• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (Eti)

Spelar ingen roll hur många ggr du opererar dig om du inte ändrar livsstil blir du tjock till slut igen.

• Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-17 17:16:44 följande:

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

.

Har man problem med sköldkörteln sp kan man ändra sina matvanor å banta så man blir blå i ansiktet det hjälper inte..du går fortfarandr upp i vikt. Gå med i sköldkörtel föreningen för även om blodproverna kan vara normala så kan man fortfarande ha problem. Lycka till!
  • Anonym (Rund)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-18 07:32:09 följande:

Jo jag svarade på din fråga.Det går inte att tänja ut fickan. Det som händer är att tarmen tar över magens funktion och lär sig att ta emot mer och mer mat.Fast det handlar inte om att hacka ner på henne eller vara elak. Hon har gjort en stor operation som hon borde ha mer kunskap om. Innan man tar ett sånt stort beslut och förändrar hela sitt liv så måste man ju veta vad det innebär.

Jag har själv gjort en gbp och är fortfarande överviktig. I mitt fall beror det mycket på att första året blev "förstört" då jag blev gravid nästan direkt efter. Så nu får jag kämpa på nästan som om jag inte va opererad.

Fickan tänjer ut sig enligt mina läkare! Något vi pratade om både innan och efter operationen.
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2016-07-18 08:02:05 följande:

.

Har man problem med sköldkörteln sp kan man ändra sina matvanor å banta så man blir blå i ansiktet det hjälper inte..du går fortfarandr upp i vikt. Gå med i sköldkörtel föreningen för även om blodproverna kan vara normala så kan man fortfarande ha problem. Lycka till!

Tack, det ska jag kolla upp.
  • Anonym (nopp)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-18 10:06:06 följande:

Fickan tänjer ut sig enligt mina läkare! Något vi pratade om både innan och efter operationen.Tack, det ska jag kolla upp.

Enligt alla läkare jag pratat med plus allt som finns att läsa säger att den inte kan tänkas ut. Utan det är tarmen som lär sig ta emot mer och mer mat. Sen vet jag att en del säger att den tänja ut för det är lättare att förklara.
  • Anonym (Rund)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-18 10:20:15 följande:

Enligt alla läkare jag pratat med plus allt som finns att läsa säger att den inte kan tänkas ut. Utan det är tarmen som lär sig ta emot mer och mer mat. Sen vet jag att en del säger att den tänja ut för det är lättare att förklara.

Du väljer att tro på dina läkare så väljer jag att tro på mina. Rent logiskt bör den gå att tänja ut, då den inte är hård och den kan ta emot större och större mängder. Men kör du på din version.
  • Anonym (Fd tjockis)
    Anonym (nopp) skrev 2016-07-18 10:20:15 följande:

Jag är också gbp-opererad sedan nov -14 och till mig har de sagt samma sak. Fickan töjs inte utan det är tarmen som lär sig att ta emot mer mat..
  • Hbsson

Till mig sa de också att den kan tänjas ut o bli som förut. Verkar som om ingen riktigt vet, ens på sjukan?
    Hur som undrar jag hur läkare ev skulle ställa sig till en ny op, om vi säger att det nu är genomförbart. Kan ju bli stopp där eftersom det kostar mycket och inte gav långsiktigt resultat senast. Bästa är ju att prata med läkaren.

• metervara

Jag vet en kvinna som gjort två stycken operationer. Om det sen var GBP båda två kan jag inte svara på, för om jag förstått det rätt så finns det lite olika former av "fetma-operationer". Men det låter konstigt att din läkare inte kan svara på det här?

Svar på tråden Två Gastric Bypass?