• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Anonym (Emot)
    Anonym (Linn) skrev 2016-06-29 08:22:31 följande:
    Varför springer då bla höns runt utan huvud?
    För att då då är det elektriska signaler till musklerna som styr det. Dom är döda eftersom dom inte har något huvud men kan ändå röra sig. Det gör även människor grodor ödlor ormar mm mm mm om man blir halshuggen men medvetandet är borta då hjärnan är död. Jösses vad pinsamt okunniga människor det finns. Läs på lite.
  • Anonym (Emot)
    Anonym (...) skrev 2016-06-29 08:31:42 följande:

Hoppas att ni som är direkt emot all form inte äter svensk kyckling...
    All svensk kyckling slaktas enligt en försvenskad variant.

Nej svensk kyckling halshuggs. Vilket inte är samma sak som att skära av halspulsårdern och luftstrupen men lämna ryggmärg och hjärna intakt. Mao lämna medvetandet intakt.
  • Pentagram

Eftersom det finns olika varianter av halal-slakt kan det vara bra att vara tydlig. Det är ju lätt att visa upp vidriga bilder på halal-slakt från andra delar av världen och sedan använda det som ursäkt för att förbjuda svensk halal-slaktad kyckling som i det stora hela är samma sak som svensk slaktad kyckling, exempelvis. ...och det skulle ju kunna ses som en smula oärligt...

Det finns ju icke-halal-slakt som är plågsam, också, så det är kanske bättre på att fokusera på att få bort plågsam slakt och bry sig mindre om huruvida den betecknas som halal eller inte (om en gör sig gällande att värna om djuren, alltså).

• Anonym (Fy faan)
    Anonym (Geni) skrev 2016-06-29 08:27:32 följande:

Jahapp, och där kom det första rasistiska inlägget... 

Du vet att det finns svenska muslimer också va? Och vet du också att judar slaktar på precis samma sätt? Såna har vi också i sverige sen länge...

Det är inte rasistiskt att säga att man tar seden dit man kommer! Det är exakt det vi skulle få göra om vi flyttar någonstans. Att man ens kan leva med sig själv när man äter ett kött från ett djur som har misshandlats så brutalt är för mig helt ofattbart. Det är så jävla vidrigt så det finns inga ord.
  • Pentagram
    Anonym (Fy faan) skrev 2016-06-29 10:25:37 följande:
    Det är inte rasistiskt att säga att man tar seden dit man kommer! Det är exakt det vi skulle få göra om vi flyttar någonstans. Att man ens kan leva med sig själv när man äter ett kött från ett djur som har misshandlats så brutalt är för mig helt ofattbart. Det är så jävla vidrigt så det finns inga ord.
    Fast, äter du svenskt halal-slaktat kött så är djuret inte mer brutalt misshandlat än vad övrigt svenskt slaktat kött är. Den svenska seden i sammanhanget är våra djurskyddslagar och de följs. ...men du åsyftade kanske köttätare i största allmänhet.
  • Haskel

Jag har haft både får och grisar, och därmed slaktat otaliga djur. Har även sålt många lamm till muslimer, som velat halalslakta.

Halalslakt påminner lite om min syn på saken. Nämligen att man visar djuret lite vördnad.
    Så långt är jag för.

Ett par av mina kunder, tycks däremot ha trott att själva halal-biten, låg i avskärande av halsen, som avlivningsmetod.
    Vilket jag är emot.
    Dessa kunder fick dock finna sig i att jag först bedövade djuret, med ett gevärsskott, eller slaktmask.

• Pentagram

Jag får sällan uppfattningen att sådana här trådar startas utifrån en idé om vördnad för djuren. Det är mer en ursäkt för en annan agenda...

• Fröken Apelsin
    Anonym (Anna) skrev 2016-06-29 06:42:55 följande:

Tror du på allvar att det är ändå skillnaden? Du har tydligen aldrig sett hur en halalslakt går till.

Jag gissar på att du har sett någon youtube klipp från något U-land och använder det som referens. All slakt är vidrig i länder utan djurskyddslagar. I Sverige går det inte till så. Tror du inte mig är det bara att läsa själv:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html
  • Anonym (Sarah)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-29 12:58:49 följande:
    Du behöver nog läsa på, för du är hemskt okunnig.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html
    Eller så borde du göra det. Vet DU vad halal betyder? Halal betyder att djuret lider så in i helvete enbart för att få ut hur mycket RENT blod som helst. Vad är det som är så bra med det?
Svar på tråden Halal-slakt