• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • maliiin87
    fernandasmamma skrev 2016-11-30 16:36:36 följande:

Ja alla barnmorskor där jag går är toppen och är tacksam att jag har bra stöd av min..

Men så tråkigt att läsa om dom som har mindre bra erfarenhet av sin barnmorska

Borde ju vara en självklarhet att få bra stöd tycker jag.

Hur fort gick din första förlossning?

Ja det håller jag med om.

Började med värkar runt 23 tiden på kvällen. Va på förlossningen vid 02.40 och 03.17 var han ute :) så det gick smidigt och fort:)

Trodde det skulle ta längre tid än vad de gjorde då man hört att de kan hålla på länge.

Hur lång tid tog din?
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-11-30 15:26:45 följande:
    Okej, ja hoppas hon kan börja tidigare då så du kan gå hem lite innan förlossningen och vila upp dig
    Jag har ingen vikarie ännu, börjar ju bli lite panik då jag tänker jobba December ut..
    Jag jobbar också på kontor (receptionist) så känner igen det där med att sitta ner för mycket
    Jag försöker gå upp och röra på mig då och då men har jag inget ärende in till köket etc. så blir det ju lätt att jag blir sittandes..
    Nu har vi rätt lugnt på jobbet, mest är det att göra våren och sommaren så jag kan sitta och ta det lugnt, det är ju bra
    min chef ska nu på semester hela nästa vecka och veckan efter så jag börjar få lite panik med haha...har bestämmt mig för att jobba till 22/12 och sedan jobbar jag bara en vecka I januari och tar semester en vecka innan BF... det går så fort I magen och det börjar göra ont när bebisen sparkar, kunde inte alls vila igår kväll för det gjorde sånt ont när han sparkade ...så man marker att man var kanske lite för optimistisk när man trodde att man kan typ gå till BB från jobbet :):)
  • fernandasmamma
    maliiin87 skrev 2016-11-30 18:07:45 följande:
    Ja det håller jag med om.

Började med värkar runt 23 tiden på kvällen. Va på förlossningen vid 02.40 och 03.17 var han ute :) så det gick smidigt och fort:)

Trodde det skulle ta längre tid än vad de gjorde då man hört att de kan hålla på länge.

Hur lång tid tog din?
    Min tog 22 timmar..
    Åkte in vid 8-tiden på morgonen, värkarna började kl 02 på natten, var öppen 4 cm kl 13 på dagen..
    Avstannade lite runt kl 20, fick dropp för att öka värkarna..
    Hon är född kl. 23.53..
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-01 07:36:40 följande:
    min chef ska nu på semester hela nästa vecka och veckan efter så jag börjar få lite panik med haha...har bestämmt mig för att jobba till 22/12 och sedan jobbar jag bara en vecka I januari och tar semester en vecka innan BF... det går så fort I magen och det börjar göra ont när bebisen sparkar, kunde inte alls vila igår kväll för det gjorde sånt ont när han sparkade ...så man marker att man var kanske lite för optimistisk när man trodde att man kan typ gå till BB från jobbet :):)
    Okej, skönt att du kan ta lite ledigt innan barnet kommer då..
    Tror det är skönt att ta det lugnt ett tag innan..
    Jag känner av en del riktigt hårda sparkar jag med haha, men det är mysigt tycker jag <3
    Det är ju inte så lätt att veta hur man kommer känna sig i slutet av graviditeten så ja lätt att vara lite optimistisk
    Jag var hos bm idag, hon var tvungen att lyssna på hjärtljuden två gånger då dom var uppe i 190 första gången..
    Men efter typ 20 minuter så var dom nere i 145..
    Knepigt då jag inte alls kände mig stressad?
    Så blev lite nervös när dom var så höga....
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-01 13:25:03 följande:
    Okej, skönt att du kan ta lite ledigt innan barnet kommer då..
    Tror det är skönt att ta det lugnt ett tag innan..
    Jag känner av en del riktigt hårda sparkar jag med haha, men det är mysigt tycker jag <3
    Det är ju inte så lätt att veta hur man kommer känna sig i slutet av graviditeten så ja lätt att vara lite optimistisk
    Jag var hos bm idag, hon var tvungen att lyssna på hjärtljuden två gånger då dom var uppe i 190 första gången..
    Men efter typ 20 minuter så var dom nere i 145..
    Knepigt då jag inte alls kände mig stressad?
    Så blev lite nervös när dom var så höga....
    jag hoppas på det och alla gissar att jag ska gå over minnst en vecka så vi får väl se!
    det har blivit helt galet I magen så misstänker att bebisen kanske är på väg ner med huvudet kanske, får se vad BM känner på onsdag!

nu känns det verkligen nära! Vi ska på föräldrargrupp imorgon, sen har man BM besök, ammningskurs, andra föräldrargrupp, studiebesök på BB, Bm besök o så är det jul! Efter det kan vad som helst hända, det är helt galet haha
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-05 08:25:30 följande:
    jag hoppas på det och alla gissar att jag ska gå over minnst en vecka så vi får väl se!
    det har blivit helt galet I magen så misstänker att bebisen kanske är på väg ner med huvudet kanske, får se vad BM känner på onsdag!

nu känns det verkligen nära! Vi ska på föräldrargrupp imorgon, sen har man BM besök, ammningskurs, andra föräldrargrupp, studiebesök på BB, Bm besök o så är det jul! Efter det kan vad som helst hända, det är helt galet haha
    Ja tiden går fort
    Jag funderar också på att gå på besök på förlossningen, inte för min skull då, jag har ju redan varit med om det en gång..
    Men sambon vill gärna göra det.
    Men det får bli i Januari då jag inte kan ta ledigt för att gå på en sådan nu i December..
    Hoppas du slipper gå över tiden..
    Jag gjorde inte det med dottern, hon är född på beräknad dag, och jag hoppas jag inte kommer gå över tiden denna gången heller
  • Ivana1988

tjejer... vad gör ni när barnet är galet där inne? Jag ska snart börja klättra på alla väggar på kontoret.... Han har inte varit stilla mer än några minuter sedan I onsdags/torsdags det sparkas på allt spec. sidor och nu mot mina njurar eller vad det nu är för något - ont gör det I alla fall!! går in I vecka 33 så vet inte hur jag ska orka minnst 7 tillGråter

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-12-05 10:39:36 följande:
    Ja tiden går fort
    Jag funderar också på att gå på besök på förlossningen, inte för min skull då, jag har ju redan varit med om det en gång..
    Men sambon vill gärna göra det.
    Men det får bli i Januari då jag inte kan ta ledigt för att gå på en sådan nu i December..
    Hoppas du slipper gå över tiden..
    Jag gjorde inte det med dottern, hon är född på beräknad dag, och jag hoppas jag inte kommer gå över tiden denna gången heller
    jag är lite så där vill gärna veta innan hur det ser ut och vart jag ska o sånt...:) så det kan bli bra, men vi har det som tur är efter jobbet nästa vecka.

jag tyckte ju själv att jag kommer säkert gå over men det är så sjukt mycket där inne nu att jag känner bara att jag plockar ut den imorgon!
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-05 14:57:29 följande:

tjejer... vad gör ni när barnet är galet där inne? Jag ska snart börja klättra på alla väggar på kontoret.... Han har inte varit stilla mer än några minuter sedan I onsdags/torsdags det sparkas på allt spec. sidor och nu mot mina njurar eller vad det nu är för något - ont gör det I alla fall!! går in I vecka 33 så vet inte hur jag ska orka minnst 7 tillGråter

Jag får rejäla sparkar som gör riktigt ont mot urinblåsan..
    Men jag tycker det är mysigt att känna massa sparkar och rörelser så jag gör inget speciellt..
    Men jag förstår att det är jobbigt för dig, vissa sparkar kan göra rejält ont.

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-12-05 14:58:52 följande:
    jag är lite så där vill gärna veta innan hur det ser ut och vart jag ska o sånt...:) så det kan bli bra, men vi har det som tur är efter jobbet nästa vecka.

jag tyckte ju själv att jag kommer säkert gå over men det är så sjukt mycket där inne nu att jag känner bara att jag plockar ut den imorgon!
    Jo, lite så är väl min sambo också, vill gärna veta hur det ser ut och sådant och vad som kommer hända där och så eftersom det är hans första barn..
    Men han vill gärna gå på besök på det sjukhus som vi ska till, men jag har inte bestämt mig ännu vart jag vill åka så det är inte lätt..
    Finns två sjukhus här i Göteborg, och så finns det Varberg och Näl i Vänersborg..

Hur är det för dig med sömnen?
    Får du sova hela nätterna eller måste du springa upp på toa och vrida och vända dig på nätterna?
    Jag får gå upp på toa någon gång mitt i natten och någon gång på morgonen..
    Och så väcker någon av katterna mig ibland också då dom ska busa eller vill ha mat.

Svar på tråden BF Januari 2017