• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Mrs Moneybags skrev 2016-04-11 12:41:18 följande:

Jag är en 45-årig tant - klär mig säkert som en tant och det är inget fel på det.

Varför skulle mitt enda mål med mina kläder vara att se yngre ut?

Jag trivs mycket bra med att vara 45.

Just nu har jag ett par tajta smala jeans på mig, en ljusbeige kofta och en mörkblå topp och ett par mörkblå ballerinaskor på mig. Det är bekvämt och känns snyggt och passar min kropp. 

Jag tillhör de som har samma storlek nu som när jag var yngre, t om som 13-åring hade jag samma mått och vikt som idag haha! 

Jag älskar mina gråsprängda lockar och det inre lugn och den glädje jag känner i den här åldern. Skulle inte vilja byta mot att vara 10-20 år yngre någonsin. Det var kul då, men aldrig mer. 

Det är också stor skillnad på att vara 40, 60 och 80... Det är ju liksom större åldersspann efter 40 än före, eftersom man inte blir vuxen förrän man är ca 20. Menar man alltså att det endast är de första 20 åren av vuxenliv som man får klä sig som man vill?  

Jag har förhoppningsvis minst 40 år kvar av livet och jag tänker fortsätta njuta av kläder, min kropp och mitt liv. 

Vår bästa tid är NU! 

Det låter som en snygg kombination. Jag har också ofta jeans, topp och om det känns kallt, en kofta/ kavaj om jag är på jobbet.

Idag har jag ljusa jeans, bruna stövletter, gräddvit t-shirt i linnemix och ljusblå Långkofta. Tycker verkligen inte det ser tantigt ut med sådana kläder men har fått lära mig i tråden att då är man tråkig, tantig och saknar självkänsla. För att bevisa att man har en rolig personligen ska man tydligen ha skinnjacka och färgsprakande kläder samt kortkort (?)

Jag ser nog hellre tråkig ut i så fall.
  • Mrs Moneybags
    SmalaSara skrev 2016-04-11 13:33:05 följande:
    Det låter som en snygg kombination. Jag har också ofta jeans, topp och om det känns kallt, en kofta/ kavaj om jag är på jobbet.

Idag har jag ljusa jeans, bruna stövletter, gräddvit t-shirt i linnemix och ljusblå Långkofta. Tycker verkligen inte det ser tantigt ut med sådana kläder men har fått lära mig i tråden att då är man tråkig, tantig och saknar självkänsla. För att bevisa att man har en rolig personligen ska man tydligen ha skinnjacka och färgsprakande kläder samt kortkort (?)

Jag ser nog hellre tråkig ut i så fall.
    Haha, det råder nog flera missförstånd i den här tråden.

Ta det med ro och klä dig som du vill! Samma råd ger jag alla andra.

Jag tycker det kan vara jättefint med odd molly-stilen och skinnjacka också, på de som tycker om det och trivs i det. 

Just skinnjacka har jag svårt att förstå att det skulle ha någon särskild åldersgräns, de finns ju i 1000 olika snitt och modeller och färger och kvaliteter. Vad tycker du om mocka? 

Din outfit låter också fin!
  • Anonym (jorå)
    sextiotalist skrev 2016-04-11 13:31:03 följande:
    Nja, inte riktigt, jag brukar säga rätt kläder vid rätt tillfälle. Det finns kläder som är så mycket hemmakläder att jag inte är bekväm med att visa mig för andra i dessa.
    Ok, jag trodde att du förstod min poäng men då tog jag väl miste.
  • SmalaSara

Ser du på "springfloden"? Görel Crona spelar en kvinna som heter Jackie; hennes klädsel/stil är lite vad jag syftar på med rysch pysch, solbränna och många smycken. Hon har också ett bälte på höften som accessoar och akrylnaglar. Inte snyggt alls tycker jag. Overkill helt enkelt.

Och det blir det väldigt lätt med odd molly, och även skinn som lätt ger ett hårt intryck. Vissa kanske kan kombinera det på rätt sätt och bära upp det, men oftast blir det inte så bra.

Blusen Jackie har hade kanske funkat utan allt bling bling, naglar och skärp. Eller så hade hon kunnat behålla en del smycken och haft en enklare topp.

Mocka är ett mjukare material och kan bäras av lite fler.

• Anonym (Tina)

]SmalaSara skrev 2016-04-11 13:25:27 följande:[/quote-nick]Ja...?

Vad är din poäng egentligen; vad är det i detta som inte redan sagts av både mig och andra upprepade gånger.[/quote]

Du förstår verkligen inte att dina råd låter som att du tycker din smak är bättre än andras?

Uttalanden som"... Och det blir det väldigt lätt med odd molly, och även skinn som lätt ger ett hårt intryck. Vissa kanske kan kombinera det på rätt sätt och bära upp det, men oftast blir det inte så bra. "

Det är din smak, den delas av många och säkert många stylister, men det är fortfarande bara en smak, ingen absolut sanning.

"mocka kan bäras av fler" . Kan? Vad händer om fel kvinna bär skinn menar du ? Ska vi alla fundera igenom om vi KAN bära mocka? Om vi KAN ha blått nagellack, om vi KAN ha bikini på stranden, om vi kan sjunga i duschen?

Jag är retorisk, det är klart att vi kan. Det går jättebra, man kan ha skinn och acrylnaglar och sten i naveln och blingbling även om man har bilringar och grått hår i flätor och himlen kommer inte ramla ner ändå!

• sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-11 13:27:04 följande:
    Märkligt. Just jeans och topp ingick i min "lista" som du tycker är så fruktansvärt tantig och obekväm...

Hur ska du ha det egentligen?
    Nej, jag skrev att pennkjol, omlottsklänning och kostymbyxor (dvs jag åsyftade vissa plagg) var trista och intetsägande plagg. Det är tre plagg som kan passa en ung kvinna som vill kompensera sin ungdom med att klä sig mer strikt. Men för en äldre kvinna är det mer "jag vågar inte sticka ut och ha min egen klädstil". Dessa plagg är ofta mer klädsamma på yngre kvinnor, men de som är äldre, genast blir 10 år äldre i sådana plagg.
    Och jag motsatte dig om färgerna, jag tycker många gånger att starka färger ger mer liv, speciellt när man är lite äldre och blivit lite "gråare", då är färger som lyser upp toppen.
  • sextiotalist
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-11 15:59:56 följande:

Vad är din poäng egentligen; vad är det i detta som inte redan sagts av både mig och andra upprepade gånger.[/quote]

Du förstår verkligen inte att dina råd låter som att du tycker din smak är bättre än andras?

Uttalanden som"... Och det blir det väldigt lätt med odd molly, och även skinn som lätt ger ett hårt intryck. Vissa kanske kan kombinera det på rätt sätt och bära upp det, men oftast blir det inte så bra. "

Det är din smak, den delas av många och säkert många stylister, men det är fortfarande bara en smak, ingen absolut sanning.

"mocka kan bäras av fler" . Kan? Vad händer om fel kvinna bär skinn menar du ? Ska vi alla fundera igenom om vi KAN bära mocka? Om vi KAN ha blått nagellack, om vi KAN ha bikini på stranden, om vi kan sjunga i duschen?

Jag är retorisk, det är klart att vi kan. Det går jättebra, man kan ha skinn och acrylnaglar och sten i naveln och blingbling även om man har bilringar och grått hår i flätor och himlen kommer inte ramla ner ändå!

Exakt, det värsta som kan hända är att någon stilpolis rynkar på näsan. Det man märker är att om någon är bekväm i sin klädsel, då klär ofta personen i kläderna, oavsett ålder, om någon är obekväm i klädseln, så ser man det och då är det inte lika klädsamt.
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-11 15:59:56 följande:

Vad är din poäng egentligen; vad är det i detta som inte redan sagts av både mig och andra upprepade gånger.

Jag är retorisk, det är klart att vi kan. Det går jättebra, man kan ha skinn och acrylnaglar och sten i naveln och blingbling även om man har bilringar och grått hår i flätor och himlen kommer inte ramla ner ändå![/quote]Låter som?

Var har jag skrivit att min uppfattning är bäst eller rätt?

Jag har aldrig i hela mitt liv klagat på en persons klädsel irl. Bara gett råd om någon uttryckligen bett om det. Jag har aldrig sedan tonårstiden ens pratat om någon annan kvinnas klädstil. Jag bryr mig inte jättemkt om vad andra har på sig och vissa dagar struntar jag i vad jag själv har på mig också. Men jag har ändå lite åsikterna om vad som passar och är snyggt. Precis som alla andra här i tråden. Ingen uppmanas tycka som jag. Ok?
  • SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-11 16:41:47 följande:

Exakt, det värsta som kan hända är att någon stilpolis rynkar på näsan. Det man märker är att om någon är bekväm i sin klädsel, då klär ofta personen i kläderna, oavsett ålder, om någon är obekväm i klädseln, så ser man det och då är det inte lika klädsamt.[/quote]Jamen ge dig. Tror du inte jag kan uppföra mig respektfullt gentemot andra människor oavsett vad jag tycker om deras klädsel? Det är trots allt insidan som räknas; eller? Är det verkligen så hemskt att tycka att pennkjol eller kostymbyxa är klädsamt även om man oftast har jeans och topp?
  • Anonym (B)

Hur man SKA klä sig? 
    Tja du ts, jag tycker man ska klä sig som man alltid ska klä sig,
    Precis som man trivs i, så SKA  man klä sig oavsett ålder.
    Det är faktiskt så lätt, varken du eller nån annan är här för att trillfredsställa andra. 
    Gör det du tycker om, sålänge du inte skadar nån annan.

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??