• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • micromat
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 21:26:23 följande:

Tack för tinsett men det är när jag ätit de mängder du beskriver som jag går upp i vikt. När jag äter lite och oftare går jag inte upp likan mycket.

Men har du testat att äta mer protein och dra ner lite på resterande?

Mättnadskänslan blir ju helt annan också.

Jag tänker ju att du kan äta lite och ofta men äta tex ett ägg ist för smörgås. Skinka ist för ost osv.
  • Anonym (Rund)
    micromat skrev 2016-07-22 21:53:30 följande:

Men har du testat att äta mer protein och dra ner lite på resterande?

Mättnadskänslan blir ju helt annan också.

Jag tänker ju att du kan äta lite och ofta men äta tex ett ägg ist för smörgås. Skinka ist för ost osv.

Det har jag testat, men jag blir inte mätt. Potatis och sås samt pasta kan jag inte äta. Så oftast blir det protein och sallad. Och jag äter både skinka och ost.
  • Anonym (Rund)

Frukost, två hårdbröd med dubbla lager skinka.

10:00 tre skivor skinka

12:00 kvarg med persika

14:00 två hårdbrödmackor med ost

18:00 grillade skivor fläskytterfile (4 små), en majskolv och fem champinjoner.

23:00 kvarg med en persika till.

Tycker att jag sackta tar åt mig av de tips jag fått från flera här i tråden. Vilket jag är tacksam för.

• aronnax
    Uttran skrev 2016-07-22 15:17:54 följande:

Det är just pga det här som jag är emot GB operationer. Det är som att försöka operera en anorektiker och tro att man löser problemet.

Du behöver inte en till operation ts, du behöver hjälp med ditt matmissbruk. Kontakta psykiatrin och stå på dig. Jag vet att det är ett helvete att få hjälp och köerna är långa men man måste börja någonstans.

Jag är både opad och syrra som jobbat i flera år med gbp-operationer och även dess komplikationer.

Har också många fler års vana från psykiatrin, främst slutenvård där jag tyckte mycket om att jobba med ätstörningar. Då var jag själv fet.

Jag kan inte allt men att säga att det inte löser något att opa är i mina ögon naivt och okunnigt.

Det finns bla. Forskning som visar att hormonet gherlin som man minskar genom att operera bor det mesta av magsäcken styr hungerkänslor och impulser till hjärnan att äta.

Vår kirurg sa att det är som att man som så fet har för högt uppskruvad termostat och kroppen strävar efter att ha sin höga vikt och vid operation skruvas den ner, inte så vetenskapligt just detta men men .

Forskning visar SOREG att gbp är det som har absolut störst verkan på vikten i längden.

Vissa kan nog behöva hjälp med tankar kring mat och känslor mha. KBT, för man äter ju ofta sina känslor.

För mej så var skillnaden drastisk, vaknade och hade inte kolhydratsuget kvar, det är fortfarande borta efter fem år och jag håller min vikt för första gången i mitt 40 åriga liv.

Det var tufft i början men man vande sig.

Tillbaka till TS: läs på länken om 5 day pouch test, jag hade provat, ser många på ett annat forum som fått tillbaka det de hade i början av operationen.
  • Jessica518
    aronnax skrev 2016-07-23 01:50:49 följande:
    Jag är både opad och syrra som jobbat i flera år med gbp-operationer och även dess komplikationer.
    Har också många fler års vana från psykiatrin, främst slutenvård där jag tyckte mycket om att jobba med ätstörningar. Då var jag själv fet.

Jag kan inte allt men att säga att det inte löser något att opa är i mina ögon naivt och okunnigt.
    Det finns bla. Forskning som visar att hormonet gherlin som man minskar genom att operera bor det mesta av magsäcken styr hungerkänslor och impulser till hjärnan att äta.
    Vår kirurg sa att det är som att man som så fet har för högt uppskruvad termostat och kroppen strävar efter att ha sin höga vikt och vid operation skruvas den ner, inte så vetenskapligt just detta men men .

Forskning visar SOREG att gbp är det som har absolut störst verkan på vikten i längden.
    Vissa kan nog behöva hjälp med tankar kring mat och känslor mha. KBT, för man äter ju ofta sina känslor.

För mej så var skillnaden drastisk, vaknade och hade inte kolhydratsuget kvar, det är fortfarande borta efter fem år och jag håller min vikt för första gången i mitt 40 åriga liv.

Tillbaka till TS: läs på länken om 5 day pouch test, jag hade provat, ser många på ett annat forum som fått tillbaka det de hade i början av operationen.
    SUCK. 

Magsäcken opereras inte bort vid gastric bypass, utan man kopplar bort den bara. Således så borde man ha kvar samma nivåer av ghrelin. 
  • aronnax
    Jessica518 skrev 2016-07-23 05:22:23 följande:

SUCK. 

Magsäcken opereras inte bort vid gastric bypass, utan man kopplar bort den bara. Således så borde man ha kvar samma nivåer av ghrelin. 

nej den ligger kvar där.den är och är bortkopplad men det processar ju inte maten på samma sätt, jag tror det finns mer hormoner som styr detta. Vi använder ju inte vår.intrisic factori för att spjälka b12 till exempel.. vi kommer inte att tycka samma.du och jag, det är okay.

Forskningen som är rätt omfattande där alla opades deltar visar i alla fall på bra resultat även om viss viktuppgång generellt kan ses på 5-10 % men de flesta stannar där. Komplikationsfrekvensrn ligger nu på 5% ock då är även gallproböem med

Du suckar, trött efter en natt på kirurgen?
  • aronnax

Lite att läsa på engelska iofs. Om gherlin ts påverkan vid övervikt oxh gastric bypass.

• Jessica518
    aronnax skrev 2016-07-23 10:12:19 följande:
    nej den ligger kvar där.den är och är bortkopplad men det processar ju inte maten på samma sätt, jag tror det finns mer hormoner som styr detta. Vi använder ju inte vår.intrisic factori för att spjälka b12 till exempel.. vi kommer inte att tycka samma.du och jag, det är okay.
    Forskningen som är rätt omfattande där alla opades deltar visar i alla fall på bra resultat även om viss viktuppgång generellt kan ses på 5-10 % men de flesta stannar där. Komplikationsfrekvensrn ligger nu på 5% ock då är även gallproböem med

Så uppenbart att du inte behärskar detta ämne. Den bortkopplade magsäcken har fortfarande kvar sina funktioner.

När dina obefintliga kunskaper tryter så går du över i personangrepp. Mogen du är hörrö du. 
  • Jessica518

Till er opererade: kan ni äta ett mål i ett svep? alltså på en gång? Jag kan äta mina mål på några sekunder utan att det tar stopp. Får heller inga dumpningar av det. Tror ni att detta töjer ut magsäcken?

• Uttran
    Jessica518 skrev 2016-07-22 20:39:28 följande:

Hur ska du kunna veta hur det känns att vara opererad när du inte ens är opererad? 

Skrämmande att en sådan som du jobbar med gastric bypass patienter med tanke på din syn på dessa. 

Vi som är opererade vet mer än dig. 

Människan skiljer sig från övriga djur eftersom vi kan sätta oss in i situationer vi inte upplevt, men det gäller helt uppenbarligen inte just dig eftersom du resonerar såhär.

Om du tar av offerkoftan för en sekund och tänker så inser du snart att GB ofta inte fungerar. Patienten går upp i vikt igen och hela operationen är meningslös. Vad som skulle vara meningsfullt är att behandla orsaken till varför personen är gravt överviktig istället.
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 20:51:25 följande:

Jag tvivlar på att du arbetat med liknande ingrepp med den inställningen du har. Att du praktiserat ett par veckor på en avdelning är inte detsamma som att ha arbetat med det.

Jag erkänner att jag inte vet allt om ingreppet, därav ts.

Jag HAR jobbat med det i fem år, observera har, idag har jag ett annat jobb. Då jag började jobba där tänkte jag som du gör nu, men under årens gång insåg jag att en operation inte är lösningen på ett psykiskt problem. Jag förstår helt ärligt talat inte varför folk i tråden reagerar som de gör på mitt inlägg. Visst missbrukaren är den sista att erkänna att den lider av ett missbruk, men resten?
    aronnax skrev 2016-07-23 01:50:49 följande:

Så alla som inte tycker exakt som dig är okunniga, det var bra att veta.

Visst finns de personer som lyckas bra av en GB operation, men inte tillräckligt många för att det ska vara rättfärdigt. Det finns i princip ingen hjälp att få av psykiatrin som gravt överviktig och det finns inget behandlingsprogram, skulle det finnas skulle det ha större lycka än operationer.
  • Jessica518

Jag blir riktigt förbannad på folk som anklagar alla feta för att ha psykiska problem. Som om alla vore stöpta ur samma form. Hoppas verkligen inte att dessa människor jobbar med gastric bypass patienter. Den människosyn vissa besitter är vidrig. Det är just sådana här människor man absolut inte vill möta. Som tur var har jag inte mött sådana människor inom vården. 

• Anonym (Rund)
    aronnax skrev 2016-07-23 10:12:19 följande:

Mycket konstigt då jag läst statistik som visar att tio år efter op har de flesta gått upp 75% av sin viktnedgång.
  • Anonym (Rund)
    Uttran skrev 2016-07-23 12:29:10 följande:

Människan skiljer sig från övriga djur eftersom vi kan sätta oss in i situationer vi inte upplevt, men det gäller helt uppenbarligen inte just dig eftersom du resonerar såhär.

Om du tar av offerkoftan för en sekund och tänker så inser du snart att GB ofta inte fungerar. Patienten går upp i vikt igen och hela operationen är meningslös. Vad som skulle vara meningsfullt är att behandla orsaken till varför personen är gravt överviktig istället.Jag HAR jobbat med det i fem år, observera har, idag har jag ett annat jobb. Då jag började jobba där tänkte jag som du gör nu, men under årens gång insåg jag att en operation inte är lösningen på ett psykiskt problem. Jag förstår helt ärligt talat inte varför folk i tråden reagerar som de gör på mitt inlägg. Visst missbrukaren är den sista att erkänna att den lider av ett missbruk, men resten?Så alla som inte tycker exakt som dig är okunniga, det var bra att veta.

Visst finns de personer som lyckas bra av en GB operation, men inte tillräckligt många för att det ska vara rättfärdigt. Det finns i princip ingen hjälp att få av psykiatrin som gravt överviktig och det finns inget behandlingsprogram, skulle det finnas skulle det ha större lycka än operationer.

Du verkar tycka och tro en mängd saker och väljer sedan att presentera dem som fakta. Ännu har du i telefonen bidragit med något svar till den min ts frågar, bara antaganden och dömande.
  • Jessica518
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-23 13:55:23 följande:
    Mycket konstigt då jag läst statistik som visar att tio år efter op har de flesta gått upp 75% av sin viktnedgång.
    Jösses är det så många som går upp så mycket?
  • Jessica518

Är det här mer än 2 dl mat:

en halv köttfärspaj. Hela pajen väger 300 g och jag äter halva. 

• aronnax

Kan inte citera nu, men Uttran det var absolut inte så att det jag tycker är det rätta, ville bara presentera lite forskning. Tycker det är rätt spännande ämne. Sedan att funktionen är samma för att magsäcken är kvar tror inte jag, då maten inte går den vägen, alltså som till exempel med intrisic factor måste maten gå genom magsäcken för att kunna använda b12.

Det kan ju vara samma med andra hormoner, exempelvis gherlin.

• Jessica518
    aronnax skrev 2016-07-23 18:42:40 följande:
    Kan inte citera nu, men Uttran det var absolut inte så att det jag tycker är det rätta, ville bara presentera lite forskning. Tycker det är rätt spännande ämne. Sedan att funktionen är samma för att magsäcken är kvar tror inte jag, då maten inte går den vägen, alltså som till exempel med intrisic factor måste maten gå genom magsäcken för att kunna använda b12.
    Det kan ju vara samma med andra hormoner, exempelvis gherlin.
    Den bortkopplade magsäcken fortsätter att tillverka ghrelin. 
Svar på tråden Två Gastric Bypass?