• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • mkess
    angelikkaj skrev 2016-09-22 06:47:29 följande:

Har börjat kissa en hel del nu. Å framförallt på nätterna! Hade vart skönt att sova en hel natt utan att kissa flera gånger.

Någon mer som börjat göra det?

Har börjat bli rejält trött på dagarna igen också. Riktigt att ja känner att nä ja somnar här där jag sitter..

Det sjukaste har hänt för mig denna graviditet, men min kissblåsa blir typ bedövad på natten! Brukar vakna på morgonen och det spänner som satan, men är inte det minsta kissnödig. Kissar mindre på natten nu än när jag inte var gravid.
  • fernandasmamma
    Bibliophile skrev 2016-09-22 14:36:33 följande:
    Hej, måste säga att det känns väldigt roligt att se att det finns ett så pass aktivt forum. Ångrar nästan nu att jag inte satt mig ner vid datorn tidigare för att kolla efter, men det är nog inte förens nu jag inser hur stort mitt behov egentligen är att få prata med andra blivande föräldrar. 

Jag och min sambo har en liten kille i magen som är beräknad den 31 januari 2017 (men hoppas att han väljer en annan dag då det är min mammas födelsedag). Vi bor i Malmö, jag är 28 och min sambo är 25. 

Är sjukskriven på heltid och har väl varit det den större delen av min graviditet. Vi fick reda på att jag var gravid redan i vecka 4 eller 5 då jag började må väldigt illa och hade influensasymtom, därefter jobbade jag ett par veckor men kräktes konstant så blev sjukskriven till vecka 13. Arbetade därefter men det var för tungt fysiskt då jag redan i vecka 15 började få svårt att röra mig helt (arbetar inom vården) och fick inte särskilt mycket stöd av kollegor eller arbetsgivare så mödravården fick nog och sjukskrev mig på heltid. 

Har försökt att hålla mig någorlunda sysselsatt nu när jag är hemma, men kan känna mig rätt ensam då jag ser många gravida tillsammans på stan eller med barnvagnar. Är en av de första i vårt umgänge som är gravid, så det är väldigt få personer jag kan prata med om allt en går igenom
    Hej, välkommen och grattis till graviditeten
    Tråkigt med jobbet att du inte får stöd av kollegorna

Jag har inte någon i bekantskapskretsen som är gravid, men min syster fick barn för några månader sen så henne kan jag prata med iallafall

Finns det ingen föräldragrupp du kan börja gå på då?
    Så kanske du kan lära känna några där?
  • FrökenAndersson

Detta är ju så spännande, plussade i måndags och är beräknad i slutet av maj. Redan innan var jag misstänksam då brösten värkte och illamående låg som en dimma....

Fler med tidiga symptom? Jag har alltså redan känt av illamående (typ hela tiden) molande värk i magen (växtvärk) ömma bröst och halsbränna from hell. Nu inväntar jag den oändliga tröttheten, men allt med ett leende då min treåring ska få ett efterlängtat syskon...

Må så gott alla junimorsor

• tuuli
    FrökenAndersson skrev 2016-09-22 18:07:01 följande:

Detta är ju så spännande, plussade i måndags och är beräknad i slutet av maj. Redan innan var jag misstänksam då brösten värkte och illamående låg som en dimma....

Fler med tidiga symptom? Jag har alltså redan känt av illamående (typ hela tiden) molande värk i magen (växtvärk) ömma bröst och halsbränna from hell. Nu inväntar jag den oändliga tröttheten, men allt med ett leende då min treåring ska få ett efterlängtat syskon...

Må så gott alla junimorsor

Hej hej, det här är gruppen för oss som väntar barn i januari 2017. ;) Inte juni eller maj. Men grattis ändå! 
  • tuuli

Förresten, någon som känner sig mer hungrig nu än tidigare? Jag har ätit ganska lite eller "lagom" hela graviditeten för jag har inte varit så hungrig, men senaste veckan eller så (vecka 24 för mig nu, så kanske sen vecka 23 då) har jag blivit avsevärt mycket hungrigare. Har vaknat mitt i natten för att gå upp och äta! Brukar inte äta så mycket när jag blir hungrig, ett par torkade aprikoser eller en skiva ost eller så, men det går verkligen inte att ignorera! Och om jag äter för lite till frukost så äter jag en frukost till innan lunch. :)  Jag bävar lite för tredje trimestern..

Kissa på natten - UGH! Jag går upp två-tre gånger, igår var det segaste för då vaknade jag kl 6 för att jag var superkissnödig, och då kom jag på att jag skulle till mvc och hon ville ha morgonurin. Kul att först leta reda på en ren burk och provrören och sen stappla in på toa med dem, hyfsat yrvaken och sprängfärdig. 

Mvc gick bra iaf, hade normalt blodtryck och det var mysigt att höra bebisen som vanligt, men nu känner jag ju honom sparka dagligen (äntligen!! började för bara några dagar sen) så det kanske inte var riktigt lika hett efterlängtat som innan. Ändå bra att få höra hjärtat slå normalt, och att morskan var nöjd och så. 

• Ivana1988

Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O

• vickan5st

Min lilla tjej är beräknad 23 jan och jag har haft sammandragningar länge. Tro jag kände när livmodern började träna i typ v.15

• Ivana1988
    tuuli skrev 2016-09-22 20:07:22 följande:

Förresten, någon som känner sig mer hungrig nu än tidigare? Jag har ätit ganska lite eller "lagom" hela graviditeten för jag har inte varit så hungrig, men senaste veckan eller så (vecka 24 för mig nu, så kanske sen vecka 23 då) har jag blivit avsevärt mycket hungrigare. Har vaknat mitt i natten för att gå upp och äta! Brukar inte äta så mycket när jag blir hungrig, ett par torkade aprikoser eller en skiva ost eller så, men det går verkligen inte att ignorera! Och om jag äter för lite till frukost så äter jag en frukost till innan lunch. :)  Jag bävar lite för tredje trimestern..

Kissa på natten - UGH! Jag går upp två-tre gånger, igår var det segaste för då vaknade jag kl 6 för att jag var superkissnödig, och då kom jag på att jag skulle till mvc och hon ville ha morgonurin. Kul att först leta reda på en ren burk och provrören och sen stappla in på toa med dem, hyfsat yrvaken och sprängfärdig. 

Mvc gick bra iaf, hade normalt blodtryck och det var mysigt att höra bebisen som vanligt, men nu känner jag ju honom sparka dagligen (äntligen!! började för bara några dagar sen) så det kanske inte var riktigt lika hett efterlängtat som innan. Ändå bra att få höra hjärtat slå normalt, och att morskan var nöjd och så. 

jag äter ganska mkt men jag började äta mycket för länge sedan haha... det är alltid frukost vid 7,30 någon macka och vid 9,30-10 äter jag yoghurt med banan och sedan lunch... och har alltid en back up tomatsoppa eller liknande i fall jag är mer hungrig på jobbet....eftermiddagar är svårare då man har mindre tid men äter alltid stor portion vid 8 tiden och några torkade plommon när jag vaknar på natten och ska kissa::)
    vickan5st skrev 2016-09-22 22:39:45 följande:

Min lilla tjej är beräknad 23 jan och jag har haft sammandragningar länge. Tro jag kände när livmodern började träna i typ v.15

skönt! Jag trodde det var för tidigt:) känns sååååå konstigt att den ens tränar!

• Bibliophile
    fernandasmamma skrev 2016-09-22 18:00:05 följande:
    Hej, välkommen och grattis till graviditeten
    Tråkigt med jobbet att du inte får stöd av kollegorna

Jag har inte någon i bekantskapskretsen som är gravid, men min syster fick barn för några månader sen så henne kan jag prata med iallafall

Finns det ingen föräldragrupp du kan börja gå på då?
    Så kanske du kan lära känna några där?
    Vad roligt att få dela det med sin syster, min är väldigt mycket yngre än mig så det får nog bli mig hon frågar när det är hennes tur. Har en väninna som har äldre barn så henne går det såklart att bolla med :) 

Håller på att kolla upp föräldragrupper i Malmö, men det är en djungel att bena ut för att hitta rätt när en letar på nätet. Tänkte kolla med min barnmorska nästa gång jag är där, hon vet säkert någonting bra :) Går du i någon föräldragrupp?
  • Bibliophile
    Ivana1988 skrev 2016-09-22 22:18:20 följande:

Någon mer som har fått sammandragningar?? Min mage spänner sig och är som en sten! Trodde att det skulle komma senare inte i v 23!:O

Jag hade sammandragningar väldigt tidigt, tror de första var i vecka 14 eller 15 :) Sen har det minskat rätt så mycket nu (är i vecka 22). 
Svar på tråden BF Januari 2017