• SmalaSara

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

K grrl skrev 2016-04-09 17:52:13 följande:
    När jag läser det här tänker jag: Gud vad glad jag är att jag är trygg nog i mig själv att ha den frisyr som passar mig och de kläder som passar mig.

Dit hör vida byxor med hög midja, korta slacks i ylle eller linne, mockakjol som slutar en bit ovanför knäet, blusar och toppar med annorlunda skärningar och detaljer, vintageklänningar från 60-talet, klänningar som har en längd allt från mitten av låret till en bit ner på vaden. Jag är naturligt rödhårig och väljer färger som passar mig och mitt hår och hy (dit hör turkos, orange, gult, grönt och aubergine). Älskar vintagesmycken. Favoritmärket är Rodebjer. Skulle aldrig sätta på mig en kavaj om så livet hängde på det, eller kostymbyxor. Fy fan vad tråkigt.

Jag känner faktiskt tvärtom, att kvinnor kan bära upp kläder och ta ut svängarna på ett helt annat sätt när de blir äldre. Mycket handlar t ex om självförtroende, eller för all del vilket jobb man har. Jag säger inte att det inte finns tumregler, men det är inte "klä dig så diskret som möjligt bara för att du fyllt 40".
    Jag tycker det låter som du klär dig väldigt snyggt.

Och det är individuellt vad man passar i.självklart. Man ska utgå från sitt eget utseende naturligtvis och hårfärg/ färgen på hyn/ längd/ vikt ect avgör vilka snitt /färger som passar.

Men TS frågade väldigt generellt så jag svarade väldigt generellt. Och jag står för att de saker jag räknade upp inte passar på särskilt många 40+ are även om det alltid finns undantag.

Naturligt rött hår är relativt ovanligt; (jag såg framför mig en kvinna med färgat rött hår som inte passar tillhudfärgen- det gör det sällan)

Kostymbyxa kanske kan upplevas tråkig, men kan utföra mirakel för figuren och vara väldigt snyggt med klackar och rätt överdel. Och om man inte vill experimentera alltför mycket utan h något som "passar till allt" är det perfekt.

En liten tight figursydd kavaj till ett par snygga jeans accentuerar midjan och kan ge mer kvinnlighet till den som tappat lite efter klimakteriet. Och för mig, som är liten och smal så är det perfekt; om kläderna är minst bylsiga så ser jag okvinnlig ut-syns min smala midja blir det ett helt annat intryck.
  • SmalaSara
    K grrl skrev 2016-04-09 17:52:42 följande:

PS: Odd Molly borde inte någon klä sig i, tbh.

;)
  • Anonym (jorå)

Vad är det för fel på tights och tunika? En välskuren och lagom lös tunika är jätteklädsam på en kropp som kanske har sina skavanker ovanför ett par snygga ben.

• sextiotalist
    SmalaSara skrev 2016-04-09 18:16:39 följande:
    Jag tycker det låter som du klär dig väldigt snyggt.

Och det är individuellt vad man passar i.självklart. Man ska utgå från sitt eget utseende naturligtvis och hårfärg/ färgen på hyn/ längd/ vikt ect avgör vilka snitt /färger som passar.

Men TS frågade väldigt generellt så jag svarade väldigt generellt. Och jag står för att de saker jag räknade upp inte passar på särskilt många 40+ are även om det alltid finns undantag.

Naturligt rött hår är relativt ovanligt; (jag såg framför mig en kvinna med färgat rött hår som inte passar tillhudfärgen- det gör det sällan)

Kostymbyxa kanske kan upplevas tråkig, men kan utföra mirakel för figuren och vara väldigt snyggt med klackar och rätt överdel. Och om man inte vill experimentera alltför mycket utan h något som "passar till allt" är det perfekt.

En liten tight figursydd kavaj till ett par snygga jeans accentuerar midjan och kan ge mer kvinnlighet till den som tappat lite efter klimakteriet. Och för mig, som är liten och smal så är det perfekt; om kläderna är minst bylsiga så ser jag okvinnlig ut-syns min smala midja blir det ett helt annat intryck.
    Alltså, kostymbyxa är nog det tråkigaste plagget som jag känner till. När man ser någon som har det, så ser man en kvinna med brist på fantasi, om det inte tillhör en formell klädsel, eller om man bryter med en topp som är färgglad. Dvs det krävs väldigt mycket för att det ska passera tråkighet/fantasilösheten.

Att det är ovanligt med naturligt rött hår i den åldern beror nog på att många rödhåriga får grått hår tidigt, men min mormor hade underbart rött hår tills hon passerade 50 och min syssling har sitt röda hår kvar.

De vänner som har kvar sitt långa hår har ofta tofs i vardagen.
    Färger som du dissade tidigtare är något som jag tycker är viktigare ju äldre man är. Alla klär inte i klara färger (jag gör det inte, men min mamma har ofta mycket rött och klara färger och det passar henne utmärkt).
    Jag inser att jag måste arbeta på att lämna mina grå/svart/vinröda stil, så jag väljer numera medvetet toppar med färg, inte klara färger, men korall, gammelrosa.

• SmalaSara
    Anonym (jorå) skrev 2016-04-09 18:26:35 följande:

Vad är det för fel på tights och tunika? En välskuren och lagom lös tunika är jätteklädsam på en kropp som kanske har sina skavanker ovanför ett par snygga ben.

Jag vet att många gillar det. Och tycker man att man passar i det så ska man såklart ha det. Det finns ju också en uppsjö av varianter på detta tema som kan fungera lite olika. Ett par coatade treggings med en längre blus ger ett helt annorlunda intryck än bomullstights med en enpirskuren ryshig, mönstrad tunika. Till exempel.

Min erfarenhet är dock att det oftare än inte ser ganska hattigt ut, och att det inte döljer skavanker. Undantaget är om man är mkt storväxt; då kan det fungera bra. Men oftast gör en snyggt skuren byxa mer för figuren. Men smaken är som baken.
  • sextiotalist

Jag som är 50+ klär mig helst i jeans, inte några pösiga saker, utan de är rätt slimmade. Har även vissa formella plagg när man ska vara representativ.
    Kjolar har jag gärna lite kortare eller nästan hellånga, pennkjolar äger jag inga och personligen så lägger jag dessa i samma tråkiga, fantasilösa grupp som kostymbyxor.

Jag har gärna högklackat, trivs bäst att ha klack, inte jättehöga, utan 6-8 cm (några par högre än så) är lagom för mig.
    Toppar har jag börjat medvetet köpa mer färgglada, inta skarpa färger, men färg inser jag att det behöver man, då man tappar lite av sin naturliga färg.

På sommaren så har jag helst jeansjacka eller en tunnare parkas. På vintern/hösten så är det parkas som gäller (ja, jag har kappor också, men de används sällan).
    Håret varierar, med att ha det uppsatt eller utsläppt, beror på dagsformen. Jag har inte alltför sällan tofs (men det ska man tydligen inte ha när man passerat 40 lärde jag mig nu).

Det viktigaste är att hitta en stil som man är bekväm med. Då brukar det fungera bäst.

• SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-09 18:40:37 följande:
    Alltså, kostymbyxa är nog det tråkigaste plagget som jag känner till. När man ser någon som har det, så ser man en kvinna med brist på fantasi, om det inte tillhör en formell klädsel, eller om man bryter med en topp som är färgglad. Dvs det krävs väldigt mycket för att det ska passera tråkighet/fantasilösheten.

Att det är ovanligt med naturligt rött hår i den åldern beror nog på att många rödhåriga får grått hår tidigt, men min mormor hade underbart rött hår tills hon passerade 50 och min syssling har sitt röda hår kvar.

De vänner som har kvar sitt långa hår har ofta tofs i vardagen.
    Färger som du dissade tidigtare är något som jag tycker är viktigare ju äldre man är. Alla klär inte i klara färger (jag gör det inte, men min mamma har ofta mycket rött och klara färger och det passar henne utmärkt).
    Jag inser att jag måste arbeta på att lämna mina grå/svart/vinröda stil, så jag väljer numera medvetet toppar med färg, inte klara färger, men korall, gammelrosa.

Där ser man vad olika man kan uppfatta saker! När jag ser en kvinna med en snyggt skuren kostymbyxa ihop med en smakfull klacksko blir jag oftast imponerad och tänker en kvinna med lite stil. De av mina kollegor som är lite runda om bak och lår klär särskilt bra i det. Vissa jeans med bootcut kan ge samma effekt. Men jag håller med dig om att tillbehören är viktiga. Sen beror det på sammanhang också.

Och visst är det så att vissa personer klär i klara färger. Dock långt ifrån alla och det blir lätt för mycket av det goda. Men visst, bara grått och svart blir ingen glad av.
  • SmalaSara
    sextiotalist skrev 2016-04-09 18:48:28 följande:

Jag som är 50+ klär mig helst i jeans, inte några pösiga saker, utan de är rätt slimmade. Har även vissa formella plagg när man ska vara representativ.
    Kjolar har jag gärna lite kortare eller nästan hellånga, pennkjolar äger jag inga och personligen så lägger jag dessa i samma tråkiga, fantasilösa grupp som kostymbyxor.

Jag har gärna högklackat, trivs bäst att ha klack, inte jättehöga, utan 6-8 cm (några par högre än så) är lagom för mig.
    Toppar har jag börjat medvetet köpa mer färgglada, inta skarpa färger, men färg inser jag att det behöver man, då man tappar lite av sin naturliga färg.

På sommaren så har jag helst jeansjacka eller en tunnare parkas. På vintern/hösten så är det parkas som gäller (ja, jag har kappor också, men de används sällan).
    Håret varierar, med att ha det uppsatt eller utsläppt, beror på dagsformen. Jag har inte alltför sällan tofs (men det ska man tydligen inte ha när man passerat 40 lärde jag mig nu).

Det viktigaste är att hitta en stil som man är bekväm med. Då brukar det fungera bäst.

Hmmm jag misstänker att du inte bryr dig så särskilt mkt om mina "råd" ;)

Men jag syftade på en hög hästsvans mitt på skallen a la ung tös.

Att samla ihop håret baktill med spänne eller snodd går bra... :)
  • Seven Costanza
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-04-09 11:02:29 följande:

Ha-ha, rätt inställning, folk får blunda, eller också kan man dela ut papperspåsar dom kan ha över huvudet. Jag har en vacker kollega som är väl runt 42år kanske, och hon har alltid tantkjolar, klockade, A-line el.dyl i trist mönster som slutar 10 cm nedanför knäna, figurnära polotröja i trist färg med tråkigt mönster eller prydlig blus med bylsig kofta. Färgerna är alltid sand, grus, betong, slembrunt osv. Till det, prydliga men fotriktiga tantskor. OK, hon är vacker ändå, men skulle vara mycket vackrare och se 10 år yngre ut om hon inte klädde sig som en tant. Varning för hennes stil!

Kul beskrivning! Får man fråga vilken bransch det gäller? Låter som fördomen om en bibliotekarie eller soctant.
  • RebeckaS

Aldrig skinn-toppar ellr mys-dresser! ALDRIG!

Du ska klä dig elegant men enkelt, bra butiker för dig är nog Filippa.K och Calvin Klein. 

Rör inte ens Odd molly kläderna!

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??