• Anonym (mor)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Jag tänker att mkt beror också på kroppsformen. Är man kraftigt överviktig så kanske man inte ska ha leopardmönstrade tights med en kort jacka till? (för att ta ett exempel)

• Virriga Vera
    SmalaSara skrev 2016-04-09 17:18:16 följande:
    Det behöver de inte alls. Alla klär sig som de vill. Som jag skrev inledningsvis.
    Men jag frågade varför du tycker att de inte borde klä sig i skinnjacka.m.m
    http://virrigavera.wordpress.com/
  • Anonym (Nyfiken)

Jättekul att dom flesta tycker som jag, man har dom kläder man trivs i. Anledningen till att jag frågar är att en vän påpekade att jag som 47 åring inte borde ha jeans med slitna detaljer, stickad tröja (rosa) och skinnjacka ute. Nå jag tycker att jag kan det och fler med mig:)

• Virriga Vera
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-10 09:14:04 följande:

Jättekul att dom flesta tycker som jag, man har dom kläder man trivs i. Anledningen till att jag frågar är att en vän påpekade att jag som 47 åring inte borde ha jeans med slitna detaljer, stickad tröja (rosa) och skinnjacka ute. Nå jag tycker att jag kan det och fler med mig:)

Men vad är det med skinnjackor egentligen? Varför i hela världen är det materialet så åldersbetingat?

• Anonym (Färgsprak)

Roligt med kvinnor som vågar tycker jag.

Jag hade skitkul när jag bar lila hatt på vår företagsdag. Bland 600 pers som myllrade omkring i nästan identiska svarta/grå ytterkläder fick jag åtta komplimanger och ett glatt tillrop av en hög chef som hördes över halva stället:        -VILKEN COOL HATT!

Finns en flammande rödhårig chef i en annan del av företaget som inte ger upp sin tunga ögonsminkning eller sina korta kjolar och hon är cool, hon är i fullfärg. Hennes kollegor är trevliga men gör ett väldigt sandbeige intryck i jämförelse.

Så andra får gärna anpassa sig för att matcha tapeterna,det gör bara att jag syns mer och det gynnar mig definitivt. Som pensionär ska jag ha så mycket urringning som jag vill och så mycket färg som jag vill, livet är för kort för att vara trist!

• Anonym (feel free)
    SmalaSara skrev 2016-04-09 20:02:29 följande:
    Det låter kul! Glöm inte måla tjocka ögonbryn och ta en anknäbbsbild till insta först bara! ;)
    Seven Costanza skrev 2016-04-09 20:03:41 följande:
    Typiskt 40+ och frånskild
    Inte ett rätt av fördomarna ;) Kör totalt osminkat och är gift sen många år. ;) Bara för att man är gift behöver man inte klä sig i tråkkläder.

Maken min kör med snygga t-shirts med tryck och jeans - men det kanske inte heller är rätt enligt stilpolisen? 
  • nihka

Inte borde. Hahahaha! Det är ju bara en åsikt. Jag tycker hon inte borde lägga sig i vad du har på dig. Det är min åsikt.
  • Anonym (jorå)

Jag tycker att jag ser ganska få unga människor i skinnjacka, så det är väl helt åldersadekvat för en 47-åring?
  • Hypnotica

En fin skinnjacka är väl ett tidlöst plagg som alltid funkar? Jag har en i bikemodell som är oxblodsfärgad som jag är dökär i.

Jag gillar inte att bära högklackat utan brukar bära boots a la Dr Marteens till mer söta klänningar och kjolar. Jag har vadlångt rött hår som jag bär uppsatt med hjälp av olika sorters hårpinnar. Jag bär normalt sett inte något smink men har investerat i bra hudvård och har därför fin hy.

Jag är 34 år gammal.

Jag gillar baggy jeans eller bootcut-jeans. Jag tycker också om att kombinera caprileggings med kortkort och high-top sneakers.

Jag tycker det är sjukt snyggt att matcha en "gullig" klädsel med mer tuffa associarer eller slänga en egengjord vacker spetssjal över den mer rockiga outfitten.

Jag skiter fullständigt vad min omgivning tycker om mina kläder. Jag anpassar naturligtvis nivån till tillfället eftersom jag inte är totalt socialt inkompetent dock.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • SmalaSara
    Virriga Vera skrev 2016-04-10 06:15:16 följande:
    Men jag frågade varför du tycker att de inte borde klä sig i skinnjacka.m.m
    Ok. Jag försöker svara då;

Av två skäl:

1. Jag tycker om när kvinnor ser snygga och stilfulla ut. När de är klädda på. Ett sätt som är vårdat och smickrande för deras figur.

2. Eftersom vi har normer för klädsel

Först en retorisk fråga: varför har inte alla vuxna mysbyxor på sig på jobbet? Det är ändå mest bekvämt.

Ytterst få klädstilar är olagliga. Men trots det går folk sällan klädda "hur som helst". Män går sällan i ballerinakjol och rosa gummistövlar exempelvis. Många har mysbyxor hemmavid men inte till jobbet o.s.v.

Samma sak gäller ålder och klädsel; för att ta ett drastiskt exempel: kjol med hello Kitty, Pippi-flätor och kattmönstrade tights kan gå bra på en femåring, men ser mindre bra ut på en 47-åring. Det tror jag de flesta tycker även om det inte är "förbjudet".

man kan ha olika uppfattning om var gränsen för när man inte längre kan ha vissa frisyrer eller kläder går. En del av de saker jag räknade upp ligger på gränsen tror jag; ok tycker en del -andra inte.

Det finns alltid undantag; människor som kan bära upp ett par skinnbyxor vid 50. Men de flesta kan inte det.

Sen finns det de som tycker "kolla på mig, jag är minsann så avslappnad och speciell att jag lätt bryter klädnormer". Enligt min erfarenhet är det en bluff. Människor som är intressanta och speciella på riktigt behöver inte statuera sin personlighet på det viset.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??