• Anonym (Nyfiken)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Anonym (jorå) skrev 2016-04-08 18:30:14 följande:

Nej, det har du rätt i, båda sakerna! Men med den smak som jag själv har är de dyrare snyggare än de billiga. Och min kropp klädde nog i fler olika stilar när jag var 25.

Jo så kan det också vara med kläderna och priser. Dock har jag turen att fortfarande kunna ha favorit jeansen jag hade på gymnasiet. 3 barn och ett antal år senare.
  • Tow2Mater
    Virriga Vera skrev 2016-04-08 17:50:35 följande:
    När jag var 18 hade jag oftast jeans, t-shirt och boots. Idag är jag 58 och har oftast jeans, t-shirt och boots och jag kan garantera att jag inte leker att jag är 18 år. Vill någon kalla mig WT, patetisk och desperat pga detta så tycker jag ärligt att det säger mer om dem än om mig.
    :)
    Jag brukade ha jeans, t-shirt och fleeceskjorta som ung. Det har jag fortfarande.

Minns jag som yngre undrade varför farmor aldrig klädde sig "mer modernt", hon hade alltid typ klänninar ifrån 50-60-talet nån gång. Men som lite äldre själv förstår jag; hon klädde sig i det hon alltid klätt sig i och trivts i, även sen som äldre och gammal :)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-08 12:46:43 följande:
    Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?
    Exakt som hon behagar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Vinterankan

Jg tycker man kan bära det mesta så länge man kan bära upp det. Undantagen som jag inte tycker man har över en viss ålder (hyfsat ospecificerad, men någon gång runt 35 kanske) är jeansshorts som är så korta att fickorna hänger utanför, magtröja och genomskinlig blus med bara Bh under.

I övrigt så tycker jag absolut att man kan klä sig i typ skinnbyxor och tajt linne om det passar ens stil i övrigt vad gäller saker som hår, smycken pch allmän attityd. Tycker Laila Bagge är ett utmärkt exempel på en person som är skitsnygg i sina ungdomliga kläder och verkligen kan bära upp dem.

• Vinterankan
    Vinterankan skrev 2016-04-09 07:53:33 följande:

Jg tycker man kan bära det mesta så länge man kan bära upp det. Undantagen som jag inte tycker man har över en viss ålder (hyfsat ospecificerad, men någon gång runt 35 kanske) är jeansshorts som är så korta att fickorna hänger utanför, magtröja och genomskinlig blus med bara Bh under.

I övrigt så tycker jag absolut att man kan klä sig i typ skinnbyxor och tajt linne om det passar ens stil i övrigt vad gäller saker som hår, smycken pch allmän attityd. Tycker Laila Bagge är ett utmärkt exempel på en person som är skitsnygg i sina ungdomliga kläder och verkligen kan bära upp dem.

Skrev fel, menade 25.
  • FuckGoggleAskMe
    elmadumle skrev 2016-04-08 23:12:27 följande:
    Jag vägrar långa kjolar på sommaren, har lårkorta kjolar och linnen trots att jag är 48, kort och tjock. Folk får helt enkelt blunda om de mår illa. Finns inga no-no:)

Ha-ha, rätt inställning, folk får blunda, eller också kan man dela ut papperspåsar dom kan ha över huvudet. Jag har en vacker kollega som är väl runt 42år kanske, och hon har alltid tantkjolar, klockade, A-line el.dyl i trist mönster som slutar 10 cm nedanför knäna, figurnära polotröja i trist färg med tråkigt mönster eller prydlig blus med bylsig kofta. Färgerna är alltid sand, grus, betong, slembrunt osv. Till det, prydliga men fotriktiga tantskor. OK, hon är vacker ändå, men skulle vara mycket vackrare och se 10 år yngre ut om hon inte klädde sig som en tant. Varning för hennes stil!
  • Anonym (jorå)
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-04-09 11:02:29 följande:

Ha-ha, rätt inställning, folk får blunda, eller också kan man dela ut papperspåsar dom kan ha över huvudet. Jag har en vacker kollega som är väl runt 42år kanske, och hon har alltid tantkjolar, klockade, A-line el.dyl i trist mönster som slutar 10 cm nedanför knäna, figurnära polotröja i trist färg med tråkigt mönster eller prydlig blus med bylsig kofta. Färgerna är alltid sand, grus, betong, slembrunt osv. Till det, prydliga men fotriktiga tantskor. OK, hon är vacker ändå, men skulle vara mycket vackrare och se 10 år yngre ut om hon inte klädde sig som en tant. Varning för hennes stil!
    Hur gammal tycker du att hon ser ut att vara i den stil som du beskriver?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-09 11:09:15 följande:
    Hur gammal tycker du att hon ser ut att vara i den stil som du beskriver?

Ser man henne på avstånd, typ 55år minst. På nära håll om man tittar på ansiktet bara, typ 38år. Skulle hon lite snyggare kläder, kanske 28 år.
  • Anonym (feel free)

Vid 50 år kan man släppa alla måsten och klä sig som man vill!!!
    Underbart skönt att ha fått självkänsla nog att välja kläder som signalerar vem JAG är inte vad  någon konvention kräver.

I mitt fall handlar det om att slänga ut alla mörka kavajer och tråkiga kostymbyxor och kjolar. Som jag i hela mitt liv burit för att verka seriös och äldre än jag varit. (Jag har alltid tagits som en ung snärta och fast jag var över 40 fick jag visa leg på bolaget.)

In med färg, naturmaterial i siden och linne. Sköna jeans och snygga tunikor med färgglada koftor och sportskor. En blandning av Gudrun Sjöden och sportbutikerna. :). Naturligt grått hår så ingen tror jag är yngre än jag är. Helt plötsligt får man ett helt annat bemötande från omgivningen när kläderna matchar personligheten. 

• Anonym (50+)

Jag varierar min klädsel efter humör och årstider, inte efter ålder. Jag köper det jag tycker sitter snyggt på mig. Vanligaste plagget för mig är tajta jeans, någon blus/skjorta eller tröja, kavaj och stövletter/skor.

Men det finns plagg jag aldrig skulle ta på mig, typ minikjol, magtröja, jätteurringade tröjor eller linnen och stövlar med skaft som går över knäna.

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??