• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • Kmora
    tuuli skrev 2016-08-31 17:45:47 följande:

Drömmer om - en Silver Cross Balmoral. Trähandtag, läder, krom osv. Har varken ekonomi eller utrymme till detta regalskepp tyvärr. Skulle väl troligen heller aldrig rymmas på en buss.. men målgruppen för Balmoral åker troligen inte kollektivt. ;) 

Halvdrömmer om en Cybex Priam - fortfarande för dyr men mer inom räckhåll. Tycker denna vagn är ruskigt snygg.

Mer realistiskt sett behöver vi en vagn som är lätt, smal och går in i hissar och kan stå i vår hall varje dag. Allt annat, utom pris, är egentligen underordnat. Mindre, svängbara hjul fram tror jag nästan är ett måste för vår del. Ska kolla på rean och Blocket vad som finns. Svärmor har "bestämt" att vi ska ha en Britax Go (förskollärare, har åsikter..) men jag tror inte det blir det eftersom den är för bred. 

Innan jag blev gravid ville jag absolut ha en vintagevagn från 60-70-talet, men nu är jag lite mer praktiskt lagd när jag inser att jag faktiskt måste rulla runt den också, inte bara titta på när bebisen ligger i den. Pallar inte riktigt jättevagn på stan. 

Jag kan verkligen verkligen rekommendera Emmaljunga ozone. Och den finns ju bara begagnad. Det är den smidigaste vagnen jag kört och då har jag testat teutonia, kronan, brio och bugaboo! Alla mina vänner som var föräldralediga samtidigt (jag hade ca 10st av en galen slump) blev chockade över hur lättrullad den är.

Den var typ smalast av alla duo-vagnarna på marknaden 2013 (förutom emmaljunga viking med 1-2cm smalare chassi). Idag är kronans nya snygga vagn och nya vikingvagnen 1-3cm smalare.

Den har små svängbara hjul fram men vi har kört den i grus och på skogsstigar utan problem. Blir det för tuff terräng så kör man bara på de rejäla bakhjulen! Djupt grus var däremot ingen hit.

Barnvagnsblogg.se gav ozone högsta betyg och hon har testat MÅNGA vagnar. En Emmaljunga återförsäljare på sveavägen hävdar att det var Emmaljungas bästa vagn all time (detta hävdade han 1.5år efter vårt inköp när den utgått ur sortiment).

Våra krav när vi köpte vagnen var:

Ska fungera för mig 155cm och för mannen 185cm

Lättkörd

Smal

Enkel i kollektivtrafiken (kommer igenom många vanliga tunnelbanespärrar men tyvärr inte alla).

Gå in i vår 40-tals hiss

Vi bodde inne i sthlm city så det var ingen idé med en deluxe terrängvagn även om den behöver klara snö på vintern.

Utseende var inget vi prioriterade då vi värdesatte funktion högre. Så jag erkänner att jag konstant dregglat över snyggare vagnar hela tiden :P

Och vi har ingen bil så ihopfällning var ej viktigt för oss, men denna vagn är inte större än andra. Vi har åkt tåg med den vid julruschen och det fungerade (även om vi kort därefter köpte en smidigare vagn hehe).

Vi fick ett barn som älskade vagn och var ute och gick 3-7h per dag så vi är oerhört nöjda över att vi köpte en lättrullad vagn (sonen vaknade när vagnen stod stilla).
  • Kmora
    Ivana1988 skrev 2016-08-31 13:04:16 följande:

Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut!! Bebisen visade precis allt så alla kom in och tittade haha.. Och jag såg själv könet! Det blir en pojke här

Wow vilken bild! :)) min lilla donna ville inte visa nånting alls men till slut lyckades i alla fall barnmorskan se allt, efter en hel del bråkande ;)
  • Ivana1988
    Oviss01 skrev 2016-08-31 13:25:41 följande:
    wow, vilken bra bild!! HAN visar verkligen upp sig ordentligt grattis!!
    tack, jo han blir nog som sin papa hehe!
    angelikkaj skrev 2016-08-31 13:38:40 följande:
    Va härligt att allt såg bra ut! Å vilken grym bild!!! Grattis till pojken
    Tack!
    tuuli skrev 2016-08-31 17:48:23 följande:
    Vad skönt att allt var bra!! Kul att veta kön också, känns lite mer verkligt då, eller hur? Jättefin bild, önskar att vi också fått en bild i helfigur, vi fick "bara" huvudet. 

Tack! Ja men det blir så...på riktigt, att man vet att det är en son. Så sjukt! Först var det panic med Jag kan väl inget om pojkar?? Nu är det  bara kul hehe
    trullsa skrev 2016-09-01 01:54:49 följande:
    Åååååå så kul GRATTIS !! Själv är det 7 dagar kvar innan det blir rul här... längtar så man blir knäpp.

Idag täckande sambo min en gravid försäkring på mig.. den täcker i princip allt från eventuella läkarbesök under graviditeten. . Förlossningen. . Ev sjukdomar på bebis.. men täcker även för bristningar. . Förlossnings depression och den täcker även pappan osv. Känns skönt faktiskt för man vet ju aldrig vad som händer

Ang vagn så har jag kikat på massor.. men fastnat för bugaboo.. den blivande pappan och jag ska kika efter rul ????
    Jag fick vänta halv timme I väntrumet jag blev nästan galen haha ... Oj var fixade ni detta? Har själv funderat! Vilken bugaboo blir det?
    Kmora skrev 2016-09-01 07:53:09 följande:
    Wow vilken bild! :)) min lilla donna ville inte visa nånting alls men till slut lyckades i alla fall barnmorskan se allt, efter en hel del bråkande ;)
    Vi kunde inte bestämma oss hur vi skulle göra och om vi ville veta men dom sa men jag visar bebisen så får ni se..min man såg inget hehe men jag skrek att det var ju en snopp haha.. man skulle vilja göra UL oftare!

• fernandasmamma

Någon som vet om det är sämre att ha moderkakan i framvägg?
    Typ om magen tål mindre stötar och sådant då?
    Vår ena katt busade omkring imorse och hoppade rakt på min mage när jag låg i sängen, det gjorde ganska ont, men försvann fort.
    Han väger säkert 5-6 kilo den lilla klumpen så blev lite orolig..
    Känns lite fånigt o ringa bm och fråga så tänkte någon här vet??

• Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-09-01 10:37:07 följande:

Vår ena katt busade omkring imorse och hoppade rakt på min mage när jag låg i sängen, det gjorde ganska ont, men försvann fort.

Kropparna är byggda för att palla mycket tryck. Min dotter väger 13 kilo och slänger sig mot min mage rätt ofta. Det är fötter och armbågar och huvuden som bonkar i. De är så skyddade där inne så du behöver inte oroa dig :)
  • Kmora
    fernandasmamma skrev 2016-09-01 10:37:07 följande:

Om man har moderkakan i framkant är magen lite mer känslig för slag än om man har den i bakkant. MEN då snackar vi riktiga slag mot magen. En katt på 5-6kg är inget :) min 16kg grabb lutar och klättrar på min mage och jag har moderkakan i framkant. Det är liksom gjort för att magen ska klara av en hel del även om man självklart ska skydda den så mycket man kan!
  • Kmora
    Emmask skrev 2016-09-01 17:50:56 följande:

Kropparna är byggda för att palla mycket tryck. Min dotter väger 13 kilo och slänger sig mot min mage rätt ofta. Det är fötter och armbågar och huvuden som bonkar i. De är så skyddade där inne så du behöver inte oroa dig :)

Det är moderkakan i sig som är känsligare, inte bebisen :) det är ökad risk när moderkakan får alla smällar men det ska rejält mycket till!
  • Emmask
    Oviss01 skrev 2016-08-31 09:13:38 följande:

Blir en Bugaboo Donkey Twin här. Väldigt smidig att köra. enda problemet egentligen är att den tar en jäkla plats i bilen med liggdelarna...

Inte så jättemånga alternativ när man behöver en vagn för två.. vet inte riktigt när vi vågar köpa den bara. Helst vill man ju köpa allt nu nu nu Har ett UL till den 17 oktober, tror vi kanske väntar till dess..

Vi köpte en beg twin till vår kommande och storasyskonet. Använder den till storasyskonet redan nu och är supernöjda. Köpte den redan i vecka 12 :)
  • Emmask
    Kmora skrev 2016-09-01 17:54:22 följande:
    Det är moderkakan i sig som är känsligare, inte bebisen :) det är ökad risk när moderkakan får alla smällar men det ska rejält mycket till!
    Haha, ja du menar så. Oavsett vilket så tål de mycket. Det enda exemplet jag hört om, där en bebis blivit skadad i magen, är i samband med en bilolycka och det är ju extrema krafter.
  • TyckOmMig
    Emmask skrev 2016-09-01 17:55:41 följande:
    Haha, ja du menar så. Oavsett vilket så tål de mycket. Det enda exemplet jag hört om, där en bebis blivit skadad i magen, är i samband med en bilolycka och det är ju extrema krafter.
    Precis-jag var med om en otäck bilolycka den 21/7 och var då i v 16+3 har moderkakan i framväggen med men tack och lov gick allt bra med bebisen i magen!
Svar på tråden BF Januari 2017