• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

sextiotalist skrev 2016-04-10 20:18:55 följande:
    Då tillhör du en minoritet. Jag har sett få kvinnor som klär i en omlottklänning, dessa klänningar kräver en smal midja och men konkav mage för att komma till sin rätt.
    Kanske det. Men våra uppfattningar om tantighet är vitt skilda.
    Tantigt för mig är Gudrun Sjödén (kulturtant) eller odd molly (villaförortstant)

Klassiska plagg som pennkjol, trench eller kostymbyxa har ingen åldersbestämning.
  • Anonym (stil)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 20:28:14 följande:
    Ni får väl använda de färger ni passar i... Eller? Kan det finnas andra svar? Jag vänder mig mot många olika färger på flera olika plagg. Det är snyggast med en färgklick. Och färgen ska vara något som passar till hudtonen.
    Du säger ju själ i tråden att "Kvinnor på 40+ bör undvika: * leopardmönstrat * odd molly rysch pysch * många (stora) smycken * mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
    utan en tanke på att somliga av oss inte inte är bleka  och blonda, utan har en mer gyllene hudton, mörka ögonbryn, varmt rödbrunt hår samt mörkt blå ögon och naturligt fylliga mörkröda läppar och alltså inte passar i neutrala bleka färger eftersom det bara blir tråkigt och livlöst.
  • SmalaSara
    Anonym (stil) skrev 2016-04-10 20:46:26 följande:
    Du säger ju själ i tråden att "Kvinnor på 40+ bör undvika: * leopardmönstrat * odd molly rysch pysch * många (stora) smycken * mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt) * 
    utan en tanke på att somliga av oss inte inte är bleka  och blonda, utan har en mer gyllene hudton, mörka ögonbryn, varmt rödbrunt hår samt mörkt blå ögon och naturligt fylliga mörkröda läppar och alltså inte passar i neutrala bleka färger eftersom det bara blir tråkigt och livlöst.
    Ja. Mycket färg ja. Inte all färg.
  • Virriga Vera
    SmalaSara skrev 2016-04-10 18:50:31 följande:
    Skinnjacka -gärna pastellfärgad -är väl något som dessa mickan-wannabes skulle kunna ha på sig.

Hennes klädstil är sådär för det mesta. Funkar om man är under 25 kanske. Annars inte.

Svart skinnjacka till jeans och t-shirt kan du ha om du också äger och kör en MC. Då kan det vara coolt på 40+

Skinnjacka till pastellfärgat rysch (och utan mc-innehav) har bara klimakterietanter som vill verka yngre än vad de är.
    Så du likställer skinnjacka med bikerstuk? Det finns ju hur många modeller som helst förutom bikermodellen.
    http://virrigavera.wordpress.com/
  • Anonym (Tina)

SmalaSara skrev 2016-04-10 20:17:06 följande:Klimalterietant är inte varje kvinna som kommit i klimakteriet utan den kvinna som inte kan acceptera att hon åldrats utan desperat försöker verka yngre.

Man behöver inte klä sig för något alls. Lagen tillåter det mesta; vill folk framhäva sina bilringar ........ osv[/quote]

1. Du för ett cirkelresonemang. Om man anser bara unga tjejer bör ha skinnjacka och cerise så blir en 50 åring i skinn och cerise en som "desperat försöker verka yngre". Men om man inte tycker att kläder har åldersgräns, att livet inte går ut på att se smal ut och inte är intresserad av om andra tycker man ser frånskild ut eller får tillräckligt långa ben med den rätta kjollängden - då är det inte syftet med kläderna att se ung ut och man behöver inte vara desperat eftersom man inte förlorat något.

2: " om folk vill framhäva sina bilringar ".

Nu är du där igen, att allt går ut på att framhäva. "Folk" vill ha en klänning eller tröja de gillar, plus att de har bilringar.

Jag förstår att det är svårt för någon med nick "smala Sara " att fatta men det existerar kvinnor som tycker att man kan ha kläder som inte i första hand är till för att framhäva och dölja rätt saker på ens kropp.

• SmalaSara
    Virriga Vera skrev 2016-04-10 21:07:30 följande:
    Så du likställer skinnjacka med bikerstuk? Det finns ju hur många modeller som helst förutom bikermodellen.
    http://virrigavera.wordpress.com/
    Nej, det gör jag inte.
  • Anonym (feel free)
    sextiotalist skrev 2016-04-10 19:27:40 följande:
    Omlottsklänning, där går verkligen gränsen, pennkjol och omlottsklänning, är nog det tantigaste jag känner till, näst efter kostymbyxor.
    Allvarligt, jag hade känt mig som en gammal tant i något av dessa kläder. Däremot var det kläder jag hade kunnat bära när jag var mellan 25 och 30. Jag likställer detta med blommig baddräkt med volang. Dvs kläder som är ursnyggt om man är mellan 20 och 30, men som 50+ så ser det endast trist och tantigt ut.
    Sätter man på sig sådana kläder, då ser man ut som en riktigt tant i negativ bemärkelse.
  • Anonym (feel free)
    Seven Costanza skrev 2016-04-10 17:27:45 följande:
    Det var inte det som var poängen, utan att du skrev att du skulle dansa på borden - det i kombination med kort kjol och färgglatt får en att _uppfattas_ som 40+ och frånskild. Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte. Men folk som klär sig så bryr sig sällan om hur de uppfattas så det gör ju ingen skillnad vad jag tycker

Jag tycker att t-shirt med tryck på en vuxen man är sådär, särskilt om han inte är vältränad utan börjar få en liten gubbmage.
    Jag skrev det så mer för att poängtera att vid 50 har iallafall jag självkänsla nog att klä mig som jag vill och som det passar mig. 

Den stil som stilpolisen förslår får mig trots mina 50 att känna mig som flickan i Ibsens föreställning "ett dockhem".   Dvs som förväntas passa in i en fyrkantig mall som inte passar ens personlighet öht. En fyrkantig mall av omlottklänningar och pennkjolar och knytblusar i diskreta färger.  
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 22:10:39 följande:

SmalaSara skrev 2016-04-10 20:17:06 följande:Klimalterietant är inte varje kvinna som kommit i klimakteriet utan den kvinna som inte kan acceptera att hon åldrats utan desperat försöker verka yngre.

Man behöver inte klä sig för något alls. Lagen tillåter det mesta; vill folk framhäva sina bilringar ........ osv

1. Du för ett cirkelresonemang. Om man anser bara unga tjejer bör ha skinnjacka och cerise så blir en 50 åring i skinn och cerise en som "desperat försöker verka yngre". Men om man inte tycker att kläder har åldersgräns, att livet inte går ut på att se smal ut och inte är intresserad av om andra tycker man ser frånskild ut eller får tillräckligt långa ben med den rätta kjollängden - då är det inte syftet med kläderna att se ung ut och man behöver inte vara desperat eftersom man inte förlorat något.

Nu är du där igen, att allt går ut på att framhäva. "Folk" vill ha en klänning eller tröja de gillar, plus att de har bilringar.

Jag förstår att det är svårt för någon med nick "smala Sara " att fatta men det existerar kvinnor som tycker att man kan ha kläder som inte i första hand är till för att framhäva och dölja rätt saker på ens kropp.[/quote]Varför tar du de på blodigt allvar? Är det så hemskt att ha åsikter om kläder? Det är ju knappast det viktigaste i livet. Och den här tråden gör väl inte anspråk på det heller?

Hur man klär sig ligger ganska långt ned på listan över vad som konstituerar en människa, och hur man värderar hen, men man kan väl diskutera det ändå?

Jag förstår inte varför klädesplagg är så känsliga. Jag skriver enbart om vad jag tycker är snyggt och dit hör inte tighta toppar som accentuerar bilringar. Big deal! Varför ska de bry sig om vad jag tycker om det är vad de vill ha?

Det är inte klokt vilka egenskaper och epitet som klistras på mig i denna tråd pga att jag har åsikter om klädsel???

Sen är det så att kläder HAR åldersgräns i allmänna normer. Men man kan ha olika uppfattning om var de går. De förändras också över tid. Men visst finns de där.
  • SmalaSara
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-10 22:10:39 följande:

Man behöver inte klä sig för något alls. Lagen tillåter det mesta; vill folk framhäva sina bilringar ........ osv

Jag förstår att det är svårt för någon med nick "smala Sara " att fatta men det existerar kvinnor som tycker att man kan ha kläder som inte i första hand är till för att framhäva och dölja rätt saker på ens kropp.[/quote]Men det sista är ju helt fel... Det är ju precis tvärtom... Uppenbarligen tycker jag att det finns många kvinnor som inte bryr sig ett skit om hur de tar sig ut i sina kläder :)

Och visst finns det mkt som är viktigare i livet. Men TS frågade...
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??