• Anonym (feel free)

Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??

SmalaSara skrev 2016-04-09 16:38:49 följande:

Jag kommer antagligen att sticka ut lite nu...

"Alla" verkar tycka att "allt" är okej. Och på sätt och vis är det väl det. MEN

En kvinna kan enligt mig vara mer eller mindre snyggt klädd. Och jag tycker att för det flesta kvinnor gäller att de kan bära upp färre och färre plagg ju äldre de blir. En 45-åring blir lätt lite pajas-aktig i "fel" kläder.

För det första bör man klä sig efter kroppstyp och framhäva det som fortfarande är någorlunda fräscht.

Kvinnor på 40+ bör undvika:

* leopardmönstrat
    * odd molly rysch pysch
    * många (stora) smycken
    * mycket färg; särskilt cerise, rött, gult , grönt (om man inte är negress, då är det snyggt)
    * kort-kort (har mm snygga ben kan man accentuera dem i knälång pennkjol eller tighta jeans)
    * skinnjacka
    * djup urringning (om man inte är välbehållen just där)
    * hästsvans eller flätor
    * kraftig solbränna
    * tights och tunika (gäller iofs alla åldrar)
    *rött hår

Kvinnor på 40+ är ofta snygga i:

* jeans med stickat i neutrala färger
    * jeans och tunn topp i neutral färg
    *kostymbyxa till skor med lite klack
    * tighta figursydda kavajer
    * neutrala färger förutom en accessoar tex scarf eller väska med stark färg
    * pennkjol , gärna med stövlar
    * svarta tighta jeans och blus; gärna med högklackat
    * kappa\ trenchcoat
    * halvlångt, välvårdat hår utan lugg.
    * ett par diskreta smycken

Detta ger mig kvällens gapskratt! Vem är stilpolisen bakom detta korkade inlägg?
  • Seven Costanza
    Virriga Vera skrev 2016-04-09 14:42:41 följande:

Jag syr en hel del av mina kläder själv och har fått höra att det inte passar en som är nästan 60 att ha tunikor som den på fotot, jag kunde inte bry mig mindre.

Varför skulle det inte passa? Jag tycker snarare att det är medelålders människor och över som brukar ha den sortens kläder.
  • Anonym (feel free)
    Virriga Vera skrev 2016-04-09 16:57:09 följande:
    Varför i hela världen skall 40+ undvika skinnjackor, hästsvansoch flätor. Ja egentligen allt du räknat upp.
    Det undrar jag också. Skitcool med 70 åringar med hästsvans och skinnjacka.
  • SmalaSara
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-09 19:34:51 följande:
    Detta ger mig kvällens gapskratt! Vem är stilpolisen bakom detta korkade inlägg?
    Det är jag som är modepolisen och jag kommer snart och tar dig.... Moahahahaha ;)
  • Anonym (Nyfiken)
    RebeckaS skrev 2016-04-09 19:32:26 följande:

Aldrig skinn-toppar ellr mys-dresser! ALDRIG!

Du ska klä dig elegant men enkelt, bra butiker för dig är nog Filippa.K och Calvin Klein. 

Rör inte ens Odd molly kläderna!

Menar du mig? Filippa.K går bort helt 1400 för jeans nope
  • SmalaSara
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-09 19:37:39 följande:
    Det undrar jag också. Skitcool med 70 åringar med hästsvans och skinnjacka.
    Ja, kanske om du är 70 då, att det kan vara coolt. Annars är det sjukt tantigt. Något alla 40-åringar som vill vara lite "piffiga" får på sig under våren och tidig höst. Och det blir bara så fel.

typexemplet;

Ryschig mönstrad tunika, tights, solbränd skrynklig urringning, kort färgat kraftigt färgat hår med lite grå utväxt, och en "fräck" skinnjacka i t ex blått eller vinrött.

En kort skinnjacka, särskilt i annan färg än svart, är det mest tantiga som finns. Det hör ihop med odd-molly outfits med rosetter, volanger, blommor osv...
  • Anonym (feel free)
    SmalaSara skrev 2016-04-09 19:45:21 följande:
    Det är jag som är modepolisen och jag kommer snart och tar dig.... Moahahahaha ;)
    Jag ska strimla kostymbyxorna, färga dem i regnbågens färger och väva en tunika att ha över min korta kjol. Sen ska jag ta skinnjackan över, sätta upp håret i en hästsvans och bege mig till krogen och dansa på bordet så ölglasen far. :) 
  • RebeckaS
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-04-09 19:50:28 följande:
    Menar du mig? Filippa.K går bort helt 1400 för jeans nope
    Men man får vad man betalar för, hellre ett par lite dyrare jeans som håller längre med snygg passform än ett par pösiga ifrån H&M som går sönder efter tredje tvätten.. 
  • SmalaSara
    Anonym (feel free) skrev 2016-04-09 19:51:47 följande:
    Jag ska strimla kostymbyxorna, färga dem i regnbågens färger och väva en tunika att ha över min korta kjol. Sen ska jag ta skinnjackan över, sätta upp håret i en hästsvans och bege mig till krogen och dansa på bordet så ölglasen far. :) 
    Det låter kul! Glöm inte måla tjocka ögonbryn och ta en anknäbbsbild till insta först bara! ;)
  • modsey

jag är snart 50 år och ha en stil som jag trivs i och ofta får beröm för. Klär mig rätt klassiskt, dvs kjol i olika modeller ( aldrig långa och heller inte för korta dock.) blusar eller tröjor till i rätt mjuka modeller. https://www.zalando.se/oilily-sijan-a-linjekjol-apricot-blush-oi121b005-g11.html
    Gillar klänningar också lite den här stilen :
    https://www.zalando.se/swing-cocktailklaenning-gratt-sg721c000-b11.html
    Tycker om starka färger som rött men också pastellrosa.
    Svag för fina klockade kappor och snygga lite roliga stövlar/ skor också. 
    Har nästan aldrig byxor och när jag har det är det i så fall vita linnebyxor med någon top alternativt klassiskt svarta byxor.
    Generellt så har jag dock inte så himla mycket kläder, men de jag har är av fin kvalité och går att kombinera på olika vis. Exempelvis har jag fortfarande en kappa jag köpte -98 som är så snygg!

Svar på tråden Hur "ska" man klä sig som 47 årig kvinna??