• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

sextiotalist skrev 2016-04-11 16:37:51 följande:
    Nej, jag skrev att pennkjol, omlottsklänning och kostymbyxor (dvs jag åsyftade vissa plagg) var trista och intetsägande plagg. Det är tre plagg som kan passa en ung kvinna som vill kompensera sin ungdom med att klä sig mer strikt. Men för en äldre kvinna är det mer "jag vågar inte sticka ut och ha min egen klädstil". Dessa plagg är ofta mer klädsamma på yngre kvinnor, men de som är äldre, genast blir 10 år äldre i sådana plagg.
    Och jag motsatte dig om färgerna, jag tycker många gånger att starka färger ger mer liv, speciellt när man är lite äldre och blivit lite "gråare", då är färger som lyser upp toppen.
    Ja. Jag skriver en lista på kläder som "ofta passar på 40+" som inkluderar det du själv tydligen gärna har på dig, men då skriver du inlägg efter inlägg om just pennkjolar? Är det din övertygelse att 40+ inte kan ha just pennkjol? Vilken kjoltyp är smickrande för 40+ enligt dig då?

De flest kjolar blir tantiga på en tant. Men en tight pennkjol i stretchigt material framhäver de kvinnliga formerna hos alla åldrar. Det ska vara rätt färg och längd bara. Kjol med vidd är också fint men inte lika smickrande för formerna.

Ja men precis! Exakt med färgerna! Tanter tänker; jag ska liva upp mig med lite färg. Därför blir det tantigt med mycket färg. (Och nu menar jag inte en topp i grönt på någon som passar i just grönt, och jeans, utan mkt färg och fel färg.

Lite färg är bra; det är inget vidare med helt färglöst.
  • Anonym (Tina)

Rätt färg, fel färg, rätt längd, smickrande, framhäve, smickrande, inget vidare.

Jadu Sara, förlåt, smala Sara, hur i all världen kan nån fått för sej att du tycker att din smak är den rätta eller att du tycker att kvinnor ska försöka få sin kropp att se ut på ett visst sätt?

• SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-11 17:25:31 följande:

Rätt färg, fel färg, rätt längd, smickrande, framhäve, smickrande, inget vidare.

Jadu Sara, förlåt, smala Sara, hur i all världen kan nån fått för sej att du tycker att din smak är den rätta eller att du tycker att kvinnor ska försöka få sin kropp att se ut på ett visst sätt?

Bästa Tina,

Varför hänger du upp dig på en anonym människas klädsmak?

Självklart tycker jag att min smak/åsikt är bäst, det är därför jag har den. Folk brukar vanligtvis ha de åsikter de uppfattar som "rätt"/"bäst"

Det betyder dock inte att man inte förstår att andra har andra åsikter som de uppfattar som rätt.

Det betyder heller inte att man inte förstår att det inte finns några objektiva , rätta, svar på vad som är snyggt. Det som finns är ett behov av att klä sig för att inte frysa och kunna röra sig, generella normer och mode. Samt människor som förhåller sig på lite olika sätt inför dessa faktorer.
  • Anonym (Tina)

http://spotlife.se/mode-skonhet/stilikon-caroline-de-maigret/

41-årig modell, med både lugg och skinnjacka.

• SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-11 17:37:54 följande:

http://spotlife.se/mode-skonhet/stilikon-caroline-de-maigret/

41-årig modell, med både lugg och skinnjacka.

Tyckte du det var snyggt?

Jag har sett henne i mkt och alltid tänkt att hon skulle se mkt bättre ut utan luggen. Kanske klippt lite som Elisabeth Hurley.

Och med en annan jacka. Gärna en liten fodrad blazer med markerad midja ( hennes jacka är så pösigt att man inte ser att det är en kvinna i den); en med lite färg då jeans och vit blus är så neutralt.

Men smaken är som baken ;)
  • Anonym (stil)
    SmalaSara skrev 2016-04-11 17:03:48 följande:
    Ja. Jag skriver en lista på kläder som "ofta passar på 40+" som inkluderar det du själv tydligen gärna har på dig, men då skriver du inlägg efter inlägg om just pennkjolar? Är det din övertygelse att 40+ inte kan ha just pennkjol? Vilken kjoltyp är smickrande för 40+ enligt dig då? De flest kjolar blir tantiga på en tant. Men en tight pennkjol i stretchigt material framhäver de kvinnliga formerna hos alla åldrar. Det ska vara rätt färg och längd bara. Kjol med vidd är också fint men inte lika smickrande för formerna. Ja men precis! Exakt med färgerna! Tanter tänker; jag ska liva upp mig med lite färg. Därför blir det tantigt med mycket färg. (Och nu menar jag inte en topp i grönt på någon som passar i just grönt, och jeans, utan mkt färg och fel färg. Lite färg är bra; det är inget vidare med helt färglöst.
    Pennkjol klär knappast de som efter klimakteriet skaffat sig lite väl mycket mage.
  • K grrl
    SmalaSara skrev 2016-04-11 17:56:05 följande:

Jag har sett henne i mkt och alltid tänkt att hon skulle se mkt bättre ut utan luggen. Kanske klippt lite som Elisabeth Hurley.

Och med en annan jacka. Gärna en liten fodrad blazer med markerad midja ( hennes jacka är så pösigt att man inte ser att det är en kvinna i den); en med lite färg då jeans och vit blus är så neutralt.

Oj, jag tycker hon är jättesnyggt klädd. Jag klär mig lite mjukare än henne men vi har rätt lika stil och kroppsform. Jag gillar också att leka med maskulina snitt. Jag skulle ha valt en annan blus men jackan är jättesnygg.
  • Anonym (Nyfiken)
    SmalaSara skrev 2016-04-11 17:56:05 följande:

Smaken är som baken. Ungefär så brukar jag vara klädd. Fast jag använder lite tjockare tröja istället för blus, är fruktansvärt frusen av mig.

Fast jag tror nog att många med mig har flera jackor förutom skinnjacka. Äger både kavaj, trenchcoat och en knallrosa skaljacka.
  • SmalaSara
    Anonym (stil) skrev 2016-04-11 18:19:49 följande:
    Pennkjol klär knappast de som efter klimakteriet skaffat sig lite väl mycket mage.
    Nej. Mkt mage tarvar andra typer av kläder. Men mkt mage till smala ben är ju Kanske inte heller vad jag menar med kvinnliga former.
  • SmalaSara
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-11 18:42:42 följande:
    Smaken är som baken. Ungefär så brukar jag vara klädd. Fast jag använder lite tjockare tröja istället för blus, är fruktansvärt frusen av mig.

Fast jag tror nog att många med mig har flera jackor förutom skinnjacka. Äger både kavaj, trenchcoat och en knallrosa skaljacka.
    De flesta har nog fler än en jacka ja... :)

Hon har ju en väldigt fin kropp och är snygg den här damen vilket gör att hon klär i det mesta. Hon har gjort reklam för alla möjliga kläder (även postorderföretag) och hon kan ju bära upp ganska mkt. Dessa kläder hade kanske inte gjort sig på någon med klimakteriemage.

Men jag tycker ändå att hon har för lite kvinnliga former för att passa i denna klädstil. Lågt skurna Jeans och kort jacka kräver mer höfter och rumpa (men helst ingen mage). En figur av typen Beyonce hade varit snygg i dessa kläder.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??