• K grrl

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

SmalaSara skrev 2016-04-10 19:14:24 följande:
    Det finns Folk i alla åldrar, män som kvinnor, som klär sig mindre smickrande.

Har man fin figur vid 40+ kan man visa den. Grejen är väl på vilket sätt man gör det; en tjej på 20 kan visa sina snygga ben i korta jeansshorts, men en kvinna på 50 kan visa sin snygga timglasfigur i en omlottklänning. Jag har fö aldrig skrivit ngt annat än att man bör klä sig efter kroppstyp.
    Hur visar en kvinna på 50 sina snygga ben och hur visar en 20-åring sin snygga timglasfigur...? Eller menar du att benen försvinner efter fyllda 40 och ersätts av en fyllig figur?
  • SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-10 19:10:34 följande:
    Oj, jag ser många som har sina figurer kvar. Men det kanske beror på att de flesta av mina väninnor är kvinnor som rör på sig mycket. Jag önskar jag visste hur jag skickade foto, så kunde du se hur jag såg ut när jag fotade mig som 50-åring.
    Tom min mycket konservativa mamma (speciellt när det gällde kläder) ville ha det fotot av mig. Och jag är inte ensam.
    Visst. Vi har kanske olika uppfattning om vad "fin figur" är.

Frågan är väl om du förstår att min "lista" INTE var "du får bara ha detta på dig."

Att ha stil är inte synonymt med tråkig. Att vara tacka är inte synonymt med att ha en spännande personlighet.
  • SmalaSara
    K grrl skrev 2016-04-10 19:28:20 följande:
    Hur visar en kvinna på 50 sina snygga ben och hur visar en 20-åring sin snygga timglasfigur...? Eller menar du att benen försvinner efter fyllda 40 och ersätts av en fyllig figur?
    Ha, ha, ha!!

Det var bara exempel... Verkar som vissa läser mina inlägg som fan läser Bibeln... :)

Jag har snygga ben. Jag brukar visa dom i antingen tighta pennkjolar som slutar precis ovanför knät gärna med stövlar till om det är säsong för det. (Min favorit är ljusblå och framhäver även rumpan.) eller med tighta jeans. Till jeansen har jag stövletter med halvhög klack och en blus/topp i duvgrått/ljus gammalrosa/ gräddvitt plus ett färgstarkt halsband eller en scarf i matchande, men starkare färg.

En ung tjej med en vacker timglasfigur kan ha nästan vad som helst tycker jag.
  • SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-10 19:08:44 följande:
    Den stil som du beskrev i ditt första inlägg är faktiskt längre från normen för klädsel på mitt jobb, än mysbyxor. Jag jobbar i kultur/utbildningssektorn och det kryllar av kulturtanter där. Jag är själv en kulturtant.
    Jag beskrev ingen "stil"; gav bara exempel på kläder som jag tycker klär de flesta och som är bra att ha som bas i garderoben.

Jag ser sällan någon över 25 med mysbyxor på stan eller på bussen tex. Men det kanske beror på var man bor.

Arbetsklädsel är en annan sak.
  • taquine
    Anonym (mor) skrev 2016-04-10 02:45:01 följande:

Jag tänker att mkt beror också på kroppsformen. Är man kraftigt överviktig så kanske man inte ska ha leopardmönstrade tights med en kort jacka till? (för att ta ett exempel)

Ingen ska ha leopardmönstrade tights  , hur snygg figur man än må ha. Borde vara förbjudet i lag Vad heter det... förargelseväckande beteende? 

Håller med Kim Possible ang håret, varför skulle det se mer vuxet ut med sk "kort och lättskött hår"?  Hu... 

Kommer aldrig klippa av mig mitt ,om jag så blir hundra ,och blir alltid glad när 40+kvinnor har kvar sitt hårsvall.;)

Goodness me
  • K grrl
    SmalaSara skrev 2016-04-10 19:41:42 följande:
    Ha, ha, ha!!

Det var bara exempel... Verkar som vissa läser mina inlägg som fan läser Bibeln... :)

Jag har snygga ben. Jag brukar visa dom i antingen tighta pennkjolar som slutar precis ovanför knät gärna med stövlar till om det är säsong för det. (Min favorit är ljusblå och framhäver även rumpan.) eller med tighta jeans. Till jeansen har jag stövletter med halvhög klack och en blus/topp i duvgrått/ljus gammalrosa/ gräddvitt plus ett färgstarkt halsband eller en scarf i matchande, men starkare färg.

En ung tjej med en vacker timglasfigur kan ha nästan vad som helst tycker jag.
    Ja, jag tyckte det var märkliga exempel - som att jämföra äpplen och päron.

Själv har jag väldigt långa skenben. Det är snyggt, men det ser ut som om jag bara består av ben om jag har kjolar eller klänningar som slutar vid knäet. Så jag har oftast en kortare kjol/klänning (som slutar på halva låret) och en stövel som slutar på vaden.
  • Anonym (J)
    SmalaSara skrev 2016-04-10 17:07:07 följande:

Det är jag ja.... Men vad menar du egentligen? Det är ju inte så att jag oombedd säger åt folk irl ( eller här för den delen. TS frågade... Jag svarade...)

Om man har "fel"åsikt i frågan så är man alltså "stilpolis"? Inte så särskilt tolerant av dig eller feel free

Jag menar att Trinny och Susanna är grymt dåliga på det de gör och det är ganska komiskt att någon som är så insnöad på deras tips sitter och skriver om vad kvinnor passar i/inte passar i. Du blandar dock ihop mig med någon, jag har aldrig kallat dig för stilpolis...
  • Anonym (J)
    Anonym (stil) skrev 2016-04-10 18:14:04 följande:

De sätter ju på alla kvinnor någon form av kroppsstrumpa som täcker kroppen från byst till lår och därefter får fram en midja direkt under brösten, inte finns det många som kan tänka sig att använda formande plagg tror inte ens man kan sitta ned i den typ av formande plagg de envisas med att sätta på kvinnorna i programmet.

Kvinnor och män kan ha precis vilka kläder de vill oavsett ålder så länge de är smickrande för dem. Det som knappast smickrar någon som inte har riktigt snygga armar är linnen, shorts är heller inte speciellt snyggt om man inte har långa slanka ben utan en massa åderbråck.

Ja de är faktiskt hopplöst dåliga, förstår inte hur folk fortfarande sitter och kollar på deras program och faktiskt tar åt sig av tipsen.
  • Anonym (Tina)

Varför är det viktigaste att klä sej "smickrande ", "efter sin kroppstyp" och framhäva och dölja? Ska vårat mål hela livet vara att se smala ut och täcka allt annat? En bandtshirt är inte gjord för att framhäva kroppen utan att påminna om en bra konsert. Man behöver inte klä sej för att se smal ut, att vara sval, bekväm eller cool är också bra. En skinnjacka över klänningen är för att bäraren, tex jag, gillar kontrasten. Det gjorde jag både före och efter menopaus...jag har kvar min figur och har samma storlek som när jag var 25, men känner inte behov av att visa upp den, det är liksom inte allas mål.

Att en kvinna kallar äldre kvinnor för "klimakterietanter" gör mej beklämd.

Använd inte klimakteriet som skällsord, dit kommer vi alla kvinnor som får leva tillräckligt länge och tantig i betydelsen trist och ängsligt fylld av regler kan man vara långt innan. Tydligen.

• SmalaSara
    Anonym (J) skrev 2016-04-10 19:57:14 följande:
    Jag menar att Trinny och Susanna är grymt dåliga på det de gör och det är ganska komiskt att någon som är så insnöad på deras tips sitter och skriver om vad kvinnor passar i/inte passar i. Du blandar dock ihop mig med någon, jag har aldrig kallat dig för stilpolis...
    Jag är inte insnöad på deras tips... Vad är det för tips du pratar om?
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??