• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Haskel
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:03:49 följande:
    Eller så borde du göra det. Vet DU vad halal betyder? Halal betyder att djuret lider så in i helvete enbart för att få ut hur mycket RENT blod som helst. Vad är det som är så bra med det?
    Här har du så fel, man kan ha.
    Koranen förespråkar en så skonsam avlivning, som möjligt. Man behöver inte ens skära halsen av det, som avlivningsmetod. Detta tas enbart som ett exempel, ut efter den tidens redskap och möjligheter.

Sen ska i och för sig allt blod avlägsnas från kroppen. Vilket man gör genom att skära av halspulsådern.

Det råkar bara sammanfalla sig så, att i och med avlivningen, skar man också av halspulsådern.
    Men i själva verket är det två olika handlingar, som görs av olika skäl.

Tyvärr finns det sedan "bokstavstolkare" i alla religioner. Därför tror många fortfarande att man ska skära halsen av djuret för att avliva det. Medans det i själva verket enbart är ett exempel. I själva verket anses det viktigaste, att avliva djuret så skonsamt som möjligt. 
  • Anonym (Jägare men även så mycket mer)

Man blodar av djur i all slakt i Sverige. 

• Anonym (Anna)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-29 12:57:16 följande:

Jag gissar på att du har sett någon youtube klipp från något U-land och använder det som referens. All slakt är vidrig i länder utan djurskyddslagar. I Sverige går det inte till så. Tror du inte mig är det bara att läsa själv:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Men nu var ju frågan kort och gott vad man tycker om halal-slakt. Jag vet att djuret i Sverige bedövas först, men mitt svar var generellt, hur det går till i världen.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:03:49 följande:

Eller så borde du göra det. Vet DU vad halal betyder? Halal betyder att djuret lider så in i helvete enbart för att få ut hur mycket RENT blod som helst. Vad är det som är så bra med det?

LÄS länken jag skickade och återkom sedan!
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Anna) skrev 2016-06-29 15:58:14 följande:

Men nu var ju frågan kort och gott vad man tycker om halal-slakt. Jag vet att djuret i Sverige bedövas först, men mitt svar var generellt, hur det går till i världen.

Generellt i världen är all slakt vidrig, det är inget unikt för Halalslakt. Att vara emot halal slakt är antigen kunnigt eller rasistiskt.
  • Anonym (Anna)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-29 16:50:46 följande:

Generellt i världen är all slakt vidrig, det är inget unikt för Halalslakt. Att vara emot halal slakt är antigen kunnigt eller rasistiskt.

Nja, jag kan i alla fall se skillnad på en snabb död är över efter en sekund och en halalslakt som innebär en utdragen och plågsam död. Djuret för långsamt och det tar flera sekunder/minuter innan djuret äntligen avlider.
  • M i s s

Halalslakt i Sverige är som all annan slakt i Sverige. Så om man skulle vara emot det så borde man vara emot all annan slakt också. Frågan borde varit om man är för eller emot slakt, det är liksom samma sak för djuret, i Sverige.

I andra länder är det en annan sak.

• Anonym (Sasa)
    Anonym (Geni) skrev 2016-06-29 04:24:53 följande:
    Plus att avlivningen sker genom att halspulsådrorna skärs av med kniv. 
    Det gör den även i vanlig slakt
  • Anonym (Sasa)
    Anonym (Fy faan) skrev 2016-06-29 08:20:11 följande:

Helt klart emot. Här ska inte förekomma halalslakt. De som kommer från andra länder ska helt enkelt acceptera hur vi gör i Sverige, annars kan dom vara utan kött. Man ska ta seden dit man kommer.

Halalslakt i just Sverige skiljer sig inget från vanlig slakt i Sverige bortsett från att djuret skall hänga åt ett visst väderstreck om jag bön läses. Tvivlar på att djuret lider extra av det. I övrigt utförs slakten på samma vis. Det vill säga bedövning och halsen avskuren.
  • Anonym (Sasa)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:41:22 följande:
    FEL. Varför diskuterar sådana som dig ens halal? Har det varit sista skriket på fl?
    Nej. Det är rätt. Källor finns på Jordbruksverket.se
Svar på tråden Halal-slakt