• Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Sanna) skrev 2016-06-26 14:11:05 följande:

Det låter som att din son hamnade i en situation han inte kunde hantera, och därför blev det fel. Däremot är det bra att han mår dåligt över det. Han ska givetvis inte må överdrivet dåligt, men om han inte kände någonting skulle det vara oroväckande. Nu kommer han alltid minnas det här med hamstern, vad han gjorde och att den dog, och förmodligen leder alla känslor nu till att han alltid kommer vara snäll mot djur.

Barn förstår heller inte döden på samma sätt som vuxna. Ett barn förstår inte alltid att död betyder borta för alltid. Jag tycker att om ni inte gjort det redan, köpa några barnböcker som handlar om döden. Det är nog extra viktigt att prata om det nu.

Angående om det är överdrivet med BUP eller ej så tänker jag att det kommer ju inte skada. Behövs det inte kommer det räcka med ett besök, behövs det så är det ju bra att det sattes igång nu. Jag skulle tro att din son inte behöver BUP, men om hans pappa känner sig lugnare av att få höra det av dem så får han också möjlighet att släppa detta. Kanske är det hans eget dåliga samvete, att han på något sätt svek sin son så att han hamnade i denna situationen, att han nu ser det som en chans att "ställa det till rätta".

Jättebra förslag, ska titta på sådana barnböcker. Om döden.

Tack
  • Anonym (anna)

Svårt att säga om du ska oroa dig eller ej TS. Det som oroar mig mer är att pappan uppenbarligen ser något avvikande i sonen som du inte ser. Sen om han har rätt i att det är ADHD eller ej, det är irrelevant. Hade det bara handlat om denna incident så hade jag nog inte gjort en grej av det, men eftersom det är detta i kombination med pappans misstankar är det kanske en bra idé med en utredning. 

Sen är det väldigt svårt att avgöra om ett barn är ledsen pga att de har empati för djuret, eller om de är ledsna för att situationen blev besvärlig för dom själva. Därför är det nog bra om en professionell gör en bedömning. 

• Furienna
    EnGladPingvin skrev 2016-06-26 14:13:35 följande:
    Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är stor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.
    Alltså... Nu är jag varken expert på hamstrar eller femåringar. Men varför skulle det inte vara en olycka?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (anna) skrev 2016-06-26 14:56:58 följande:

Svårt att säga om du ska oroa dig eller ej TS. Det som oroar mig mer är att pappan uppenbarligen ser något avvikande i sonen som du inte ser. Sen om han har rätt i att det är ADHD eller ej, det är irrelevant. Hade det bara handlat om denna incident så hade jag nog inte gjort en grej av det, men eftersom det är detta i kombination med pappans misstankar är det kanske en bra idé med en utredning. 

Sen är det väldigt svårt att avgöra om ett barn är ledsen pga att de har empati för djuret, eller om de är ledsna för att situationen blev besvärlig för dom själva. Därför är det nog bra om en professionell gör en bedömning. 

I så fall skulle jag oroat mig mer för pappan som skickar iväg sitt barn med ADHD vind för våg utan tillsyn.
  • M1rella
    Anonym (Vera81) skrev 2016-06-26 12:02:16 följande:

Pojken sa att det var ok för att min son sa förlåt.

Dom är kompisar o min son är fortsatt välkommen dit. Föräldrarna tyckte såklart det var väldigt tråkigt hur det gått till men uppskattade att vi kom dit och pratade om vad som hänt.

Vi erbjöd oss att ge dem ett presentkort så dom kunde köpa en ny men föräldrarna var mest "glada att slippa hamstern" som pojken fått av en släkting utan att dom blev tillfrågade först.

Pappan misstänker ADHD men jag som lever med en bonus med det ser INGA som helst likheter beteendemässigt.

ADHD och ADD kan se annorlunda ut hos olika personer. Att du har en bonus med ADHD som inte är som din son i beteendet innebär inte att din son inte skulle kunna ha ADHD.

Det är väl bra att pappan tar tag i problemen som han uppenbarligen har märkt att barnet har. Oavsett om händelsen i sig inge behöver vara något att kontakta BUP för.
  • Anonym (jjj)
    EnGladPingvin skrev 2016-06-26 14:13:35 följande:

Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är srtor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.

Allvarligt och onormalt är inte samma sak. Det är helt normalt att man som förälder får hantera någon eller några allvarliga händelser under barnens uppväxt.
  • Anonym (B)

Hade aldrig kunnat förlåta mitt barn för en sådan sak, är chockad hur lätt alla tar på detta... Den enda som verkar fatta allvaret i situationen är ts ex som kontaktat BUP.

• Anonym (anna)
    Anonym (B) skrev 2016-06-26 19:35:46 följande:

Hade aldrig kunnat förlåta mitt barn för en sådan sak, är chockad hur lätt alla tar på detta... Den enda som verkar fatta allvaret i situationen är ts ex som kontaktat BUP.

Det känns lite överdrivet. Jag älskar djur, och djurmisshandel är fruktansvärt, men det är stor skillnad på ett litet barn som dödade av misstag, eller för att barnet blev stressat och utförde en form av överslagshandling. Speciellt OM barnet skulle ha ADHD så kan jag se hur barnet inte hann tänka genom sitt agerande och handlade på impuls utan att faktiskt mena att skada hamstern. Och i det läget, vad är där att förlåta? Barnet är inte ont för det. Om barnet är helt "normalt" så lär det inte fortsätta att vara det om föräldrarna aldrig kommer kunna förlåta. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-26 18:57:19 följande:
    I så fall skulle jag oroat mig mer för pappan som skickar iväg sitt barn med ADHD vind för våg utan tillsyn.
    Han vet inte om barnet har ADHD eller ej. Och oavsett vilket så kan man inte hålla koll på barnet 24/7, diagnos eller inte diagnos. 
  • Ulltand

Eftersom ni inte vet vad som faktiskt hände i detalj kan man inte dra några slutsatser av en enskild händelse. Det är ju en märklig händelse så jag skulle absolut vara på min vakt efter tecken på låg empatisk förmåga. Men har du haft honom i 5 år borde du redan kunnat sett det om så är fallet.

Svar på tråden Min son dödade...