• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-07 11:46:29 följande:
    snart kommer vi läcka mjölk haha ja det är mycket som inte är så himla graciös med graviditeten:))

jag tycker det är jobbigt att gå, klarar inte av gå riktiga promenader inte mer än 20-30 minuter och inte så fort då kan jag ligga stilla hela dagen med spännd mage...

kan inte saga att salvan hjälpte.. köpte den där ac3 eller vad det nu heter... och använder baby tvättlappar ist. för toapapper så att man inte riskerar att det börjar svida efter BMs råd.

så häftigt med kroppen hur olika vi är! Jag gick först ner och nu är det bara upp upp upp.. räknar med 8-10kilo till..jag är ganska liten 163cm/55kg innan grav. så magen är ju gigantisk känns det som.. alltså folk verkar fråga jaha när ska du föda? Som att det ska vara om en vecka...men kan jag få tjocka på hur jag vill eller?:):)
    Härligt att läcka mjölk, om jag gjorde det under graviditeten med min dotter så har jag förträngt det haha

När jag var gravid med dottern så vägde jag 53 kilo till mina 161 cm och gick upp till 70 kilo..
    Men la bara på mig över magen, ingen annanstans..
    Nu vägde jag typ 75 kilo när jag blev gravid och vägde 79 kilo igår..
    Fast samma nu, har mage men inte gått upp någon annanstans på kroppen..
    Däremot fick jag höra av en kvinna i förrgår om jag skulle föda snart..
    En kund på jobbet som jag aldrig träffat förut..
    Jag blev ganska paff och bara eh nej jag är beräknad i Januari..
    Förstår mig inte på folk som frågar en okänd människa något sådant? :-O

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-07 11:49:02 följande:
    Ja halsbränna är skitjobbigt!
    Men jag har *peppar peppar* ingen foglossning så det är jag väldigt tacksam för..
    Och enligt bm så är det ingen fara att jag inte får i mig så mycket, barnet tar ju det den behöver så är väl jag som blir påverkad mest..
    Hon föreslog nyponsoppa men nja det är jag inte sugen på alls..
    Smoothie får det väl bli istället..
    Så jag får i mig något på eftermiddag/kväll..

Det är så fräckt att höra hjärtljuden
    Hoppas det blir bättre med hemorrojderna..
    Kram
    nyponsoppa USH sager jag haha

ingen foglossning här heller!bara sammandragningar men det vet jag hur/varför...
    men exakt det är bara vi som får brist det visste inte jag I början tycker man ska vara väldigt tydligt med detta att bebisen får allt den behöver...
    fernandasmamma skrev 2016-10-07 11:59:30 följande:
    Härligt att läcka mjölk, om jag gjorde det under graviditeten med min dotter så har jag förträngt det haha

När jag var gravid med dottern så vägde jag 53 kilo till mina 161 cm och gick upp till 70 kilo..
    hah jag har nog lite råmjölk ibland fast inte att det läcke mer tort...

å eller hur? älskar allt från När ska du föda till Oj vilke mage eller hej tjockis.. man tanker bara JO jag har en människa där vad har du för något?!:))

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-07 12:55:16 följande:

ingen foglossning här heller!bara sammandragningar men det vet jag hur/varför...
    men exakt det är bara vi som får brist det visste inte jag I början tycker man ska vara väldigt tydligt med detta att bebisen får allt den behöver...

å eller hur? älskar allt från När ska du föda till Oj vilke mage eller hej tjockis.. man tanker bara JO jag har en människa där vad har du för något?!:))

Ja nyponsoppa har jag lite svårt för då jag levde på det första tiden i graviditeten med min dotter då allt annat spydde jag upp.
    Så förknippar väl det med illamående haha

Alltså jag har ju varit förskonad från knepiga kommentarer tidigare därför jag blev helt ställd haha..
    Bara en kvinna i affären som frågade om jag var gravid och sa att ja färskpressad juice är ju bra, det behöver du ju om du är gravid (mycket c-vitamin)
    Men det var bara en snäll välmenande kommentar..
    Den i förrgår var ju bara knepig?
    Fråga en okänd person om man ska föda snart liksom?
    Och dom som säger hej tjockis vad är deras problem?
    Så säger man liksom inte, man vet ju inte hur den personen haft det tidigare i livet..
    Kanske lidit av ätstörningar?
    Nej en del borde tänka efter innan dom öppnar munnen
    Ja precis vad är din ursäkt liksom? hehe
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-07 12:55:16 följande:

Ja, det hade ju varit bra så man slapp oroa sig över att bebisen inte får det den behöver..
    Men men nu vet jag ju det
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-07 13:06:28 följande:
    Ja nyponsoppa har jag lite svårt för då jag levde på det första tiden i graviditeten med min dotter då allt annat spydde jag upp.
    Så förknippar väl det med illamående haha

Alltså jag har ju varit förskonad från knepiga kommentarer tidigare därför jag blev helt ställd haha..
    Bara en kvinna i affären som frågade om jag var gravid och sa att ja färskpressad juice är ju bra, det behöver du ju om du är gravid (mycket c-vitamin)
    Men det var bara en snäll välmenande kommentar..
    Den i förrgår var ju bara knepig?
    Fråga en okänd person om man ska föda snart liksom?
    Och dom som säger hej tjockis vad är deras problem?
    Så säger man liksom inte, man vet ju inte hur den personen haft det tidigare i livet..
    Kanske lidit av ätstörningar?
    Nej en del borde tänka efter innan dom öppnar munnen
    Ja precis vad är din ursäkt liksom? hehe
    exakt, nu har inte ja ångest så länge over vikten men jak skulle kunna ha det.. folk sager saker utan att tänka, man sager inte så till någon som inte är gravid och gravida är ju mer kännsliga så jag fattar inte varför man håller på:)
  • angelikkaj

Men usch stackarn för hemorrojder. Hoppas de går lindrigt över snarast.

Här är väl foglossning till å från, känner av mer när ja gått en del men har ju ett bälte men slarvat med det. Å känns efter sjukgymnastik också. Har väl börjat känna av halsbränna också.

Vart yr en del till å från så ja tom spytt. Så tror ja saknat järn så det har ja börjat med utan att kollat upp det.

Men ska nu till bm på torsdag å ta prover å äntligen få höra bebisens hjärtljud. Å sambon skall följa med vilket är kul, det är hans första egna barn.

Annars har den blivit riktigt livlig där inne å magen rör på sig bra på utsidan.

Å nu har vi väl inhandlat de större sakerna så nu är det bara kläder å hygiengrejer som fattas, det känns skönt.

Jo höra om man verkligen inte skall föda imorgon har man ju hört en del. Fick även frågan från dotterns tandläkare att är det bara en där inne? Å hon har ja inte träffat innan ens ju.

*2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-07 13:18:41 följande:
    exakt, nu har inte ja ångest så länge over vikten men jak skulle kunna ha det.. folk sager saker utan att tänka, man sager inte så till någon som inte är gravid och gravida är ju mer kännsliga så jag fattar inte varför man håller på:)
    En del folk tror det är okej att kläcka ur sig vad som helst, att gravida ska tåla allt liksom..
    Men man kan ju faktiskt vara känsligare än vanligt så.. :-/
    Dom borde bara hålla tyst..
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-10-10 07:28:44 följande:

Men usch stackarn för hemorrojder. Hoppas de går lindrigt över snarast.

Här är väl foglossning till å från, känner av mer när ja gått en del men har ju ett bälte men slarvat med det. Å känns efter sjukgymnastik också. Har väl börjat känna av halsbränna också.

Vart yr en del till å från så ja tom spytt. Så tror ja saknat järn så det har ja börjat med utan att kollat upp det.

Men ska nu till bm på torsdag å ta prover å äntligen få höra bebisens hjärtljud. Å sambon skall följa med vilket är kul, det är hans första egna barn.

Annars har den blivit riktigt livlig där inne å magen rör på sig bra på utsidan.

Å nu har vi väl inhandlat de större sakerna så nu är det bara kläder å hygiengrejer som fattas, det känns skönt.

Jo höra om man verkligen inte skall föda imorgon har man ju hört en del. Fick även frågan från dotterns tandläkare att är det bara en där inne? Å hon har ja inte träffat innan ens ju.

Alltså det måste ju vara den vanligaste kommentaren till gravida?
    *Om det bara är en i magen*
    Alltså jo det hade nog antagligen man märkt om så var fallet

Vad kul att det ä din sambos första barn..
    Så är det för min sambo med, han har inte barn sen innan
    Så han litar på att jag ska kunna och veta allt haha
    Jag var hos bm förra Torsdagen och lyssnade på hjärtljuden
    Längtar redan tills nästa besök..
  • Kmora

Jag tycker det är så intressant hur graviditeter är så olika :)

Denna graviditet så behövde jag gå upp mitt i natten och kissa de första veckorna, men i typ v12 så försvann det helt och jag behöver fortfarande inte kissa mitt i natten och är i v28 (v27+5) nu. Så var det verkligen inte när min son var i magen. Men jag har börjat sova riktigt oroligt och vakna mitt i natten (mer än vad jag brukar). Och så kommer det nog vara i 1.5år till ;)

Min allmäna ork är nog bättre än förra graviditeten. Jag kan gå en mil på en dag utan större problem OM jag får bestämma tempot. Men på kvällen är jag såklart lite slut och trött. Jag kan till och med små-jogga om det skulle behövas. Kanske ska tacka min (snart) tre-åring för det :P jag blir ju tvingad till rörelse på ett helt annat sätt denna graviditet när man redan har en. 

Däremot är jag mycket tröttare än förra graviditeten. Så har det varit sen dag 1, är som en obotlig trötthet ibland. Och jag går ju in i trimester tre på onsdag så nu kommer det bara att bli tyngre och tyngre ;)

Andra gravidsymtom är halsbränna från helvetet, precis som förra graviditeten. Svårt att äta och svårt att göra saker. Har haft det i en månad tyvärr, började några veckor tidigare denna gång :/ 
    Och sen har jag ibland lite blodtrycksfall, precis som förra gången det också. Är bara 154cm så det finns inte så mycket plats för en bebis. Och då blir det lätt att bebisen trycker mot ett stort blodkärl som går nära ryggraden (om jag mindes det hela rätt), då får jag blodtrycksfall. Kommer ofta när jag har ätit, för då blir det ju ännu mindre plats.

Angående viktuppgång så låg jag på 3kg upp för tre veckor sen. Förra graviditeten gick jag upp 7kg och jag tror att jag kommer att landa på 7-9kg denna gång. Är dock lite orolig för att jag äter för lite, men får se om 9 dagar då jag har tid på MVC igen :)

• miinxs

Jag tycker också det är kul att läsa om andras upplevelser :) så intressant att vi har så olika också.

Förra veckan var det lite jobbigt för oss. I tisdags morse märkte jag att det var torkat blod i trosan när jag vaknade. Hade koll under dagen om det kom något mer men inte. Sen kom det på kvällen igen, när jag gick på toa så var det färskt blod i toan och på pappret. Jag och sambon åkte till östra för att få detta kollat, vi fick göra ultraljud och vaginalt ultra och allt såg bra ut. Läkaren sa dock att jag har många synliga blodkärl på livmodertappen (hade jag för mig) och att det kan vart nåt av de som brast när jag gick på toa. Hon sa att det var vanligt men att jag ska vara uppmärksam på om det kommer mer blod än en matsked. Nu har det gått snart en vecka och har inte sett något mer blod.

Jag tycker dock ibland att bemötandet av läkare/barnmorskor/undersköterskor ibland suger här. Jag är en sån person som lämpligt nog lider av blodfobi, och när jag kommer dit, blir mött av en undersköterska som vill ta blodprov, så tackar jag nej. Då får jag frågan "men hur fan ska jag då kunna hjälpa dig?" Hade lust att gapa och säga att jag blöder ur snippan, ta och kolla upp det ist för att sticka mig, men var för ledsen för det. Fick vänta nästan en timma på att få träffa en läkare, så det gick ju ganska fort. Men fattar inte prioriteringen, man som gravid blöder och de vill ta ett blodprov? Borde man inte prioritera att få träffa en läkare ist för att ta blodprov? och frågar hur fan de ska kunna hjälpa mig om de inte kan ta blodprov? Det låter så oprofessionellt i mina öron.

Men men allt gick ju bra som sagt, inget blod sedan dess. Babyn sparkar varje dag, mest när jag äter. Idag har jag 99 dagar kvar till beräknad födsel :)

Svar på tråden BF Januari 2017