

* kappa\ trenchcoat

* ett par diskreta smycken

Oj det var inte mycket man fick ha. Och gränsen går redan vid 40? Jag tycker starka färger är jättefint på damer med snövitt hår, att skinnjacka är ett basplagg i alla åldrar och att man inte behöver smälta in i en neutral vägg från 40. Åldras du så fort själv eller har du bara en tråkig personlighet att matcha?[/quote]Du blandar ihop "borde/får" ha med "passar många och blir sällan fel"

Det finns massor man "får" ha.
  • sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:14:24 följande:
    Det finns Folk i alla åldrar, män som kvinnor, som klär sig mindre smickrande.

Har man fin figur vid 40+ kan man visa den. Grejen är väl på vilket sätt man gör det; en tjej på 20 kan visa sina snygga ben i korta jeansshorts, men en kvinna på 50 kan visa sin snygga timglasfigur i en omlottklänning. Jag har fö aldrig skrivit ngt annat än att man bör klä sig efter kroppstyp.
    Omlottsklänning, där går verkligen gränsen, pennkjol och omlottsklänning, är nog det tantigaste jag känner till, näst efter kostymbyxor.
    Allvarligt, jag hade känt mig som en gammal tant i något av dessa kläder. Däremot var det kläder jag hade kunnat bära när jag var mellan 25 och 30. Jag likställer detta med blommig baddräkt med volang. Dvs kläder som är ursnyggt om man är mellan 20 och 30, men som 50+ så ser det endast trist och tantigt ut.
    Sätter man på sig sådana kläder, då ser man ut som en riktigt tant i negativ bemärkelse.
  • Seven Costanza
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 19:05:50 följande:

* leopardmönstrat

* odd molly rysch pysch

* många (stora) smycken

* skinnjacka

* hästsvans eller flätor

* kraftig solbränna

*rött hår

* kappa\ trenchcoat

* ett par diskreta smycken

Oj det var inte mycket man fick ha. Och gränsen går redan vid 40? Jag tycker starka färger är jättefint på damer med snövitt hår, att skinnjacka är ett basplagg i alla åldrar och att man inte behöver smälta in i en neutral vägg från 40. Åldras du så fort själv eller har du bara en tråkig personlighet att matcha?[/quote]

Hur läser du? "Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:" betyder INTE "Kvinnor på 40+ får endast ha:"

Om man har en rolig personlighet smälter man inte in i väggen bara för att man inte använder så mycket färg. Det är inte så att färgstarka kläder är ett krav för att anses ha en rolig personlighet.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??