• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2016-09-27 08:34:13 följande:

Följer den här tråden också! Har bf 27/1, bor i Uppsala, 26 år, första barnet.

Välkommen och grattis
  • maliiin87

Jag köpte en nalleoverall eller ja liknande från Kappahl. Köpte i storlek 62 för då går den att använda hela säsongen. Dom växer ofta fort när dom är små

Det positiva med den är att det går att vika över händerna och fötterna så det blir tätt.

Ivana1988 skrev 2016-09-27 11:39:39 följande:

Jag är också lite så där att jag vill inte tjata om det även omjg tycker att det är helt fantastiskt de som just nu hander och vill inte vara bara den gravida kompis så man får a det lugnt:)

vi bygger hs och jobbar rätt mycket efter arbetet är slut så vi lever lite I bubblan nu.. har inte sett dom flesta på några veckor så när folk väl träffar oss då är et Oj du är stor!

Då får vi kolla! Såg så fina på HM men var osäker om jag verkligen skulle behöva det, håller tumarna dom har bra storlekar.. men vad köper man? 56?62? Är det batter att det finns plats över kanske? men han ska nog inte drunka I den:))

• Semira88

Vi har samma bf

fernandasmamma skrev 2016-09-27 16:05:48 följande:

Välkommen och grattis

• Kmora

Till min son (född 30 nov 2013) hade jag en nalleoverall i strl 56, den var gigantisk på honom hehe och då var han ändå precis medellång. Han låg nerbäddad i vagnen med filtar ovanpå overallen och det fungerade hela vintern.

Till bebisen nu tänker jag köpa en dunoverall i strl 56 då jag förmodligen kommer att bära henne i bärsele mycket (lättaste sättet när man har en tre-åring och lämnar på förskolan).

• tuuli
    Ivana1988 skrev 2016-09-26 13:28:00 följande:

Hör ni! :) Hur ska man tänka med ytterkläder? Bebisen kommer ju I januari men hur mycket är man ute de första månaderna?

Så svårt det där! Vi köpte en gullig fleeceoverall på Tradera, men den råkade visst vara i storlek 62 för jag tänkte att vi säkert får en lång bebis.. kanske inte SÅ lång! 62 var verkligen enormt! LOL. Det får nog bli en overall till. Tjockoverall tror jag inte behövs där vi bor, utan det blir nog fleece och så åkpåsen och en mössa förstås. 

Vill egentligen ha allt i naturmaterial men ullfleece kostar ju en miljon spänn.. så vi köpte begagnat syntetfleece istället. Man kanske kan ha barnet i ullunderställ om man bär i sjal? Räcker det? Det blir inte direkt minusgrader här, mer runt nollan. Sen vet jag iofs inte hur mycket jag orkar bära i sjal på promenader, det får vi se. När barnet har benen utanför sjalen kan man ju ha benvärmare och sockor, annars tänker jag att han får värme av mig om han sitter i grodställning? 
  • tuuli
    Bobidoap skrev 2016-09-26 17:15:28 följande:

Jag bor i en annan stad än min familj och har bara två vänner som fått barn, ingen nära vän dock. Känner mig så himla ensam i graviditeten? Hur är det för er? Frågar era familjer och vänner mycket om hur det går och hur ni mår? Det kanske folk inte brukar göra? Tycker bara det känns så tråkigt.. 

Jag får inte så mycket frågor heller, så jag terroriserar omgivningen med att berätta i alla fall. ;) Har ingen aning om folk brukar fråga, men JAG frågade massor när mina kompisar var gravida! Hur mycket frågor som helst! De två närmaste som har bebisar, de frågar iofs ganska mycket. Men de som inte har, de frågar bara "hur mår du" och nöjer sig med "bra". Samma med mina föräldrar. 

Tycker att det är allmänbildning att veta lite om hur det känns att vara gravid, så jag brukar informera även dem som inte bryr sig nämnvärt. Inklusive killar. Hur ska de annars kunna få veta hur det känns att ha foglossning!? Det händer ju ändå ganska intressanta (och jobbiga!) saker med kroppen som aldrig händer annars. Min mamma tycker iofs att det är ganska intressant med alla tester jag har fått göra, hon sa att det känns som om hon var gravid på 1800-talet ungefär, att vi vet så mycket om vad som händer i kroppen vecka för vecka osv jämfört med vad de visste när hon väntade mig. Så det är kanske därför hon inte frågar, hon vet inte vad hon skulle kunna fråga liksom. 
  • Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-09-27 14:34:47 följande:
    Tänker själv en fleeceoverall å åkpåse å får väl komplettera mer därefter beroende på hur vädret är.

När jag fick min första dotter i Januari för snart då 11 år sedan var det runt -25 så då fick man konkapå kläder mm. Var ju svårt å veta också hur man skulle klä in henne. Men var ju tvungen att ut å gå för att bla komma till BVC då jag inte hade körkort på den tiden.
    vi bor lite I skogen vid vänern och det brukar vara ganska varmt alltså inte -30 men man vet aldrig det har ju hänt att jag själv nästan frös ihjäl I -25 här,,, måste kolla på nätet, det tar alltid slut på stl 50/56 I affärerna...
    maliiin87 skrev 2016-09-27 20:16:50 följande:

Jag köpte en nalleoverall eller ja liknande från Kappahl. Köpte i storlek 62 för då går den att använda hela säsongen. Dom växer ofta fort när dom är små

Det positiva med den är att det går att vika över händerna och fötterna så det blir tätt.

En sån har vi också och den verkar vara ganska varm? köpte 50 och 56... man kan ju säkert köpa sen om det skulle bli riktigt kallt men man vill ändå vara ganska redo med all och inte behöva springa på stan direkt efter,,,
    Kmora skrev 2016-09-28 12:17:14 följande:

Till min son (född 30 nov 2013) hade jag en nalleoverall i strl 56, den var gigantisk på honom hehe och då var han ändå precis medellång. Han låg nerbäddad i vagnen med filtar ovanpå overallen och det fungerade hela vintern.

Till bebisen nu tänker jag köpa en dunoverall i strl 56 då jag förmodligen kommer att bära henne i bärsele mycket (lättaste sättet när man har en tre-åring och lämnar på förskolan).

jag tänkte också att man kanske kan använda bärsele mycket, köpte precis gravid vinterjacka som man kanske kan få plats me lite bebis I också?
    tuuli skrev 2016-09-28 16:31:04 följande:
    Så svårt det där! Vi köpte en gullig fleeceoverall på Tradera, men den råkade visst vara i storlek 62 för jag tänkte att vi säkert får en lång bebis.. kanske inte SÅ lång! 62 var verkligen enormt! LOL. Det får nog bli en overall till. Tjockoverall tror jag inte behövs där vi bor, utan det blir nog fleece och så åkpåsen och en mössa förstås. 

Vill egentligen ha allt i naturmaterial men ullfleece kostar ju en miljon spänn.. så vi köpte begagnat syntetfleece istället. Man kanske kan ha barnet i ullunderställ om man bär i sjal? Räcker det? Det blir inte direkt minusgrader här, mer runt nollan. Sen vet jag iofs inte hur mycket jag orkar bära i sjal på promenader, det får vi se. När barnet har benen utanför sjalen kan man ju ha benvärmare och sockor, annars tänker jag att han får värme av mig om han sitter i grodställning? 
    jag tror här är det nog -15 som minst sen brukar vi ha någon/några veckor med -28 men det är några dagar... så roligt - för sig själv tanker man A men det här duger, men bebisen de blir leta och läsa och kolla och fråga haha.. kanske bra att köpa en I ullfleece nästa år när bebisen kan ha overallen längre?

• miinxs

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

• fernandasmamma
    miinxs skrev 2016-09-29 14:19:56 följande:

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Med min dotter så gjorde jag så att hon sov i vårat sovrum i sin spjälsäng..
    Hon fick eget rum när hon var tre år men det var för att vi bodde i en etta innan så fanns inget extrarum till henne då..
    Jag tyckte det funkade jättebra att ha henne i samma rum..
Svar på tråden BF Januari 2017