• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Oviss01
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 07:52:59 följande:

Herregud.. tiden går fort nu!!! Lite panik haha. VI har ÄNTLIGEN flyttat in i vårat hus (kartonger fortfarande överallt) men idag städar vi lägenheten och kan äntligen fokusera på barnet? Barnrummet är färdig och min man överraskade mig med en liten mysig babyshower ? men ändå har jag ibland svårt att fatta att vi ska ha barn fast det rör sig så mycket! Under december nu ska vi inskaffa det viktigaste och hämta vagnen så kanske blir man lugnare då--

Har fått ischias så varje kväll kan jag knappt gå och har blivit riktigt trött nu, orkar knappt hålla mig vaken på jobbet kl 7 på morgonen? men eftersom min ersättare inte har ens börjat och jag har tagit över en helt ny tjänst typ så är det jobba tills ungen kommer ut? så omotiverad är jag haha. Någon som snart ska gå hem och ta FP redan nu?

När tänker ni packa väskan och skriva brevet? Det känns sjukt att bara tänka att man ska göra detJJ

Hej!

Jag tänkte sjukskriva mig from måndag. Så får jag sjukpenning och behöver inte ta av FP.  

Det bör inte vara några problem, läkaren på spec. mvc blev chockad när hon hörde att jag jobbar heltid + ett deltidsjobb fortfarande. Hon sa att de flesta som väntar tvillingar blir sjukskrivna i vecka 20-25 på rutin i princip. Jag är nu i vecka 35, och skulle nog kunna jobba ännu längre (jobbar nu hemifrån), men känner också att man kanske borde lyssna på råden och se till att koppla bort jobb o bara vila fram till förlossning nu. Den kan ju faktiskt dra igång när som nu egentligen.

BB-väskan är i princip färdigpackad, står redo i hallen just in case. Förlossningsbrev tänkte jag inte skriva, förstår inte riktigt vad man ska skriva där? Mer än hur man ser på smärtlindring?
  • Emmask
    Oviss01 skrev 2016-11-29 14:13:13 följande:
    Hej!

Jag tänkte sjukskriva mig from måndag. Så får jag sjukpenning och behöver inte ta av FP.  

Det bör inte vara några problem, läkaren på spec. mvc blev chockad när hon hörde att jag jobbar heltid + ett deltidsjobb fortfarande. Hon sa att de flesta som väntar tvillingar blir sjukskrivna i vecka 20-25 på rutin i princip. Jag är nu i vecka 35, och skulle nog kunna jobba ännu längre (jobbar nu hemifrån), men känner också att man kanske borde lyssna på råden och se till att koppla bort jobb o bara vila fram till förlossning nu. Den kan ju faktiskt dra igång när som nu egentligen.

BB-väskan är i princip färdigpackad, står redo i hallen just in case. Förlossningsbrev tänkte jag inte skriva, förstår inte riktigt vad man ska skriva där? Mer än hur man ser på smärtlindring?
    Om du inte känner något behov behöver du ju inte skriva något. Jag ser mitt som en chans att kommunicera vem jag är och hur jag fungerar, eftersom vi kommer in som blanka blad på förlossningar i Sverige. Jag tar upp hur jag bäst hanterar värkarna, stämningen jag vill ha, stödet jag behöver av bm, att jag vill krysta i knäsättande position etc. Mycket baseras på tidigare erfarenheter men även inför min första hade jag preferenser utifrån läsning. Hade jag inte skrivit i brevet att jag ville testa att krysta på knä hade de kanske inte uppmuntrat mig till det. Man hinner och kan inte alltid förmedla "nyktert" sånt som går att skriva i ett brev. Min upplevelse var att de verkligen läst det och tog fasta på mina känslor och tankar.
  • tuuli
    Mkess, 27 år, bf 1 januari, andra barnet, flicka.

Maartiiina, 28år, bf 2 januari, andra barnet, pojke

FruSvensson, 28 år, planerat snitt 2 januari (bf 9/1), tredje barnet. Vet ej kön.

Oviss01, 30 år, bf 3 januari, första barnen (tvillingar), flickor

Alnjohansson, 23 år, bf 11 januari, första barnet, pojke.

Maliiin87, 29 år, bf 12 januari, andra barnet, pojke.

tuuli, bf 14 januari, första barnet, pojke

Miinxs, 29 år, bf 17 januari, första barnet, flicka.

Fernandasmamma, 32 år, bf 22 januari, andra barnet, har inte tagit reda på kön.

Angelikkaj, 32år, bf 24 januari, tredje barnet.

Ivana1988, 29 år, bf 24 januari, första barnet, pojke.

Thecoc, 26 år, bf 27 januari, första barnet, flicka.
  • Ivana1988
    Oviss01 skrev 2016-11-29 14:13:13 följande:
    Hej!

gud vad skönt med vecka 35! det borde man verkligen göra, snart blir det fullt hos er:)

jag tanker skriva lite så där (förstföderska så har ingen aning hur jag kommer att reagera) att jag vill bada/duscha, smärtlindring, vad jag är rädd för, om jag önskar mig en skön tarmsköljning haha, vill helst inte att dom ska fråga mig Men vill du göra så här eller så här jag behöver att dom är tydliga och sager till ... det blir nog mer punkter och tankar så får dom ta de dom behöver ifrån det...
  • Ivana1988

HJÄLP!!! SVULLNA FÖTTER!!

men herregud alltså jag horde/såg att man kan få svullna fötter men det bara kom från ingenstans idag (v33 imorgon) och jag kan inte ha skor på mig på jobbet! skitjobbigt!!

horde man ska inte sitta mycket / kontorsjobb, jodå/, duscha/bada går jättebra, stödstrumpor... men har ni några mer tips vad som kan hjälpa? vill helst inte leva så här I 7 veckor till:((

• Emmask
    Kompisen skrev 2016-11-29 11:22:21 följande:

Hej alla!

Hoppar gärna in här om det är okej. Jag har följt tråden länge på avstånd, har inte varit inloggad på familjeliv på år och dar men bestämde mig idag för att logga in och skriva till er :)

Jag har bf 18 januari, är gravid med första barnet. Har dock varit gravid tre gånger tidigare, samtliga graviditeter har dessvärre slutat med missed abortion/missfall. Så både jag och maken är ju självklart överlyckliga att det gick vägen nu! Enligt RUL är det till 90 % en flicka därinne.

Jag har en fråga till er tjejer. Hur ska ni göra med influensavaccinet? Ska ni ta det eller inte? Tycker det är svårt att bestämma sig. Jag tar aldrig detta vaccin annars men jag brukar ju inte vata gravid heller så jag är osäker på om jag borde tänka om i år. Så hur har ni andra tänkt?

Kram

Jag tog det förra veckan. Min kompis hade sån influensa när hon födde barn att hon inte kunde prata med barnmorskorna. Det avgjorde det för mig :)
  • Ivana1988
    Emmask skrev 2016-11-29 16:12:02 följande:
    Jag tog det förra veckan. Min kompis hade sån influensa när hon födde barn att hon inte kunde prata med barnmorskorna. Det avgjorde det för mig :)
    min BM har aldrig sagt något..är det bara boka tid på vårdcentralen eller?

Brukar få varje år runt December..inte så sugen nu...
  • tuuli

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

• fernandasmamma
    Kompisen skrev 2016-11-29 11:22:21 följande:

Hej alla!

Hoppar gärna in här om det är okej. Jag har följt tråden länge på avstånd, har inte varit inloggad på familjeliv på år och dar men bestämde mig idag för att logga in och skriva till er :)

Jag har bf 18 januari, är gravid med första barnet. Har dock varit gravid tre gånger tidigare, samtliga graviditeter har dessvärre slutat med missed abortion/missfall. Så både jag och maken är ju självklart överlyckliga att det gick vägen nu! Enligt RUL är det till 90 % en flicka därinne.

Jag har en fråga till er tjejer. Hur ska ni göra med influensavaccinet? Ska ni ta det eller inte? Tycker det är svårt att bestämma sig. Jag tar aldrig detta vaccin annars men jag brukar ju inte vata gravid heller så jag är osäker på om jag borde tänka om i år. Så hur har ni andra tänkt?

Kram

Grattis till graviditeten <3
    Jag tror jag ska skippa vaccinet..
    Tog inte det förra graviditeten heller..
    Min bm tyckte inte det var nödvändigt då vi inte har några småbarn som går på förskola, och jag är friskt och ung..

• fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-11-29 16:38:28 följande:

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

Meh! Vilken konstig och osympatisk person!
    Duktigflickasyndromet?!
    Yeez..
    Låter ju helt galet när hon påstår att det bara är något i ditt huvud liksom..
    Nu skrev du att du inte orkar, men har hon ingen chef du kan få prata med så du kan få gå till någon annan??
    Blir riktigt irriterad att din oro inte tas på allvar!
    Kram <3
Svar på tråden BF Januari 2017