• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Emmask
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 16:17:06 följande:
    min BM har aldrig sagt något..är det bara boka tid på vårdcentralen eller?

Brukar få varje år runt December..inte så sugen nu...
    Det står på vårdcentralens webbplats på 1177. Dropin vissa tider. Du betalar reducerat pris pga "riskgrupp". Betalade 60 kronor.
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 13:06:42 följande:
    exakt... hoppas på att bli av med alla flyttkartonger snart... hatar att flytta!!

inte lätt med renovering heller, men håller man på så här så går tiden halet fort!

kramp brukar jag också få nu på nätterna, måste alltid hoppa upp från sängen och gå usch

har tänkt likadant.. vill helst inte ta ut FP I januari eller inte mer än bara några få dagar om det behövs så jag jobbar gärna och får lön istället men det är verkligen inte så jättekul på jobbet nu... så mycket att göra får bara hoppas på att vikarie kan börja snart..

nej jag har inte läst något heller haha... tänkte ta allt när jag är ledig runt jul kanske och läsa min Föda utan rädsla och skriva ner lite... vill mer bara göra några noteringar om vad jag helst vill göra I fall jag skulle glömma eller vara helt borta...tänkte halv-packa väskan då också eftersom jag vill nog ha den I mannens bil.. men än så länge skrattar min mamma åt mig för min syster hade köpt precis allt I vecka 20 kanske I vi har inte ens hämtat vagnen :)) -vi avvaktar-brukar jag svara:))
    Nej, jag kan ju inte hjälpa till med så mycket heller, måla vill jag ju inte göra..Det är därför min pappa kommer och hjälper till, plus att han är en riktigt handyman
    Min sambo är också duktig, men har nog aldrig spacklat och målat väggar, han får sköta det elektriska och sådant.

Jag läste den boken men tyckte inte den var så bra..
    Var vissa grejer som stod som jag störde mig på..
    Men det är ju annorlunda från person till person vad man tycker
    Jo det är nog bra att ha skrivit ner tex. hur man vill ha det med smärtlindring etc. ifall man blir lite väck och man inte är så bra på att kommunicera.
    Jag vill tex. inte ha på mig den extremt snygga (!) vita skjortan har hellre mina egna kläder, vill inte visa mig helt naken inför alla, och bad och lustgas är det jag helst använder, epidural är jag lite osäker till, men det kan ju ändras..
    Funderar även på lavemang..
    Och riskerar det att bli tvunget att använda sugklocka så får dom göra snitt istället, det skrev aurorabarnmorskan i min journal, då jag hade en jobbig upplevelse och erfarenhet av sugklockan när dottern föddes.. Så det finns inte på kartan att jag vill gå igenom det igen..

• Emmask
    tuuli skrev 2016-11-29 16:38:28 följande:

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

Men så tröttsamt. Sunt att du reagerar som du gör, det innebär ju att du ser hur galet det är. Tänk hur många hon säger sånt till som saknar förmågan att problematisera, och hur skuldbelagda de blir. Åh, folk.
  • mkess

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

Förstår att du inte är så pepp på att spendera mer tid på sjukhus, men det kanske är en bra idé att gå och prata med någon ändå? Kurator, aurora, doula? Så här ska du ju inte behöva känna bara för att din BM är värdelös liksom, du förtjänar att få se fram emot förlossningen och känna att det kommer gå bra!
  • tuuli
    fernandasmamma skrev 2016-11-29 17:00:31 följande:
    Meh! Vilken konstig och osympatisk person!
    Duktigflickasyndromet?!
    Yeez..
    Låter ju helt galet när hon påstår att det bara är något i ditt huvud liksom..
    Nu skrev du att du inte orkar, men har hon ingen chef du kan få prata med så du kan få gå till någon annan??
    Blir riktigt irriterad att din oro inte tas på allvar!
    Kram <3
    Tack! Jodå, hon har säkert en chef men det känns rätt segt att börja bygga en relation med nån annan så nära inpå förlossningen, och dessutom möta min barnmorska i korridoren varje gång. Tror dessutom alla är rätt så uppbokade vid det här laget, min egen har ingen möjlighet att boka om tider längre om man missar en. Jag fattade lite för sent att vi har noll kemi och det är för att jag alltid sagt till henne att allt är bra hittills. Hade jag grinat tidigare så hade jag ju fattat mer hur hon var då och kanske kunnat byta i halvtid. Nu är det väl bara att bita ihop. 
    Emmask skrev 2016-11-29 17:24:50 följande:
    Men så tröttsamt. Sunt att du reagerar som du gör, det innebär ju att du ser hur galet det är. Tänk hur många hon säger sånt till som saknar förmågan att problematisera, och hur skuldbelagda de blir. Åh, folk.
    Fett tröttsamt. Jag brukar inte förvänta mig mer än minsta möjliga från vården där jag bor pga dåliga erfarenheter men just idag ville jag gärna ha en klapp på axeln - det var lite tråkigt att inte få det. 
    mkess skrev 2016-11-29 18:18:58 följande:
    Förstår att du inte är så pepp på att spendera mer tid på sjukhus, men det kanske är en bra idé att gå och prata med någon ändå? Kurator, aurora, doula? Så här ska du ju inte behöva känna bara för att din BM är värdelös liksom, du förtjänar att få se fram emot förlossningen och känna att det kommer gå bra!
    Det känns lite sent att börja gå i terapi nu, tre veckor innan jul, men möjligt att jag ändå tackar ja till aurora, eller irma som det heter här. Iofs tycker jag att det är helt snett att gå i terapi för något som med mycket stor sannolikhet kommer att hända, dvs en svår förlossning, som om det var helt och hållet min attityd som var problemet och bara jag gör lite andningsövningar så kommer det att gå helt komplikationsfritt. Det vet jag ju statistiskt sett att det inte gör med jättestora bebisar, kroppen har vissa begränsningar trots allt. Men oavsett så fattar jag ju att jag inte kommer att få nåt stöd från varken spec eller min barnmorska, så om jag kan prata med nån snäll där så kanske det ändå kan vara värt det. 

Tack för omtanken allihop, ändå skönt att komma hit och skriva av sig lite. 

• Enlängtan

Följer tråden men är dålig på att skriva :)

Någon som har tid över får ni gärna lägga in mig i bf-listan.

28 år, bf 2/2 (blev flyttad på rul för själv har jag räknat till 29/1), enligt ultraljud en flicka, andra barnet.

• Enlängtan

Är det någon annan här i gruppen som har bebis i säte?

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-11-29 17:23:42 följande:
    Nej, jag kan ju inte hjälpa till med så mycket heller, måla vill jag ju inte göra..Det är därför min pappa kommer och hjälper till, plus att han är en riktigt handyman
    Min sambo är också duktig, men har nog aldrig spacklat och målat väggar, han får sköta det elektriska och sådant.

Jag läste den boken men tyckte inte den var så bra..
    Var vissa grejer som stod som jag störde mig på..
    Men det är ju annorlunda från person till person vad man tycker
    Jo det är nog bra att ha skrivit ner tex. hur man vill ha det med smärtlindring etc. ifall man blir lite väck och man inte är så bra på att kommunicera.
    Jag vill tex. inte ha på mig den extremt snygga (!) vita skjortan har hellre mina egna kläder, vill inte visa mig helt naken inför alla, och bad och lustgas är det jag helst använder, epidural är jag lite osäker till, men det kan ju ändras..
    Funderar även på lavemang..
    Och riskerar det att bli tvunget att använda sugklocka så får dom göra snitt istället, det skrev aurorabarnmorskan i min journal, då jag hade en jobbig upplevelse och erfarenhet av sugklockan när dottern föddes.. Så det finns inte på kartan att jag vill gå igenom det igen..
    lite så tänker jag...naken vill jag nog inte vara heller och lavemang ska jag köra! har redan mycket problem med allt för att ungen sparkar på mina tarmar haha så det kan vara skönt...men det är lätt att tycka och tänka hemma känner jag och sen kanske blir jag helt paff och bara går på allt:))

jag vill nog mest skippa allt innan andningen osv.. är iaf inte panik rädd och det handlar nog mycket om själva rädslan men alla sager att det är bra att läsa så kanske hittar jag någon dag:))

herregud är allt jag kan saga... ush va dåligt!! hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig det är ju inte ditt fel!

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-11-30 07:23:11 följande:
    lite så tänker jag...naken vill jag nog inte vara heller och lavemang ska jag köra! har redan mycket problem med allt för att ungen sparkar på mina tarmar haha så det kan vara skönt...men det är lätt att tycka och tänka hemma känner jag och sen kanske blir jag helt paff och bara går på allt:))

jag vill nog mest skippa allt innan andningen osv.. är iaf inte panik rädd och det handlar nog mycket om själva rädslan men alla sager att det är bra att läsa så kanske hittar jag någon dag:))

herregud är allt jag kan saga... ush va dåligt!! hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig det är ju inte ditt fel!

Jo man ha tankar och önskemål hur man vill ha det, men man får nog ändå tänka att det kan bli annorlunda än man hade tänkt sig..
    Aj för att ha bebis som sparkar på tarmarna
  • angelikkaj
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 07:52:59 följande:

Herregud.. tiden går fort nu!!! Lite panik haha. VI har ÄNTLIGEN flyttat in i vårat hus (kartonger fortfarande överallt) men idag städar vi lägenheten och kan äntligen fokusera på barnet? Barnrummet är färdig och min man överraskade mig med en liten mysig babyshower ? men ändå har jag ibland svårt att fatta att vi ska ha barn fast det rör sig så mycket! Under december nu ska vi inskaffa det viktigaste och hämta vagnen så kanske blir man lugnare då--

Har fått ischias så varje kväll kan jag knappt gå och har blivit riktigt trött nu, orkar knappt hålla mig vaken på jobbet kl 7 på morgonen? men eftersom min ersättare inte har ens börjat och jag har tagit över en helt ny tjänst typ så är det jobba tills ungen kommer ut? så omotiverad är jag haha. Någon som snart ska gå hem och ta FP redan nu?

När tänker ni packa väskan och skriva brevet? Det känns sjukt att bara tänka att man ska göra detJJ

Va roligt med nytt hus. Det blir ju verkligen en nystart för er med hus å snart bebis. Va gulligt att din man överraskade med en babyshower också!

Haha ja ni har inte haft panik med att införskaffa grejerna hem iaf . Starkt gjort ändå att försöka jobba in i det sista!

Jag går ju redan hemma och är sjukskriven och gjort över 1år nu.

Inväntar på att få snitt datumet, kunde komma i slutet av denna eller nästa troligtvis. Så man har något att gå på. Men kommer ju dock packa väskan ett bra tag innan då det kan hända att det startar tidigare. Men kanske runt jul/nyår packas den.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
Svar på tråden BF Januari 2017