• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Starkast
    Alltså...

Varför skulle han ens trampat på den med flit?
    En hamster är snabb och liten och det är inte helt ovanligt att dessa smådjur råkar bli trampade på av misstag.
    Att lägga in den i buren igen är ingen konstig reaktion, det var ju där den bodde och killen är bara 5år!

Att däremot behöva stå och ensam få berätta en sån sak, efter hans egen traumatiska händelse, är väl det som kan ge honom men för livet. Nästa gång något händer ska ni nog inte se det som självklart att han berättar om det.
    Det är ju ett jättetrauma från start till mål. Att den smet, skräcken att den tog leksakerna, och sedan blodet och att bära hem den till buren. Hade det vart "fel" på honom hade han aldrig berättat. Han berättade för att det blev traumatiskt.  Att sedan utsättas för en situation att berätta allt på kommando en gång till, 5år gammal, för en kompis som garanterat blev jätteledsen och grät. Det hade funnits snyggare sätt att hantera det på.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (99) skrev 2016-06-26 11:21:06 följande:

var han alltså helt ensam i grannens hus? Var det ingen där som såg att han gick in i kompisens rum? 

Att han ens öppnade hamsterns bur är ett "nono" redan där. Även en 5-åring bör veta att man inte grejar med andras saker hur som helst, speciellt när inte kompisen ens var där. Det normala borde ha varit att han gick ut för att titta efter någon i familjen och fråga om han fick klappa hamstern. 

Nåt är inte helt rätt här, det förstår jag. 

Alla ungar på gatan springer ut o in hos varann där. O min son har länge sagt att han vill ha en hamster, han älskar djur.

Jag kan inte svara för om det är rätt el fel då jag inte bor där längre. JAG skulle inte låta grannskapets ungar komma o gå i mitt hus som dom gör där men...

Jag tycker att det är hans pappas ansvar att veta vart han är o att han slappnar av lite för mkt i att alla har koll på alla ungar där men...

De andra barnen var ute o lekte o de vuxna "firade midsommar".

Min son BRUKAR inte vara elak med djur men han är fortf ett barn o jag har aldrig kunnat föreställa mig att han ska skada eller DÖDA ett såhär. Syftar då på tidigare kommentarer om att "min (ålder):ing skulle ALDRIG göra nåt sånt"

Det skulle inte min 5-åring gjort heller. Inte k mina ögon. Not on my watch åtminstone.

Han är väldigt ångerfull o blir ledsen när vi pratar om det.

Just nu, när det kommer upp berömmer jag honom för att han berättat för mig o för pojkens familj hur det gått till o varför o för att han sa förlåt. Jag tror att det kan skapa en trygghet i att kunna berätta om detta som ju är ett trauma för honom oxå.

Är jag helt fel ute i den tankegången?
  • Anonym (Vera81)
    Starkast skrev 2016-06-26 11:36:32 följande:

Alltså...

Varför skulle han ens trampat på den med flit?

En hamster är snabb och liten och det är inte helt ovanligt att dessa smådjur råkar bli trampade på av misstag.

Att lägga in den i buren igen är ingen konstig reaktion, det var ju där den bodde och killen är bara 5år!

Att däremot behöva stå och ensam få berätta en sån sak, efter hans egen traumatiska händelse, är väl det som kan ge honom men för livet. Nästa gång något händer ska ni nog inte se det som självklart att han berättar om det.

Det är ju ett jättetrauma från start till mål. Att den smet, skräcken att den tog leksakerna, och sedan blodet och att bära hem den till buren. Hade det vart "fel" på honom hade han aldrig berättat. Han berättade för att det blev traumatiskt.  Att sedan utsättas för en situation att berätta allt på kommando en gång till, 5år gammal, för en kompis som garanterat blev jätteledsen och grät. Det hade funnits snyggare sätt att hantera det på.

Han fick berätta det under lugna former. Ingen var arg eller ledsen på honom. O han sa efteråt, på vägen hem att det "känns bättre i magen nu mamma. Jag var rädd att dom skulle bli arga på mig. Men nu känns det inte pirrigt i magen längre"

Pojkens mamma pratade lugnt med honom och förklarade att det var bra att han kom och berättade så alla förstod vad som hänt o att det var bra att han var så modig.

Ingen var arg, inte pojken heller o min son blev lugnare efteråt.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-26 11:45:41 följande:

Alla ungar på gatan springer ut o in hos varann där. O min son har länge sagt att han vill ha en hamster, han älskar djur.

Jag kan inte svara för om det är rätt el fel då jag inte bor där längre. JAG skulle inte låta grannskapets ungar komma o gå i mitt hus som dom gör där men...

Jag tycker att det är hans pappas ansvar att veta vart han är o att han slappnar av lite för mkt i att alla har koll på alla ungar där men...

De andra barnen var ute o lekte o de vuxna "firade midsommar".

Min son BRUKAR inte vara elak med djur men han är fortf ett barn o jag har aldrig kunnat föreställa mig att han ska skada eller DÖDA ett såhär. Syftar då på tidigare kommentarer om att "min (ålder):ing skulle ALDRIG göra nåt sånt"

Det skulle inte min 5-åring gjort heller. Inte k mina ögon. Not on my watch åtminstone.

Han är väldigt ångerfull o blir ledsen när vi pratar om det.

Just nu, när det kommer upp berömmer jag honom för att han berättat för mig o för pojkens familj hur det gått till o varför o för att han sa förlåt. Jag tror att det kan skapa en trygghet i att kunna berätta om detta som ju är ett trauma för honom oxå.

Är jag helt fel ute i den tankegången?

Vad sa föräldrarna? Har ni ersatt hamstern med en ny?

Vad sa barnen som förlorat sitt älskade husdjur?

Är ungen välkommen till den familjen igen?

Pappan tog det bra som vill kontakta BUP. Troligen har han sett andra problem hos er unge?!
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-26 11:55:15 följande:

Vad sa föräldrarna? Har ni ersatt hamstern med en ny?

Vad sa barnen som förlorat sitt älskade husdjur?

Är ungen välkommen till den familjen igen?

Pappan tog det bra som vill kontakta BUP. Troligen har han sett andra problem hos er unge?!

Pojken sa att det var ok för att min son sa förlåt.

Dom är kompisar o min son är fortsatt välkommen dit. Föräldrarna tyckte såklart det var väldigt tråkigt hur det gått till men uppskattade att vi kom dit och pratade om vad som hänt.

Vi erbjöd oss att ge dem ett presentkort så dom kunde köpa en ny men föräldrarna var mest "glada att slippa hamstern" som pojken fått av en släkting utan att dom blev tillfrågade först.

Pappan misstänker ADHD men jag som lever med en bonus med det ser INGA som helst likheter beteendemässigt.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-26 12:02:16 följande:

Pojken sa att det var ok för att min son sa förlåt.

Dom är kompisar o min son är fortsatt välkommen dit. Föräldrarna tyckte såklart det var väldigt tråkigt hur det gått till men uppskattade att vi kom dit och pratade om vad som hänt.

Vi erbjöd oss att ge dem ett presentkort så dom kunde köpa en ny men föräldrarna var mest "glada att slippa hamstern" som pojken fått av en släkting utan att dom blev tillfrågade först.

Pappan misstänker ADHD men jag som lever med en bonus med det ser INGA som helst likheter beteendemässigt.

Jag tycker det verkar som ni har en helt normal, empatisk och fin pojke. Pappan överreagerar med BUP.
  • Anonym (Sanna)

Det låter som att din son hamnade i en situation han inte kunde hantera, och därför blev det fel. Däremot är det bra att han mår dåligt över det. Han ska givetvis inte må överdrivet dåligt, men om han inte kände någonting skulle det vara oroväckande. Nu kommer han alltid minnas det här med hamstern, vad han gjorde och att den dog, och förmodligen leder alla känslor nu till att han alltid kommer vara snäll mot djur.

Barn förstår heller inte döden på samma sätt som vuxna. Ett barn förstår inte alltid att död betyder borta för alltid. Jag tycker att om ni inte gjort det redan, köpa några barnböcker som handlar om döden. Det är nog extra viktigt att prata om det nu.

Angående om det är överdrivet med BUP eller ej så tänker jag att det kommer ju inte skada. Behövs det inte kommer det räcka med ett besök, behövs det så är det ju bra att det sattes igång nu. Jag skulle tro att din son inte behöver BUP, men om hans pappa känner sig lugnare av att få höra det av dem så får han också möjlighet att släppa detta. Kanske är det hans eget dåliga samvete, att han på något sätt svek sin son så att han hamnade i denna situationen, att han nu ser det som en chans att "ställa det till rätta".

• EnGladPingvin
    Anonym (jjj) skrev 2016-06-26 09:18:09 följande:

Det är nästan beklämmande att så många skriver om "onormalt", "empatistörning" och psykologkontakt.

Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är stor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.
  • smulpaj01
    EnGladPingvin skrev 2016-06-26 14:13:35 följande:

Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är stor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.

Exakt!! Något står inte rätt till hos denna 5 åring!
  • taquine
    smulpaj01 skrev 2016-06-26 14:20:47 följande:
    Exakt!! Något står inte rätt till hos denna 5 åring!
    Instämmer även jag, det är väl något man lär sina ungar från grunden . "Ta fint" , "var försiktig", "klappa snällt"osv. Förstår de inte detta så behövs nog proffshjälp sättas in.
    Goodness me
Svar på tråden Min son dödade...