• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Emmask
    tuuli skrev 2016-10-14 22:31:32 följande:

emilysliv.se/tips-gratis-babyboxar/

Här finns några olika babyboxar. Babyland var så extremt efterhängsna med reklam efteråt att det inte var värt boxen, men de olika apotekboxarna var bra. 

Så upplevde jag nån fler Box också, men definitivt Babyland. Blev tokig på alla försäljare som jag hade "välkomnat".
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-14 11:14:30 följande:

Hoppas dom verkligen lyssnar på dig och att du får den förlossning du vill ha. <3

Jag börjar bli lite orolig nu och tänker shit hur ska jag klara av detta?!

Kommer ihåg panikkänslorna jag hade sista delen av förlossningen och hur jobbigt det var med värkar som inte hade någon paus typ..

Är det någon av er som hade epidural på er förra förlossning?

Jag hade lustgas och vågade inte testa epidural..

Har haft epidural bägge gångerna. Vart nöjd. Den mildrar väldigt mycket i det längsta jobbet. Men sedan när det är dags för att gå igenom gången mm så hjälper den inte mot att inte känna det.

Men jag hade inte klarat mig utan den alls. Fick tom det när jag skulle op mitt ben för att lugna mig mer mm.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • Ivana1988
    Skrattandeidag är det 99 dagar kvar till BF!! eller ja, enligt appen, fast jag tror att det blir senare men ändå man blir lite gladare att 1XX finns inte längre där:):)

Hur aktiva är era bebisar i magen? Hur ofta känner ni sparkar? Är det nu i v26+ man borde känna minns varje halv timme? Alla sager så olika ...
  • frusvensson

Hej!

Hoppar in här då vi är beräknade 9 jan :) men jag vet redan nu att jag kommer att göra ett planerat snitt upp till 2 veckor innan så får se om det blir december eller januaribebis. Helst önskar jag ett januaribarn, men framtiden får utvisa.

Detta är vår tredje graviditet och båda de två tidigare barnen är födda med akut kejsarsnitt (vaken med bedövning) resp katastrofsnitt (sövd) så jag får inte föda vaginalt vilket för mig har varit ganska jobbigt att veta. Jag har alltid sett den bilden, när man får upp barnet på bröstet direkt efter allt kämpande, framför mig och att veta att det inte kommer att bli så har tagit emot.

Med första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och förlöstes akut i vecka 34+3. Med andra barnet gick jag över tiden med 6 dagar innan jag blev igångsatt för vaginal förlossning. Efter ca 16 timmars värkarbete orkade inte kroppen mer och det tidigare snittet på livmodern brast och det blev ett sk katastrofsnitt (14 min från beslut tills att han var ute)

Av denna andledning är jag tvungen att göra ett planerat snitt för riskerna att det skulle spricka igen är för stora vid ett normalt värkarbete.

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-10-17 07:35:05 följande:
    Har haft epidural bägge gångerna. Vart nöjd. Den mildrar väldigt mycket i det längsta jobbet. Men sedan när det är dags för att gå igenom gången mm så hjälper den inte mot att inte känna det.

Men jag hade inte klarat mig utan den alls. Fick tom det när jag skulle op mitt ben för att lugna mig mer mm.
    Okej, tack för svaret
    Var det inte obehagligt med sprutan i ryggen då?
    Det är nog det jag är mest orolig för

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 07:52:56 följande:
    Skrattandeidag är det 99 dagar kvar till BF!! eller ja, enligt appen, fast jag tror att det blir senare men ändå man blir lite gladare att 1XX finns inte längre där:):)

Hur aktiva är era bebisar i magen? Hur ofta känner ni sparkar? Är det nu i v26+ man borde känna minns varje halv timme? Alla sager så olika ...
    Jag har moderkakan i framvägg och några dagar förra veckan var det jättelugnt i magen, kände knappt några rörelser alls så då blev jag rätt orolig kan man säga..
    Men jag tror att han/hon hade vänt sig och sparkade inåt mot ryggen för sen någon dag efter det så kände jag rörelser och såg rörelser p magen också..
    Oftast känner jag rörelser på tidig morgon och mitt i natten om jag vänder mig och lägger mig på sidan då får jag några sparkar åt det hållet som jag ligger.
    Även på kvällen känner jag rörelser men då är det mest på mitten av magen..
    Jag har lite dålig koll på hur ofta jag känner, inte alltid jag tänker efter hur ofta han/hon rör sig..
    Jag tror att det är från vecka 26 man ska känna rörelser varje dag..
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-17 11:09:03 följande:
    Jag har moderkakan i framvägg och några dagar förra veckan var det jättelugnt i magen, kände knappt några rörelser alls så då blev jag rätt orolig kan man säga..
    Men jag tror att han/hon hade vänt sig och sparkade inåt mot ryggen för sen någon dag efter det så kände jag rörelser och såg rörelser p magen också..
    Oftast känner jag rörelser på tidig morgon och mitt i natten om jag vänder mig och lägger mig på sidan då får jag några sparkar åt det hållet som jag ligger.
    Även på kvällen känner jag rörelser men då är det mest på mitten av magen..
    Jag har lite dålig koll på hur ofta jag känner, inte alltid jag tänker efter hur ofta han/hon rör sig..
    Jag tror att det är från vecka 26 man ska känna rörelser varje dag..
    jag blev lite nojig idag.. brukar känna bebisen ofta och det brukar vara hårda sparkar och när jag känner att den är mot ryggen så lägger jag mig på sidan och då brukar det komma...

men känner inte så mycket idag inte ens när jag försöker vända eller känna på bebisen...blev så van men riktigt liv där inne att jag blir direkt orolig när det inte är som det brukar...
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 11:56:25 följande:
    jag blev lite nojig idag.. brukar känna bebisen ofta och det brukar vara hårda sparkar och när jag känner att den är mot ryggen så lägger jag mig på sidan och då brukar det komma...

men känner inte så mycket idag inte ens när jag försöker vända eller känna på bebisen...blev så van men riktigt liv där inne att jag blir direkt orolig när det inte är som det brukar...
    Okej.. :-/
    Men har du känt några rörelser alls idag då?
    Är du orolig så är det bättre att du ringer förlossningen och frågar..

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 11:56:25 följande:

Sen om du rör på dig mycket så brukar ju bebisen sova, är väl oftast när man sätter/lägger sig ner för att vila som den vaknar och börjar röra sig..
    Har du också moderkakan i framvägg?
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-17 14:15:57 följande:
    Sen om du rör på dig mycket så brukar ju bebisen sova, är väl oftast när man sätter/lägger sig ner för att vila som den vaknar och börjar röra sig..
    Har du också moderkakan i framvägg?
    jo jag kände några men inte lika mycket som det brukar vara.. men man får hoppas att han ligger så konstigt där inne att jag får vända på honom hemma så att det är obekväma sparkar igen haha heller det än inget! Men skulle det fortsätta imorgon att det knappt känns något så ringer jag BM säkert... heller fråga en gång för mycket,,

nej det har jag inte så därför blev jag lite orolig.. men fick honom att sparka lite men armbåge skulle jag tro... gud vad nojig man är .. man är orolig I 40 veckor och sedan minst 18 år:):)
Svar på tråden BF Januari 2017