• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma

Hej!
    Någon som målat eller tapetserat när ni är gravida?
    Min sambo är så fruktansvärt seg på att komma igång med renovering så funderar på att ta tag i det själv
    Annars lär det väl aldrig vara färdigt tills Januari..
    Och knappast att man står o renoverar när man har en nyfödd att ta hand om..
    Men har läst lite olika om det där med att måla och tapetsera..
    Att det kan vara skadliga ämnen i tapetlim och även i vattenbaserad målarfärg..

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-09-29 15:35:23 följande:

Hej!
    Någon som målat eller tapetserat när ni är gravida?
    Min sambo är så fruktansvärt seg på att komma igång med renovering så funderar på att ta tag i det själv
    Annars lär det väl aldrig vara färdigt tills Januari..
    Och knappast att man står o renoverar när man har en nyfödd att ta hand om..
    Men har läst lite olika om det där med att måla och tapetsera..
    Att det kan vara skadliga ämnen i tapetlim och även i vattenbaserad målarfärg..

Jag har målat hela huset och stugans utsidani en månad...men det var utomhus och vattenbaserad färg... ska snart måla innomhus också men jag tror att om du ser till att du inte använder något farligt och att du har mycket luft så borde det vara okej...?
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-09-29 15:40:56 följande:
    Jag har målat hela huset och stugans utsidani en månad...men det var utomhus och vattenbaserad färg... ska snart måla innomhus också men jag tror att om du ser till att du inte använder något farligt och att du har mycket luft så borde det vara okej...?
    Okej tack för svar
    Är bara osäker med kemikalier och sånt, och det är ett rätt litet rum så får väl ha fönster på vid gavel isåfall annars blir det rätt instängt
    Jag kanske ska fråga bm om vad hon rekommenderar..
    Annars får jag väl betala en målare som kommer och fixar det..
  • Oviss01
    fernandasmamma skrev 2016-09-29 15:50:09 följande:
    Okej tack för svar
    Är bara osäker med kemikalier och sånt, och det är ett rätt litet rum så får väl ha fönster på vid gavel isåfall annars blir det rätt instängt
    Jag kanske ska fråga bm om vad hon rekommenderar..
    Annars får jag väl betala en målare som kommer och fixar det..
    Jag har precis både målat och tapetserat tre rum i huset tillsammans med min sambo. Tänkte att gör vi det nu så blir det inte av på mååååånga år  

Igår vid midnatt blev vi klara med det sista, äntligen!
  • fernandasmamma
    Oviss01 skrev 2016-09-29 16:07:24 följande:
    Jag har precis både målat och tapetserat tre rum i huset tillsammans med min sambo. Tänkte att gör vi det nu så blir det inte av på mååååånga år  

Åh det är så skönt när man är klar med renovering
    Min mamma & pappa hjälpte till med vardagsrum och ska hjälpa till med hallen (fick det i födelsedagspresent) men kan inte med och be om hjälp med sovrummet också
    Sen montera ner sängen och tömma rummet på andra möbler och släpa ut madrassen till vardagsrummet vete sjutton om jag pallar att göra själv..

• fernandasmamma
    Oviss01 skrev 2016-09-29 16:07:24 följande:

Kul att göra det tillsamman också
  • mkess
    miinxs skrev 2016-09-29 14:19:56 följande:

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Absolut i samma rum! Det ska tydligen minska risken för psd. Våran dotter sov i samma rum som oss till hon var ett, sedan väckte vi alla bara varandra hela tiden och det blev urjobbigt så då fick hon flytta in till sitt rum.
  • Kmora

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Vår son på snart 3år sover fortfarande i vår säng. Han kan förmodligen sova själv en hel natt i sin säng, men det skulle inte jag klara av haha.

Men ja, vi har samsovit sen dag 1. Vi försökte verkligen få honom att sova själv i spjälsängen första halvåret (hade en spjälsäng i vårt sovrum) men han tokvägrade. Han vägrade till och med baby nest. Men alla barn är olika och man inser väldigt snabbt vad som fungerar och inte. Och alla familjer hittar sin lösning :)

Från två års ålder har han inte ens väckt mig på nätterna. Eller, jag vaknar flera gånger per natt av mig själv och jag upplever inte att han förvärrar det (till skillnad från bebistiden hehe).

Ska bli spännande nu när vi får en bebis och hur vi löser det. Tror att vi ska testa alla fyra i samma säng. Annars blir det att långsamt få honom att sova själv (man ska inte göra stora ändringar i samband med syskon). Förmodligen får i så fall han och pappan sova i samma säng och jag och bebisen i en säng. Men den lösningen är jag inte så pepp på för då får man ingen avlösning alls med bebis på nätterna....
  • TyckOmMig

Jag har ju flest barn av er i denna tråd lite överkurs är det med tre tvillingpar och har alltid delar rum med bebis/bebisarna så länge jag ammat dock samsover jag inte hela tiden utan mest som spädbarn är lättstörd och jag behöver min sömn vänj bebis/bebisarna vid att sova/somna själv det har man igen framöver-ammat ca 9 mån med alla utom första barnet och runt året brukar mat och sovklockan sitta där och barnet/barnen har kunnat dela rum med något syskon!
  • Emmask

Om min dotter är genomsnittlig så är det nästan inte ens ett alternativ att ha bebisen i ett annat rum första månaderna :) Hon åt många gånger per natt första månaderna och bökade runt som bara den. Hade jag inte haft henne hos mig (i regel på mig) hade varken jag eller min man någonsin fått sova. Tänker på det varje gång jag ser en amerikansk film och de lägger en nyfödd bebis i egen säng i eget rum och den bara sover så gott haha.

Nu har vi en drygt tvååring som kommer att sova i eget rum. Hon har sovit i eget rum sedan hon var sex månader och började äta bara en gång per natt. Efter några månader hade vi helt fasat ut nattmålet.

Så här i efterhand kan jag undra varför vi varit så noga med att hon ska sova i eget rum, istället för i vår säng (det hade nog gett oss mer sömn) men vi var nog så rädda att "aldrig bli av med henne" i sovrummet att vi valde den vägen.

Nya bebisen kommer att sova hos oss så länge sen behöver det, men sedan flyttar vi nog spjälsängen till storasyskonets rum eller till kontoret (som i så fall också får bli barnrum tids nog). Vi har många rum. Frågan är mer om storasyskonet kommer att acceptera småsyskonet i sitt rum. Någon som har erfarenheter av det?
Svar på tråden BF Januari 2017