• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • trullsa

Någon som vet om man kan använda voltar salva vid ont i nacken när man är gravid??

• fernandasmamma
    trullsa skrev 2016-09-12 16:03:00 följande:

Någon som vet om man kan använda voltar salva vid ont i nacken när man är gravid??

Jag har för mig att det står att man inte ska använda Voltaren under graviditet..
  • fernandasmamma

Dock skall Voltaren gel användas under den första och andra trimestern av graviditeten endast då det är absolut nödvändigt. Dosen bör vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Detta stod det i Fass..

• sommarbär
    Enlängtan skrev 2016-09-12 07:50:14 följande:

Hej och välkommen :)

Hur gammalt är första barnet? jag väntar och nr 2 och är i vecka 21 (20+0) idag.

Hade problem med karpaltunnelsyndrom i båda händerna förra graviditeten (2013/2014) då använde jag först stödlindor med inbyggd metallskena från Apoteket men de var inte tillräckliga utan sedan fick jag pröva ut skenor i hårdplast hos vårdcentralen som jag var tvungen att ha under nätterna (hårdplasten gjorde så jag inte kunde böja handlederna), tyvärr hjälpte inte det heller speciellt utan jag hade ont och problem med stelhet i händerna från vecka 20 tills några veckor efter förlossningen (har även haft lättare att få domningar i händerna efter graviditeten).

för min del berodde det på vätskeansamling så är det därför du har fått det så är ju tipsen att man ska dricka mycket och försöka röra sig (så att kroppen inte vill lagra på sig vätska ), hjälpte inte för mig men kanske kan funka för dig :)

Får du mycket ont gå till läkare för då kan det vara aktuellt med operation. Får jag lika ont och mycket problem denna gång kommer jag försöka få op för nerverna kan ta skada av att vara utsatt för tryck under längre tid och då blir det kroniskt :/

Första barnet är 14 månader nu, så det kommer bli ganska precis 18 månader mellan dem. Hur tätt är/blir det mellan dina? :)

Har än så länge bara känt av domningar och att känseln känns lite rubbad, kommer sent på kvällarna och försvinner inte hur jag än tänker på att hålla armarna/händerna.

Rör på mig ganska mycket, och har inte märkt av att jag skulle ha samlat på mig mer vätska, men det kanske kan vara sådant som inte syns?
  • trullsa
    fernandasmamma skrev 2016-09-12 17:29:01 följande:

Dock skall Voltaren gel användas under den första och andra trimestern av graviditeten endast då det är absolut nödvändigt. Dosen bör vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Detta stod det i Fass..

Så du tror jag kan smeta på en Klutt? Är i v 21
  • fernandasmamma
    trullsa skrev 2016-09-12 20:43:52 följande:
    Så du tror jag kan smeta på en Klutt? Är i v 21
    Det låter ju så enligt FASS, men du kan ju kolla med apoteket eller din bm om du är osäker?
  • angelikkaj
    tuuli skrev 2016-09-09 11:15:15 följande:

Träffade mina föräldrar häromdagen, herregud.. jag visste ju att de inte direkt brinner av intresse för det här barnet men det hade varit schysst att ställa NÅN fråga när jag är i vecka 22. Tidigare kan jag fatta att det kanske var lite känsligare med NIPT osv. De pratade i 20 minuter om sopsorteringen i min stad, att den är sååå dålig, och när jag försökte byta ämne till att vi köpt vagn, att jag varit och lyssnat på hjärtat med doppler, att svärföräldrarna kommer ner med bebikläder osv så var deras ansiktsuttryck ungefär som när någon berättar lite väl mycket i detalj om sin katt. Så snart jag avslutat meningen bytte de ämne till vad grannarna håller på med och hur tvättstugan i mammas nya hyreshus ser ut. 

Jag ger upp. Jag är fascinerad och avundsjuk på tjejer som vill ha med sin mamma under förlossningen, själv hade jag hellre tagit valfri person i väntrummet på BB. När någon har ont eller behöver stöd så blir min mamma arg och otålig och ger upp direkt, kastar upp händerna i luften, går iväg och vill ha en klapp på axeln för att hon är ett jättebra stöd egentligen, bara det att alla är för otacksamma.

Pappa förutsätter att vi ska ge barnet hans mellannamn, för att fyra generationer i hans släkt heter samma. Han är också oproportionerligt glad att det blir en pojke, vilket är irriterande då detta verkligen inte spelar någon roll för oss. Det är som att han tror att det ska bli HANS barn för att det är en pojke "äntligen". Som att mina brorsdöttrar inte riktigt räknas, och med andra ord räknas inte jag heller lika mycket som min bror. Så nej, barnet kommer inte att heta som pappa eller bror eller farfar eller farfarsfar. 

Men vad tråkigt för dig!

Jag hade ingen superbra kontakt med min mamma när jag väntade mitt första barn. Hon var lite skeptiskt till att jag började köpa kläder i v25 och sa att vad som helst kan ju hända ha inte så bråttom. Men jag körde på ändå. Men efter jag födde min första dotter för 10.5år sedan så ändrades allt å vi hörs av per telefon nästintill varje dag och barnvakt är hon mer än gärna.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj

Huh, fattades bara detta. Jag har börjat åka på foglossning

Underlivet är ju typ bortdomnat å det gör ont å strålar ner mot låren.

Hade hoppats på att kunna slippa det iaf när man ändå redan går med kryckor.. men ska höra med min sjukgymnast om jag kan testa med bälte å hoppas det hjälper.

Det flög på mig i helgen å gå i trappor var ju en pärs!

Å angående karpaltunnelsyndrom så har jag det sen innan men inte uppsökte läkare ännu. Tänkt å göra det. Men nu i graviditeten så känner man av den mycket värre, med värk å bortdomningar på kvällar å nätter.

• angelikkaj

Funderar på att kanske boka något privat UL för att få veta könet då de inte kunde se på RUL.

Har ni någon att rekommendera i typ Borås/Varberg/Göteborg?

• TrippleM
    angelikkaj skrev 2016-09-13 16:00:04 följande:

Funderar på att kanske boka något privat UL för att få veta könet då de inte kunde se på RUL.

Har ni någon att rekommendera i typ Borås/Varberg/Göteborg?

www.barnmorskehuset.se/

Gjorde privat ultraljud där. Underbar personal!
Svar på tråden BF Januari 2017