• Anonym (Tina)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Jag protesterar mot begreppet "trashy". Och mot begreppet desperat.

Kvinnor klär sej ofta för andra kvinnor, för att de är inspirerade av mode, för att pigga upp sej. Sällan för män, skulle jag påstå.

Det känna väldigt förlegat att tro att en kvinna skulle vara desperat för att hon bär vissa kläder och ännu mer förlegat att döma ut någon som trash för samma sak. Med medsystrar som dej behövs inga talibaner!

• taquine
    Anonym (Tina) skrev 2016-04-08 14:14:00 följande:

Jag protesterar mot begreppet "trashy". Och mot begreppet desperat.

Kvinnor klär sej ofta för andra kvinnor, för att de är inspirerade av mode, för att pigga upp sej. Sällan för män, skulle jag påstå.

Det känna väldigt förlegat att tro att en kvinna skulle vara desperat för att hon bär vissa kläder och ännu mer förlegat att döma ut någon som trash för samma sak. Med medsystrar som dej behövs inga talibaner!

Man blir dömd efter vad man har på sig , så är det bara , antingen man gillar det eller ej. Skulle du tex sätta på dig dina håliga favoritjeans och en ful noppig tröja när du ska på arbetsintervju eller gå på finkrog bara för du vill ? 
    Och ja jag tycker det är både patetiskt och desperat när 40+kvinnor så gärna fortfarande vill leka 18 år. Sen att det blir skrattade åt och ses som sk WT är fel men så är det. 
    Goodness me
  • Anonym (47 själv)

Som man vill, men anständig, hel och ren. Och helst inte som en tonåring! Vi är inga tonåringar längre. Egentligen tycker jag alla ska klä sig i vad de passar bäst i, men egen smak måste ju ändå få råda. Kort-kort i vår ålder är väl om nåt ett big no-no.

• Anonym (jorå)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-08 12:46:43 följande:

Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?

Det är klart att det finns, men det har nog mindre med ålder att göra och mer med kroppstyp och konsumtionsmönster, och vilka sammanhang man klär sig för. Allt klär inte en 47-årig kropp, och när man har lämnat tonåren bakom sig har man kanske råd med lite dyrare kläder.
  • Anonym (47)

Jag är 47 och klär mig i jeans, läder, tajta kläder, figurnära, färgstarkt, mönstrat. Urringat går bort, det är inte snyggt på mig, är för benig. Kort-korta kjolar har jag aldrig gillat. Jag sticker ut då jag jobbar i en traditionell, mansdominerad bransch, det är mycket mörk kavaj som gäller. Har en ledarroll hos en arbetsgivare som uppskattar att jag sticker ut, syns, tar plats, utmanar, kritiserar, har åsikter. Mina kläder är helt i linje med min personlighet.

Jag håller med om att kläder signalerar något och att människor medvetet eller omedvetet dömer andra efter klädsel. På en arbetsintervju till exempel. Sitter själv med anställningsintervjuer och något som kan lysa igenom är när människor tryckt in sig i kläder de tror är rätt men som de inte trivs i.

• Anonym (Tina)

taquine skrev 2016-04-08 14:41:42 följande:[Man blir dömd efter vad man har på sig , så är det bara , antingen man gillar det eller ej. Skulle du tex sätta på dig dina håliga favoritjeans och en ful noppig tröja när du ska på arbetsintervju eller gå på finkrog bara för du vill ? 

Och ja jag tycker det är både patetiskt och desperat när 40+kvinnor så gärna fortfarande vill leka 18 år. Sen att det blir skrattade åt och ses som sk WT är fel men så är det.;[/quote]

Jag har redan skrivit att man bör klä sej efter tillfälle. Men om en sjuttiofemårig kvinna känner för skinnjacka och leopardboots tycker jag hon ska ha det, inte på begravning då men annars. Inte leker hon då 18 utan gör som hon behagar. Grejen är ju att somliga tydligen tänker "hon vill vara 18 " om en kvinna klär sej på ett sätt men jag tror inte många tänker så utan tar det man gillar och trivs i. Jag gillar kort kjol och det passar mina proportioner bättre, om någon annan gillar rosa leopard så kanske de har humor och inte tar sitt yttre på blodigt allvar. Jag har aldrig fattat det med "desperat ", de flesta kvinnor kan väl ragga upp en random man utan särskilda kläder så vad är en desperat kvinna? Desperat efter vad, ungdom eller en karl?

Jag håller med om att man blir dömd efter kläder men om någon dömer en annan människas fritidskläder så är det den som dömer som borde skärpa till sej och inte kvinnan i "fel " kläder.

• rocker

Jag har kängor, svarta jeans och oftast en band tröja när jag är privat. Stora silversmycken gillar jag också. På jobbet är jag alltid svartklädd men har inte band tröjor eftersom jag arbetar i en reception. Färgar håret svart och jag blir 46 i december. Kommer alltid klä mig så här. Tycker man ska ha det man trivs i oavsett ålder :)

• Anonym (Nyfiken)
    taquine skrev 2016-04-08 13:04:11 följande:

Personligen tycker jag väl det är ett big no på tex magtröja och ett par supertajta små jeansshorts på en medelålders kvinna , andas väl mest desperation..

Men det är ju naturligtvis upp till var och en. Vad har du för stil i din vardag/fritid ? Har du klädkod på jobbet? 

Ja magtröja är väl inget jag använder. Men skönt att många med mig tycker man kan ha på sig vad man vill. Använder mest jeans på fritiden och jobbet är det varseltröja och arbetsbyxor jobbar inom industrin så nån klädkod finns inte
  • elmadumle

Jag är 48 och klär mig som jag vill, så långt från "tantvarning" det går;) 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-08 15:30:04 följande:

Det är klart att det finns, men det har nog mindre med ålder att göra och mer med kroppstyp och konsumtionsmönster, och vilka sammanhang man klär sig för. Allt klär inte en 47-årig kropp, och när man har lämnat tonåren bakom sig har man kanske råd med lite dyrare kläder.

Fast helt ärligt klär inte allt en 25 årig kropp heller. Och dyrare kläder behöver inte vara snyggare än billiga.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??