• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (rundeåxåenform)

Du hakar upp dig på portionsstorlek för övrigt.

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:24:53 följande:

Varför svarar du i trådar när du uppenbart inte kan ett skit om denna typ av kirurgi?

Alla slutar gå ner i vikt efter ca 1 år efter en operation. Detta kan man inte förhindra.

Vart har jag skrivit att man inte kan börja äta normala portioner igen? Jag skrev att det inte är meningen att man ska börja äta större portioner. Att man sedan KAN det är en annan femma.

• Anonym (vågen)

Jag är med i en uppföljningsrupp för GBP-opererade, vi är f n 7 tjejer och det var mellan 2 och 4 år sedan vi opererades. Vi var 9 från början, en hoppade av då hon blev gravid och sen vet jag inte hur det gått och en började gå upp efter 3 år, slutade i gruppen och är väl nu mitt emellan sin maxvikt och sin målvikt ungefär. Vet att hon börjat på VV.

Jag gick ner 35 kg första året, därefter ytterligare 10 följande halvåret. Nådde målvikt, försökte stanna där, gick upp nästan 10 igen och sen har det hållt sig där senaste året. Jag betraktar det som min anpassade målvikt i stället, känner att kroppen trivs här. Jag äter ungefär lika stora portioner som min sambo som i gengäld äter två extra mellanmål och tränar dubbelt så mycket som jag. Vi äter bra mat, är båda mycket kostmedvetna, hade jag ätit samma mängd mat fast av fel sort hade jag troligen ökat i vikt igen. Men nu ligger jag alltså stabilt.

De flesta av de andra tjejerna är också viktstabila, ingen av dem äter så som de gjorde första året, men en av dem var tidigare inlagd på sjukhuset och fick näringsdropp och var farligt underviktig. Hon kunde liksom inte tillåta sig själv att äta varken oftare, annorlunda eller mer än tidigare av rädsla dör att bli fet igen så det gick över styr och hon vägde på tok för lite. När hon gått med på att läggas in fick hon också psykologisk hjälp för att tillåta sig själv att äta mer.

• Anonym (.. 2)
    Anonym (vågen) skrev 2016-07-20 16:45:57 följande:
    Jag är med i en uppföljningsrupp för GBP-opererade, vi är f n 7 tjejer och det var mellan 2 och 4 år sedan vi opererades. Vi var 9 från början, en hoppade av då hon blev gravid och sen vet jag inte hur det gått och en började gå upp efter 3 år, slutade i gruppen och är väl nu mitt emellan sin maxvikt och sin målvikt ungefär. Vet att hon börjat på VV.

Jag gick ner 35 kg första året, därefter ytterligare 10 följande halvåret. Nådde målvikt, försökte stanna där, gick upp nästan 10 igen och sen har det hållt sig där senaste året. Jag betraktar det som min anpassade målvikt i stället, känner att kroppen trivs här. Jag äter ungefär lika stora portioner som min sambo som i gengäld äter två extra mellanmål och tränar dubbelt så mycket som jag. Vi äter bra mat, är båda mycket kostmedvetna, hade jag ätit samma mängd mat fast av fel sort hade jag troligen ökat i vikt igen. Men nu ligger jag alltså stabilt.

De flesta av de andra tjejerna är också viktstabila, ingen av dem äter så som de gjorde första året, men en av dem var tidigare inlagd på sjukhuset och fick näringsdropp och var farligt underviktig. Hon kunde liksom inte tillåta sig själv att äta varken oftare, annorlunda eller mer än tidigare av rädsla dör att bli fet igen så det gick över styr och hon vägde på tok för lite. När hon gått med på att läggas in fick hon också psykologisk hjälp för att tillåta sig själv att äta mer.
    Det sägs att många går upp alla kilon igen. Stämmer inte detta?

Hur mycket vägde den undernärda tjejen?

Hur många dl mat äter du?

Hur mycket väger du?

Startvikt?

Plågas du av hunger som mig?

Plågas dom andra i gruppen av hunger?
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (vågen) skrev 2016-07-20 16:45:57 följande:

På vilket sätt äter dom andra tjejerna annorlunda idag?
  • Anonym (vågen)

De äter liksom... normalt men sunt (för det mesta i a f). Inte så små portioner som den första tiden, inte riktigt lika ofta men ändå typ 3 huvudmål och 2-3 mellanmål. En av dem kan bara dricka vatten av nån anledning, ett par inkl jag har svårt med kolsyra, men annars dricker vi t ex mjölk till maten vilket vi inte gjorde när vi gick ner för det blev liksom en extra måltid nästan. Alkohol går också bra (fast flera verkar vara väldigt lättpåverkade)

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:59:36 följande:

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:59:36 följande:

• Anonym (vågen)

Tja vad är många? En del går upp allt, t o m mer, en del går upp en del, många landar och stannar på en bra vikt.

Jag vet inte vad hon vägde.

Jag mäter inte upp min mat. Men t ex en laxfile på 125 g, uppskattningsvis 1 dl qinoa, några dl grönsaker (ärtor och morötter t ex, någon msk sås baserad på turkisk yoghurt. Ibland ett glas mjölk till.

Väger 67 kg. Startvikt en bit över 100.

Hunger? Nej inte om jag inte hoppat över nån måltid.

Hur pass hungriga de andras är vet jag inte.

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:58:27 följande:

Det sägs att många går upp alla kilon igen. Stämmer inte detta?

Hur mycket vägde den undernärda tjejen?

Hur många dl mat äter du?

Hur mycket väger du?

Startvikt?

Plågas du av hunger som mig?

Plågas dom andra i gruppen av hunger?

• Anonym (Rund)

Vilken tråkig attityd till andra vissa tycks ha i sina inlägg, en enormt dömande inställning som sårar. Tänk på det, att ord kan såra.

• Anonym (vågen)

Det stämmer inte.

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:24:53 följande:

Alla slutar gå ner i vikt efter ca 1 år efter en operation. Detta kan man inte förhindra.

• Anonym (.. 2)
    Anonym (vågen) skrev 2016-07-20 17:10:14 följande:
    De äter liksom... normalt men sunt (för det mesta i a f). Inte så små portioner som den första tiden, inte riktigt lika ofta men ändå typ 3 huvudmål och 2-3 mellanmål. En av dem kan bara dricka vatten av nån anledning, ett par inkl jag har svårt med kolsyra, men annars dricker vi t ex mjölk till maten vilket vi inte gjorde när vi gick ner för det blev liksom en extra måltid nästan. Alkohol går också bra (fast flera verkar vara väldigt lättpåverkade)
    men man ska ju inte dricka till måltiderna. varför gör ni det?

varför äter ni mer än 2 dl?

sköterskan sa till mig att man alltid ska äta 2 dl. Max 3 dl. 
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (vågen) skrev 2016-07-20 17:42:34 följande:
    Det stämmer inte.
    hur kommer det sig att gastric bypass sköterskan och kirurgen sade det till mig då?

dom sade till och med att dom flesta inte ens når till normalt bmi. 

kroppen sätter stopp efter ett tag.Jag har fått erfara det nu. Jag vägde 50 kg under ett bra tag. Nu ligger jag på 53-54 kg trots att jag äter exakt samma. Det är typ omöjligt att gå ner i vikt nu trots att jag dessutom försökt banta bort 3 kg. Förr var det hur enkelt som helst att gå ner. Jag har varit opererad i knappt 1,5 år. 
Svar på tråden Två Gastric Bypass?