• Anonym (mor)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

sextiotalist skrev 2016-04-09 16:16:59 följande:

Inte blommiga baddräker med volang. Funderar fortfarande hur expediten tänkte när hon försökte sälja en sådan till mig

Ja det tål att tänka på! Baddräkt med volang??? Alltså hallå 1800-talet. Föreslog hon en liten chic badmössa i samma stil?
  • nihka
    sextiotalist skrev 2016-04-09 16:16:59 följande:

Inte blommiga baddräker med volang. Funderar fortfarande hur expediten tänkte när hon försökte sälja en sådan till mig

Hon kanske var väldigt ung själv och tänkte att gamlingar (40 till döden) gillar väl blommiga baddräkter med volang?

Frågade du inte om hon inte hade mamelucker i din storlek?
  • SmalaSara

Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...

"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

Kvinnor på 40+ bör undvika:

* leopardmönstrat
    * odd molly rysch pysch
    * många (stora) smycken
    * mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
    * kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
    * skinnjacka
    * djup urringning (om man inte är välbehållen just där)
    * hästsvans eller flätor
    * kraftig solbränna
    * tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)
    *rött hår

Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:

* jeans med stickat i neutrala färger
    * jeans och tunn topp i neutral färg
    *kostymbyxa till skor med lite klack
    * tighta figursydda kavajer
    * neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg
    * pennkjol , gärna med stövlar
    * svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat
    * kappa\ trenchcoat
    * halvlångt, välvårdat hår utan lugg.
    * ett par diskreta smycken

• flygrl
    nihka skrev 2016-04-09 16:25:10 följande:
    Hon kanske var väldigt ung själv och tänkte att gamlingar (40 till döden) gillar väl blommiga baddräkter med volang?

Frågade du inte om hon inte hade mamelucker i din storlek?
    Eller så kanske man kan svara:
    - Baddräkt med volang e fan alldeles för modernt för mig. Har ni inga fikonlöv?
  • nihka
    flygrl skrev 2016-04-09 16:41:42 följande:
    Eller så kanske man kan svara:
    - Baddräkt med volang e fan alldeles för modernt för mig. Har ni inga fikonlöv?
    Jag hade baddräkt med volang när jag var typ 5 år, när jag tyckte det var kul att spinna runt så volangen lyfte sig.

Idag roas jag av lite andra saker så fikonlöv varför inte :)
  • Virriga Vera
    SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

* leopardmönstrat
    * odd molly rysch pysch
    * många (stora) smycken
    * mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
    * kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
    * skinnjacka
    * hästsvans eller flätor
    * kraftig solbränna
    *rött hår

* kappa\ trenchcoat

Varför i hela världen skall 40+ undvika skinnjackor, hästsvansoch flätor. Ja egentligen allt du räknat upp.
    http://virrigavera.wordpress.com/
  • flygrl
    nihka skrev 2016-04-09 16:51:45 följande:
    Jag hade baddräkt med volang när jag var typ 5 år, när jag tyckte det var kul att spinna runt så volangen lyfte sig.

Idag roas jag av lite andra saker så fikonlöv varför inte :)
    Oj, det hade jag också när jag va liten. Men jag har också sett äldre damer (70+ typ) med volang på blommig baddräkt. Därför jag associerar till äldre :)

Fikonlöv tänkte jag som riiiiktigt gammaldags då. Typ Adam & Eva :)
    Finns bikini underdelar som ser ut som fikonlöv faktiskt (guldfärgat dessutom så riktigt dekadent). Satsa på det!
  • SmalaSara
    Virriga Vera skrev 2016-04-09 16:57:09 följande:
    Varför i hela världen skall 40+ undvika skinnjackor, hästsvansoch flätor. Ja egentligen allt du räknat upp.
    http://virrigavera.wordpress.com/
    Det behöver de inte alls. Alla klär sig som de vill. Som jag skrev inledningsvis.
  • K grrl
    SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:

* leopardmönstrat
    * odd molly rysch pysch
    * många (stora) smycken
    * skinnjacka
    * hästsvans eller flätor
    * kraftig solbränna
    *rött hår

* kappa\ trenchcoat

När jag läser det här tänker jag: Gud vad glad jag är att jag är trygg nog i mig själv att ha den frisyr som passar mig och de kläder som passar mig.

Dit hör vida byxor med hög midja, korta slacks i ylle eller linne, mockakjol som slutar en bit ovanför knäet, blusar och toppar med annorlunda skärningar och detaljer, vintageklänningar från 60-talet, klänningar som har en längd allt från mitten av låret till en bit ner på vaden. Jag är naturligt rödhårig och väljer färger som passar mig och mitt hår och hy (dit hör turkos, orange, gult, grönt och aubergine). Älskar vintagesmycken. Favoritmärket är Rodebjer. Skulle aldrig sätta på mig en kavaj om så livet hängde på det, eller kostymbyxor. Fy fan vad tråkigt.

Jag känner faktiskt tvärtom, att kvinnor kan bära upp kläder och ta ut svängarna på ett helt annat sätt när de blir äldre. Mycket handlar t ex om självförtroende, eller för all del vilket jobb man har. Jag säger inte att det inte finns tumregler, men det är inte "klä dig så diskret som möjligt bara för att du fyllt 40".
  • K grrl

PS: Odd Molly borde inte någon klä sig i, tbh.

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??