• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • aronnax

Är opad för 5 år sedan, gick ner 63 kg, gått upp fem men är nöjd. Har varit viktstabil i tre år.

Jag gick ner 50 första året och 13 under andra.

Äter en köttbit och en potatis, sås och grönsaker. Mår inte så bra av kolhydrater, dumpar på det så jag äter det andra istället.

Dricker inte till maten förutom nån gång om jag äter ute o sippar på ett glas vin.

TS har du testat five day pauch test? Det kan man googla på och sägs återställa tarmen till som nyopad. Man töjer ju inte fickan i magsäcken utan vänjer tarmen att ta emot mer mat.

• Anonym (.. 2)
    aronnax skrev 2016-07-20 18:59:00 följande:
    Är opad för 5 år sedan, gick ner 63 kg, gått upp fem men är nöjd. Har varit viktstabil i tre år.

Jag gick ner 50 första året och 13 under andra.
    Äter en köttbit och en potatis, sås och grönsaker. Mår inte så bra av kolhydrater, dumpar på det så jag äter det andra istället.

Dricker inte till maten förutom nån gång om jag äter ute o sippar på ett glas vin.

TS har du testat five day pauch test? Det kan man googla på och sägs återställa tarmen till som nyopad. Man töjer ju inte fickan i magsäcken utan vänjer tarmen att ta emot mer mat.
    vad innebär testet?
  • Anonym (.. 2)
    Jag tror att jag fått en sämre operation eftersom jag aldrig fått dumpningar och att jag inte ens blir mätt. Jag har dessutom bara varit opererad i knappt 1,5 år
  • micromat
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:24:53 följande:

Varför svarar du i trådar när du uppenbart inte kan ett skit om denna typ av kirurgi?

Alla slutar gå ner i vikt efter ca 1 år efter en operation. Detta kan man inte förhindra.

Vart har jag skrivit att man inte kan börja äta normala portioner igen? Jag skrev att det inte är meningen att man ska börja äta större portioner. Att man sedan KAN det är en annan femma.

Nej alla slutar inte gå ner i vikt efter 1 år.

Öh... Meningen är ändå att man så småning om efter en operation ska kunna äta och leva så normalt som det går. Där ingår även att man så småning om börjar äta mer av normalportioner och inte bara smakportioner. Det vet läkarna om och det är även det normala vad gäller gbp:s.
  • Anonym (.. 2)
    micromat skrev 2016-07-20 19:55:56 följande:
    Nej alla slutar inte gå ner i vikt efter 1 år.
    Öh... Meningen är ändå att man så småning om efter en operation ska kunna äta och leva så normalt som det går. Där ingår även att man så småning om börjar äta mer av normalportioner och inte bara smakportioner. Det vet läkarna om och det är även det normala vad gäller gbp:s.
    Skitsnack!

Sköterskan sade att att det är viktigt att inte äta mer än 2-3 dl.

Det vanliga enligt sköterskan är att man går ner i vikt ungefär i 0,5- 1,5 år. Sedan tar det stopp.
  • micromat
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-19 18:47:10 följande:

Den har inye röntgat mig, men nu vet jag att jag ska be dem göra det, så tack.

Jag äter som en "vanlig" människa, inte överdrivet mycket av något. Jag dricker ingen alkohol, läsk eller saft, äter nästan aldrig glass men träning har jag svårt att hinna med.

Jag har kollat upp den där dieten du nämnde och ska börja köra den imorgon. Så tack ännu en gång.Exakt. Och det är lätt att äta mer än man ska när man inte mår dåligt, dumpar eller ens känner sig mätt.Konstigt att du spyr, de allra flesta kan inte spy efter en gbp, jag tillhör dem. Å andra sidan dumpar de flesta när de äter fel eller för mycket av något, det gör inte jag. Så det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Ja men det tycker jag att du ska be om, det för att få klarhet i det hela.

Hur mycket äter du då? Äter du en ordentlg frukost, middag/lunch och kvällsmat? Vad äter du? Knäckemacka kan man egentligen äta hur många som helst av bara sådär. Bättre att ta en knäckemacka med skinka + ett ägg typ.

Hur går det med testet? Funkar det bra? Jag har inte testat det själv däremot hört mycket gott om det.
  • micromat
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 20:09:06 följande:

Skitsnack!

Det vanliga enligt sköterskan är att man går ner i vikt ungefär i 0,5- 1,5 år. Sedan tar det stopp.

Skitsnack!

Du tycker inte att 2-3dl mat är mer normalt än vad det är att äta en halv potatis och 2 köttbullar? Som man får i sig i början?

2-3dl är nog iaf 2 potatisar + 4-5 köttbullar.

Där ser du! Alla slutar inte gå ner efter 1 år. Vissa stannar i vikt tidigt andra sent. Vissa fortsätter att bara gå ner i vikt och kan inte få stopp på det. Vissa går inte ner mer än 20kg. Vissa går upp allt igen och vissa går inte upp något. Det finns alla sorters olika möjliga alternativ.
  • Westperg

Inte läst allt eftersom tråden verkade spåra ur som dessa trådar ofta gör haha men tänkte komma med lite konkret feedback på trådstarten eftersom jag har en bekant som precis som dig gjort en gbp men den inte gett tillräckligt resultat, nästa steg kirurgiskt som de gjort för henne är att man kan korta själva tarmen genom att helt enkelt ta bort en bit vilket gör att maten går snabbare genom kroppen och man inte hinner ta upp allt.

Sen kan det aldrig sägas för många gånger att fetma är en sjukdom och GBP är den enda dokumenterat långsiktiga lösningen tillika det bästa alternativ man har om man verkligen lider av fetma. Kost och träning har aldrig och kommer aldrig att hjälpa mot t.ex. rubbningar i hungerssignalerna till hjärnan och det är alltid lika tråkigt att läsa människor som skriver detta utan att veta bättre.

Lycka till!

• Cecese
    Skitsnack!

Jag har varit opererad i 7 år. Jag varken mäter eller väger maten utan äter tills jag är mätt. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Jag har gått ner ca 80 kg, väger idag 60 kg (pendlar lite 57-62 kg) och står viktstabil sen 3 år. Dvs 4 år efter operationen gick jag ner de sista 10 kg så inte slutar man gå ner i vikt ett år efter operation så länge man sköter kosten som man ska. 
  • Anonym (vågen)

Varför skulle vi inte?

Maten smakar ibland bättre med (energigivande) dryck till. Och vi mår bra, håller en bra vikt och är stabila, varför då begränsa oss mer??

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 18:50:46 följande:

men man ska ju inte dricka till måltiderna. varför gör ni det?

varför äter ni mer än 2 dl?

sköterskan sa till mig att man alltid ska äta 2 dl. Max 3 dl. 

Svar på tråden Två Gastric Bypass?