• Virriga Vera

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

Anonym (feel free) skrev 2016-04-09 13:43:40 följande:

Vid 50 år kan man släppa alla måsten och klä sig som man vill!!!
    Underbart skönt att ha fått självkänsla nog att välja kläder som signalerar vem JAG är inte vad  någon konvention kräver.

I mitt fall handlar det om att slänga ut alla mörka kavajer och tråkiga kostymbyxor och kjolar. Som jag i hela mitt liv burit för att verka seriös och äldre än jag varit. (Jag har alltid tagits som en ung snärta och fast jag var över 40 fick jag visa leg på bolaget.)

In med färg, naturmaterial i siden och linne. Sköna jeans och snygga tunikor med färgglada koftor och sportskor. En blandning av Gudrun Sjöden och sportbutikerna. :). Naturligt grått hår så ingen tror jag är yngre än jag är. Helt plötsligt får man ett helt annat bemötande från omgivningen när kläderna matchar personligheten. 

Jag syr en hel del av mina kläder själv och har fått höra att det inte passar en som är nästan 60 att ha tunikor som den på fotot, jag kunde inte bry mig mindre.

http://virrigavera.wordpress.com/
  • Anonym (J)
    Virriga Vera skrev 2016-04-09 14:42:41 följande:

Jag syr en hel del av mina kläder själv och har fått höra att det inte passar en som är nästan 60 att ha tunikor som den på fotot, jag kunde inte bry mig mindre.

Konstigt tycker jag, varför skulle inte det vara passande? :/ låter som trista människor som är totalt inuti "boxen" som tycker så.
  • Anonym (feel free)
    Oh så snygg! En sån skulle jag kunna ta på mig, men i en annan färg. T ex mörklila :) Sen en kort mohairkofta och tjocka glansiga leggings och kängor till
  • Anonym (mor)

Så här inför våren tänker jag en chic liten dräkt (kjol/kavaj)  i en mild pastellfärg. Kjollängd en bit nedanför knät. I halsen en liten söt scarf i matchande kulör och ABSOLUT INTE gräll på ngt vis. En liten chic handväska i imiterat krokodilskinn som är så imiterad så T om själva imitationen är imiterad. På huvudet en liten hatt av typen "pillerburk". Lite 50-60-tal. Snyggt och åldersadekvat.

• Anonym (J)
    Anonym (mor) skrev 2016-04-09 15:00:12 följande:

Så här inför våren tänker jag en chic liten dräkt (kjol/kavaj)  i en mild pastellfärg. Kjollängd en bit nedanför knät. I halsen en liten söt scarf i matchande kulör och ABSOLUT INTE gräll på ngt vis. En liten chic handväska i imiterat krokodilskinn som är så imiterad så T om själva imitationen är imiterad. På huvudet en liten hatt av typen "pillerburk". Lite 50-60-tal. Snyggt och åldersadekvat.

Är du allvarlig?
  • Anonym (mor)
    Anonym (J) skrev 2016-04-09 15:38:01 följande:
    Är du allvarlig?
    Ja om man får vara det här på FL?
  • sextiotalist

Kul, en väninna till mig syr mycket och hon köpte ett liknande tyg när jag var med henne och handlade
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2016-04-09 15:00:12 följande:

Oj, inte ens min väninna som är högre chef på ett internationellt företag är klädd så.

Jag ser framför mig en desperat 30-åring som vill göra karriär och vill tas seriös. Eller någon fastnat i 80-talet, då var det inte helt ovanligt. Jag som inte var 30, hade flera sådana dräkter i garderoben (jag sydde själv och var rätt duktig faktiskt)

Bör väl tillägga att jag älskar hattar och i synnerhet pillerburkar gärna med ett litet flor.

Men åldersadekvat, icke. De kvinnliga medlemmarna i kungahuset är ju färgklickar jämfört med don beskrivning.

Till skillnad från dig så tycker jag att färg är något som är ännu viktigare ju äldre man blir.
  • sextiotalist

Inte blommiga baddräker med volang. Funderar fortfarande hur expediten tänkte när hon försökte sälja en sådan till mig

• nihka
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-08 12:46:43 följande:

Nå vad tycker ni, hur ska en 47 årig kvinna klä sig? Kan man ha på sig det man gillar eller finns det " big no no"?

Det du gillar och som du tycker klär dig.  Andra behöver förstås inte hålla med dig om vad som klär dig, men det behövde de iofs  inte göra när du var 27 heller.
Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??