• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Uttran
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 19:34:27 följande:

Mycket dålig liknelse som bara visar hur lite du vet om gbp.

Ja, jag vet ju inget alls, jag är bara utbildad sjuksköterska som har jobbat med det här och har en syster som har gjort en sådan operation. Jag antar att du själv är utbildad professor i ämnet, eller åtminstone läkare.
  • Jessica518
    Uttran skrev 2016-07-22 19:38:30 följande:
    Ja, jag vet ju inget alls, jag är bara utbildad sjuksköterska som har jobbat med det här och har en syster som har gjort en sådan operation. Jag antar att du själv är utbildad professor i ämnet, eller åtminstone läkare.
    Hur ska du kunna veta hur det känns att vara opererad när du inte ens är opererad? 

Skrämmande att en sådan som du jobbar med gastric bypass patienter med tanke på din syn på dessa. 

Vi som är opererade vet mer än dig. 
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-22 19:38:30 följande:

Jag tvivlar på att du arbetat med liknande ingrepp med den inställningen du har. Att du praktiserat ett par veckor på en avdelning är inte detsamma som att ha arbetat med det.

Jag erkänner att jag inte vet allt om ingreppet, därav ts.
  • Anonym (hmm)

Jag kan tycka att gbp görs alldeles för ofta och tyvärr fortsätter ofta problematiken eller går över på något annat. Jag hoppas iallafall att ts kommer tillrätta med sina problem.

• micromat

Ät tillexempel såhär:

8:00- 2knäckemacka med ost + några skinkbitar (gärna gröt/fil/yogurth också, men då kanske det blir 1 knäckemacka med pålägg.

10:00 - 1 ägg + en frukt

12:00 - 80- 100g protein (kött/fisk) + potatis/ris + grönsaker och lite sås.

15:00 -Kvarg med bär.

18:00 Samma som vid lunchen

21:00 samma som 8, 10 eller 13.

Det är en dietist som jobbar med gbp-opade som gett mig dessa tips. Behöver inte va exakt det som står på listan. Men försök få in protein vid varje måltid. Ät mindre smörgåsar. Vi ska äta mycket proteiner.

Du äter för lite proteiner. Jag har också svårt för det.

Vad gäller knäckemacka så är det ganska snällt för magen och något som klassas som "lätt" mat.

• Anonym (Rund)
    micromat skrev 2016-07-22 21:23:47 följande:

Ät tillexempel såhär:

8:00- 2knäckemacka med ost + några skinkbitar (gärna gröt/fil/yogurth också, men då kanske det blir 1 knäckemacka med pålägg.

10:00 - 1 ägg + en frukt

12:00 - 80- 100g protein (kött/fisk) + potatis/ris + grönsaker och lite sås.

15:00 -Kvarg med bär.

18:00 Samma som vid lunchen

21:00 samma som 8, 10 eller 13.

Det är en dietist som jobbar med gbp-opade som gett mig dessa tips. Behöver inte va exakt det som står på listan. Men försök få in protein vid varje måltid. Ät mindre smörgåsar. Vi ska äta mycket proteiner.

Du äter för lite proteiner. Jag har också svårt för det.

Vad gäller knäckemacka så är det ganska snällt för magen och något som klassas som "lätt" mat.

Tack för tinsett men det är när jag ätit de mängder du beskriver som jag går upp i vikt. När jag äter lite och oftare går jag inte upp likan mycket.
  • micromat
    Uttran skrev 2016-07-22 15:17:54 följande:

Det är just pga det här som jag är emot GB operationer. Det är som att försöka operera en anorektiker och tro att man löser problemet.

Du behöver inte en till operation ts, du behöver hjälp med ditt matmissbruk. Kontakta psykiatrin och stå på dig. Jag vet att det är ett helvete att få hjälp och köerna är långa men man måste börja någonstans.

Jag kan inte svara på om ts har ett matmissbruk eller inte.

Men!

Tänk det tycker jag med. En operation botar inte problemet. Men lite tur bara symptomen.. Det skulle egentligen till bra mycket mer innan man väljer att operera någon. Både före och eftervården kan förbättras avsevärt. Däribland psykolg kontakter för att arbeta bort missbruk, självhat med mera.

Det är så i väldans många fall. Folk som opereras som faller tillbaka i sitt matmissbruk eller som helt enkelt byter ut det mot ett annat missbruk.

Man byter bara ut missbruket mot ett annat. Det är sorgligt som fan.

Hälsningar opererad sen 9-år.
  • Anonym (Rund)

Jag har absolut en problematisk relation till mat MEN det tar inte bort det faktum att JAG går upp oerhört mycket i vikt på väldigt små och kalorisnåla mängder mat! Det är två olika delar, den ena kan jag styra över, den andra kan ingen jävla psykvård i världen rå på. Och ja, jag blir kränkt och sårad och förbannad när vissa envisas med att blanda ihop dessa två faktorer. Min stora rädsla är att läkarna och sjukvården kommer att göra exakt det som vissa av er gör, och det skrämmer mig oerhört.

• Anonym (Rund)

Det är för övrigt som att säga "jag har brutit stortån och pekfingret. Men om vi gipsar pekfingret så läker stortån bättre".

• Jessica518
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 20:51:25 följande:
    Jag tvivlar på att du arbetat med liknande ingrepp med den inställningen du har. Att du praktiserat ett par veckor på en avdelning är inte detsamma som att ha arbetat med det.
    Jag erkänner att jag inte vet allt om ingreppet, därav ts.
    Precis. Jag tror inte heller att hon jobbat med detta. 
Svar på tråden Två Gastric Bypass?