Halal-slakt
Är ni för eller emot det?
Är ni för eller emot det?
Hoppas att ni som är direkt emot all form inte äter svensk kyckling...
All svensk kyckling slaktas enligt en försvenskad variant.
Eftersom det finns olika varianter av halal-slakt kan det vara bra att vara tydlig. Det är ju lätt att visa upp vidriga bilder på halal-slakt från andra delar av världen och sedan använda det som ursäkt för att förbjuda svensk halal-slaktad kyckling som i det stora hela är samma sak som svensk slaktad kyckling, exempelvis. ...och det skulle ju kunna ses som en smula oärligt...
Det finns ju icke-halal-slakt som är plågsam, också, så det är kanske bättre på att fokusera på att få bort plågsam slakt och bry sig mindre om huruvida den betecknas som halal eller inte (om en gör sig gällande att värna om djuren, alltså).
Jahapp, och där kom det första rasistiska inlägget...
Du vet att det finns svenska muslimer också va? Och vet du också att judar slaktar på precis samma sätt? Såna har vi också i sverige sen länge...
Jag har haft både får och grisar, och därmed slaktat otaliga djur. Har även sålt många lamm till muslimer, som velat halalslakta.
Halalslakt påminner lite om min syn på saken. Nämligen att man visar djuret lite vördnad.
Så långt är jag för.
Ett par av mina kunder, tycks däremot ha trott att själva halal-biten, låg i avskärande av halsen, som avlivningsmetod.
Vilket jag är emot.
Dessa kunder fick dock finna sig i att jag först bedövade djuret, med ett gevärsskott, eller slaktmask.
Jag får sällan uppfattningen att sådana här trådar startas utifrån en idé om vördnad för djuren. Det är mer en ursäkt för en annan agenda...
Tror du på allvar att det är ändå skillnaden? Du har tydligen aldrig sett hur en halalslakt går till.
Är du dum eller? Man skär av halsen och låter djuret förblöda samtidigt som det känner smärtan då hjärnstammen och ryggmärgen lämnas intakt. Det är skillnaden. Läs på om halal.