• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:03:49 följande:
    Eller så borde du göra det. Vet DU vad halal betyder? Halal betyder att djuret lider så in i helvete enbart för att få ut hur mycket RENT blod som helst. Vad är det som är så bra med det?
    INTE I SVERIGE. Här sker halal-slakt enligt samma djurrättslagar som all annan slakt. Visst, slakt är ju på intet sätt till djurens fördel men halalslakt är inte värre än annan slakt här.
  • Anonym (Sarah)
    Pentagram skrev 2016-06-29 13:14:18 följande:
    INTE I SVERIGE. Här sker halal-slakt enligt samma djurrättslagar som all annan slakt. Visst, slakt är ju på intet sätt till djurens fördel men halalslakt är inte värre än annan slakt här.
    INTE I SVERIGE? Den du. 
  • Askers

Halalslakt i Sverige är i princip samma sak som all annan slakt här. Djuren behövas innan

• Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:28:57 följande:
    INTE I SVERIGE? Den du. 
    Tja, det är fortfarande korrekt. Den enda skillnaden mellan svensk halalslaktad kyckling och svensk annorledesslaktad kyckling är att slaktmaskinen specifikt står vänd mot Mecka och att någon imam mumlar ramsor i samband med slakten...inget som påverkar kycklingarnas lidande åt något särskilt håll.

Halal-slakt annorstädes kan nog vara jä-ligt plågsam, dock...men jag tvivlar på att sekulär slakt i sådana områden är särskilt mycket bättre...
  • Anonym (Sarah)
    Askers skrev 2016-06-29 13:33:08 följande:

Halalslakt i Sverige är i princip samma sak som all annan slakt här. Djuren behövas innan

FEL. Varför diskuterar sådana som dig ens halal? Har det varit sista skriket på fl?
  • Anonym (Jägare men även så mycket mer)

Jag tror att de som är emot lagriktig halalslakt, är emot all slakt om den skulle se slakten filmad.

• Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:41:22 följande:
    FEL. Varför diskuterar sådana som dig ens halal? Har det varit sista skriket på fl?
    Varför diskuterar DU halal? Förväntas vi engagera oss i djurrättsprocessen i Saudiarabien? Försöker du göra gällande att halalslakt i Sverige går till som i mellanöstern? Tycker du ALL slakt skall förbjudas?
  • Anonym (Sarah)
    Pentagram skrev 2016-06-29 13:45:34 följande:
    Varför diskuterar DU halal? Förväntas vi engagera oss i djurrättsprocessen i Saudiarabien? Försöker du göra gällande att halalslakt i Sverige går till som i mellanöstern? Tycker du ALL slakt skall förbjudas?
    Nej, nej och nej. Däremot förväntar jag mig att just de som vill diskutera andras kulturer, har åtminstone lite koll ang ämnet.
  • Anonym (Plättan)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:41:22 följande:
    Vad var det som var fel i inlägget du citerade?
    Djuren bedövas innan slakt oavsett om det är en halalslakt eller en "vanlig"
    Vad är det i så fall som gör dig så upprörd?
    Slakt som sådan?
  • Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 14:05:20 följande:
    Nej, nej och nej. Däremot förväntar jag mig att just de som vill diskutera andras kulturer, har åtminstone lite koll ang ämnet.
    Vi HAR koll. Vi talar om halal-slakt, inte kultur,...och den ser annorlunda ut beroende på vart i världen den utförs. I Sverige följer halal-slakt samma regler som all annan slakt.
Svar på tråden Halal-slakt