• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma
    Kmora skrev 2016-10-10 12:58:07 följande:

Jag tycker det är så intressant hur graviditeter är så olika :)

Denna graviditet så behövde jag gå upp mitt i natten och kissa de första veckorna, men i typ v12 så försvann det helt och jag behöver fortfarande inte kissa mitt i natten och är i v28 (v27+5) nu. Så var det verkligen inte när min son var i magen. Men jag har börjat sova riktigt oroligt och vakna mitt i natten (mer än vad jag brukar). Och så kommer det nog vara i 1.5år till ;)

Min allmäna ork är nog bättre än förra graviditeten. Jag kan gå en mil på en dag utan större problem OM jag får bestämma tempot. Men på kvällen är jag såklart lite slut och trött. Jag kan till och med små-jogga om det skulle behövas. Kanske ska tacka min (snart) tre-åring för det :P jag blir ju tvingad till rörelse på ett helt annat sätt denna graviditet när man redan har en. 

Däremot är jag mycket tröttare än förra graviditeten. Så har det varit sen dag 1, är som en obotlig trötthet ibland. Och jag går ju in i trimester tre på onsdag så nu kommer det bara att bli tyngre och tyngre ;)

Andra gravidsymtom är halsbränna från helvetet, precis som förra graviditeten. Svårt att äta och svårt att göra saker. Har haft det i en månad tyvärr, började några veckor tidigare denna gång :/ 
    Och sen har jag ibland lite blodtrycksfall, precis som förra gången det också. Är bara 154cm så det finns inte så mycket plats för en bebis. Och då blir det lätt att bebisen trycker mot ett stort blodkärl som går nära ryggraden (om jag mindes det hela rätt), då får jag blodtrycksfall. Kommer ofta när jag har ätit, för då blir det ju ännu mindre plats.

Angående viktuppgång så låg jag på 3kg upp för tre veckor sen. Förra graviditeten gick jag upp 7kg och jag tror att jag kommer att landa på 7-9kg denna gång. Är dock lite orolig för att jag äter för lite, men får se om 9 dagar då jag har tid på MVC igen :)

Jag är inte speciellt trött på kvällarna men på morgonen är jag helt väck haha
    Jag drömmer så mycket konstiga saker nu så det är inte klokt.

Jag har också halsbränna, och ingen matlust pga den..
    Så det är inte lätt att veta vad man ska laga för mat nu när jag inte ens är sugen..

Jag har gått ner ett kilo sen jag vägde mig hos bm och det var ett tag sen..
    Men inte konstigt antar jag då jag äter frukost och lunch sen inte mycket mer..

Första graviditeten gick jag upp 17 kilo men denna gången vägde jag mer när jag blev gravid så jag har bara gått upp 4 kilo..

Det är kul att läsa om allas upplevelser av graviditeten och hur olika det är
  • maliiin87

Här har jag inte gått upp något sen inskrivningen. Har bara gått ner. Lider av graviditetsillamående och är en av de få procenten som har det länge. Är i vecka 27, 26+3 nu.

Med sonen mådde jag illa och kräktes tills han kom:/

Sen är jag otroligt frusen denna graviditet, beror troligen på att kroppen går på underskott.

• fernandasmamma
    maliiin87 skrev 2016-10-10 15:04:01 följande:

Här har jag inte gått upp något sen inskrivningen. Har bara gått ner. Lider av graviditetsillamående och är en av de få procenten som har det länge. Är i vecka 27, 26+3 nu.

Sen är jag otroligt frusen denna graviditet, beror troligen på att kroppen går på underskott.

Fy vad jobbigt att må illa och så länge också..

• mkess
    maliiin87 skrev 2016-10-10 15:04:01 följande:

Usch, vad jävligt minst sagt!

Spyr du mycket dagligen eller är det mest illamående denna gång?

Jag mår illa till och från fortfarande men ingenting som påverkar mig längre, spydde i munnen häromdagen för att jag inte orkade gå upp till toaletten. Skål på den liksom. v28+1 nu och trimester tre!
  • maliiin87

Spyr flera gånger om dagen. Får inte behålla någon mat alls :/

Så jobbar bara halvtid för tillfället. Och är halvtidssjukskriven resten.

Det är ju ingen direkt höjdare.

mkess skrev 2016-10-10 17:16:18 följande:

Usch, vad jävligt minst sagt!

Spyr du mycket dagligen eller är det mest illamående denna gång?

Jag mår illa till och från fortfarande men ingenting som påverkar mig längre, spydde i munnen häromdagen för att jag inte orkade gå upp till toaletten. Skål på den liksom. v28+1 nu och trimester tre!

• Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-10-10 07:28:44 följande:

Men usch stackarn för hemorrojder. Hoppas de går lindrigt över snarast.

Här är väl foglossning till å från, känner av mer när ja gått en del men har ju ett bälte men slarvat med det. Å känns efter sjukgymnastik också. Har väl börjat känna av halsbränna också.

Vart yr en del till å från så ja tom spytt. Så tror ja saknat järn så det har ja börjat med utan att kollat upp det.

Men ska nu till bm på torsdag å ta prover å äntligen få höra bebisens hjärtljud. Å sambon skall följa med vilket är kul, det är hans första egna barn.

Annars har den blivit riktigt livlig där inne å magen rör på sig bra på utsidan.

Å nu har vi väl inhandlat de större sakerna så nu är det bara kläder å hygiengrejer som fattas, det känns skönt.

Jo höra om man verkligen inte skall föda imorgon har man ju hört en del. Fick även frågan från dotterns tandläkare att är det bara en där inne? Å hon har ja inte träffat innan ens ju.

Vad är det för bälte du har? Hjälper det när du använder det? Tänkte själv skaffa ett för det är så jobbig att gå! Jag har hått upp altt på magen och känner bara att jag måste gå som en 5åring som bajsat ner sig annars har jag sammandragningar om jag försöker få lite fart på mig haha...

vad kul! Vi var I fredags, tog en stund att hitta (BM hittade bara navelsträngen som later som bebis hjärtat för mig så bra att hon förklarade hur det ska låta)... bebisen är ju helt galen på kvällarna! Alltså det börjar göra lite ont när han sparkar neråt! eller ont, jo det är obekvämt, som om nån nyper en full blåsa ush!

Har ni skaffat vagn o så? Vi tänkte köpa I November lite mer saker som man behöver och ta kläder/hygiene som sist också! Det finns alltid... Sen ska vi hyra babyskydd från IF så det lär man göra I bra tid antar jag:)

• Ivana1988

lite *kul* att se att det börjar bli jobbigt för alla så att man inte känner sig konstig...

har gått upp 6-7 kilo nu (dom flesta sitter runt magen) och går in I v26 imorgon..känns som jag spricker när som helstSkrikandes

min mamma är expert på att göra mig orolig så igår berättade hon om någon I familjen jag inte riktigt känner som fick föda I v29 med bebisen 1040kg... tänkte jaha.. okej? Man är ju fasiken orolig utan detta också! Eller jag iag.. första 20 veckorna undrar man om allt är okej och sedan är man rädd för att föda för tydigt - inte lätt det där!

• angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-10 11:10:24 följande:

Alltså det måste ju vara den vanligaste kommentaren till gravida?

*Om det bara är en i magen*

Alltså jo det hade nog antagligen man märkt om så var fallet

Vad kul att det ä din sambos första barn..

Så är det för min sambo med, han har inte barn sen innan

Så han litar på att jag ska kunna och veta allt haha

Jag var hos bm förra Torsdagen och lyssnade på hjärtljuden

Längtar redan tills nästa besök..

Ja det är väl nog en klassisk kommentar...

Haha ja det gör min sambo med. Men jag säger till han att detta känns som på nytt för mig med å vi utgår därifrån så han får känna som det är på nytt för bägge. Men sen glömmer man ändå en del då min yngsta är 6.5år nu ju.

Sen tycker jag det är kul att han verkligen vill vara med på besök till bm. Så har ja inte haft det förut...
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj
    Ivana1988 skrev 2016-10-11 08:10:55 följande:

Vad är det för bälte du har? Hjälper det när du använder det? Tänkte själv skaffa ett för det är så jobbig att gå! Jag har hått upp altt på magen och känner bara att jag måste gå som en 5åring som bajsat ner sig annars har jag sammandragningar om jag försöker få lite fart på mig haha...

vad kul! Vi var I fredags, tog en stund att hitta (BM hittade bara navelsträngen som later som bebis hjärtat för mig så bra att hon förklarade hur det ska låta)... bebisen är ju helt galen på kvällarna! Alltså det börjar göra lite ont när han sparkar neråt! eller ont, jo det är obekvämt, som om nån nyper en full blåsa ush!

Har ni skaffat vagn o så? Vi tänkte köpa I November lite mer saker som man behöver och ta kläder/hygiene som sist också! Det finns alltid... Sen ska vi hyra babyskydd från IF så det lär man göra I bra tid antar jag:)

Det är ett foglossningsbälte eller ett bäckenbälte finns i flera utföranden. På denna bilden så ät det ett smalt å ett brett. Jag har det bredare å ja jag tycker det hjälper. Fick det gratis på samrehab. Finns annars att köpa.

Ja vissa sparkar är inte sköna. Tror vi var samma bf va?

Japp vagn är färdig även babyskydd. Ska hämta det från affären i slutet av månaden. Vi var rätt tidiga med det då vi fick bra paketpris.

• angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-10 14:17:35 följande:

Jag är inte speciellt trött på kvällarna men på morgonen är jag helt väck haha

Jag drömmer så mycket konstiga saker nu så det är inte klokt.

Jag har också halsbränna, och ingen matlust pga den..

Så det är inte lätt att veta vad man ska laga för mat nu när jag inte ens är sugen..

Jag har gått ner ett kilo sen jag vägde mig hos bm och det var ett tag sen..

Men inte konstigt antar jag då jag äter frukost och lunch sen inte mycket mer..

Första graviditeten gick jag upp 17 kilo men denna gången vägde jag mer när jag blev gravid så jag har bara gått upp 4 kilo..

Det är kul att läsa om allas upplevelser av graviditeten och hur olika det är

Jag drömmer också en hel del. Mycket sjuka drömmar som man ibland undrar vad det är för fel på mig. Det å kissade på natten. Det gör att på morgonen när kl ringer att man bara vill sova igen.
Svar på tråden BF Januari 2017