• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 09:30:56 följande:
    Grattis till dig som dumpar! Jag vet inte riktigt vad det är som får vissa av er att tro att ni är nån jävla måttstock för alla? Jag dumpar inte, blir inte mätt och är konstant hungrig! Nån här inne skriver att hon spyr, ska jag påstå att det är fel för det kan inte jag göra? Jag äter inte 100 g lax, för det skulle inte jag få i mig! Gör du då fel som äter så mycket lax när inte jag kan göra det?
    Ja, jag dumpar och de gör de flesta efter en gbp. Dock går det att vänja kroppen vid att äta fel och då dumpar inte jag heller. Jag hade en lång period ett par år efter operationen som jag var rejält deprimerad och då återgick jag till mitt gamla beteende att tröstäta och åt utan problem 200 gram choklad om dagen igen utan att dumpa. Det jag gjorde då var att sluta med allt socker ett par veckor och sen kom det tillbaka. Idag kan jag äta choklad men max 2 bitar. 

Jag kan inte spy, inte ens när jag är magsjuk. 

Eftersom du tydligen inte dumpar så måste du ju aktivt läsa på innehållsförteckningen och själv välja bort produkter med mycket socker (kolhydrater). 

Jag förstår inte, om du konstant är hungrig och skriver att du skulle kunna äta hur mycket som helst. Hur kan du då inte få i den 100 gram lax (eller andra proteiner)? 
  • Anonym (Rund)
    Cecese skrev 2016-07-22 09:47:38 följande:

Ja, jag dumpar och de gör de flesta efter en gbp. Dock går det att vänja kroppen vid att äta fel och då dumpar inte jag heller. Jag hade en lång period ett par år efter operationen som jag var rejält deprimerad och då återgick jag till mitt gamla beteende att tröstäta och åt utan problem 200 gram choklad om dagen igen utan att dumpa. Det jag gjorde då var att sluta med allt socker ett par veckor och sen kom det tillbaka. Idag kan jag äta choklad men max 2 bitar. 

Eftersom du tydligen inte dumpar så måste du ju aktivt läsa på innehållsförteckningen och själv välja bort produkter med mycket socker (kolhydrater). 

Jag förstår inte, om du konstant är hungrig och skriver att du skulle kunna äta hur mycket som helst. Hur kan du då inte få i den 100 gram lax (eller andra proteiner)? 

Jag har inte VANT kroppen vid att äta fel, den har aldrig dumpat, varför fortsätter du att tjata om hur du dumpar? Jag läser på antal kcal, du gör som du vill.

Jag tycker inte om att äta så mycket lax, så enkelt är det!
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 10:06:44 följande:
    Jag har inte VANT kroppen vid att äta fel, den har aldrig dumpat, varför fortsätter du att tjata om hur du dumpar? Jag läser på antal kcal, du gör som du vill.

Jag tycker inte om att äta så mycket lax, så enkelt är det!
    Eftersom du inte dumpar så får du ju göra ett aktivt arbete och själv läsa på vad produkterna innehåller. Det är inte bara antalet kcal som räknas utan även sammansättningen av kolhydrater, protein och fett. Men visst, om du vill sitta och tycka synd om dej själv och tro att en till operation löser saken istället för att själv äta vettigt så får du väl göra det då. Om det hade varit fel på din operation hade du inte gått ner 60 kg de första åren... 
  • Anonym (Rund)
    Cecese skrev 2016-07-22 10:17:20 följande:

Eftersom du inte dumpar så får du ju göra ett aktivt arbete och själv läsa på vad produkterna innehåller. Det är inte bara antalet kcal som räknas utan även sammansättningen av kolhydrater, protein och fett. Men visst, om du vill sitta och tycka synd om dej själv och tro att en till operation löser saken istället för att själv äta vettigt så får du väl göra det då. Om det hade varit fel på din operation hade du inte gått ner 60 kg de första åren... 

Jag har aldrig hävdat att det var fel på operationen, det har blivit fel på min kropp under sista året. Läs vad jag skriver! Och jag äter vettigt!
  • Jennie med ie
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-21 20:58:40 följande:

Såhär ser en vanlig matdag ut för mig.

8:00 två hårdbrödmackor med ost

10:00 två hårdbrödmackor med skinka och lite senap.

13:00 lunch blev en skiva lingongrova (nyckelhålsmärkt), en skiva gravad lax och ca en halv dl keso.

15:00 vaniljkvarg 150 g 59 kcal/g

18:00 spenatblad, tomater, kyckling, avokado och rhode Island dressing (Light såklart).

20:00 kvarg 150g + persika

Var äter jag fel?

Nu är jag inte GPB-opererad och vet att era magar ju funkar lite annorlunda även efter flera år men rent kostmässigt känns det som mycket bröd, Utan att veta mer exakta mängder är detta en grov uppskattning men det kan kanske landa på max 1200 kcal totalt och 5 mackor på det begränsade intaget, dessutom under 5 h, är en hel del. .Om du nu inte kan få i dig så mycket lax och fågel och så kanske det är klokt att minska på brödet i stället. Jag pratar inte om nån lågkolhydratkost, utan bara mer avvägt. Det förklarar inte i sin enskildhet viktuppgången, det är inte omöjligt att din ämnesomsättning är påverkad så att du behöver reglera den medicinskt eller äta ännu mindre och i så fall är det ännu viktigare att det du äter är rätt saker så att hunger/sug håller sig på en okej nivå.
  • Anonym (hhy)

Varför försöker du inte äta annat än bara mackor under första delen på dagen? 
    Räcker med att äta det 1 gång/dagen om man nu måste äta mackor. 

Läsa innehållsförteckning är bra och då inte bara kalorier utan också sockerhalt och protein. Bättre att satsa på mindre sockerhalt samt mer protein än kolhydrater. Protein mättar ju mer än kolhydrater så man behöver inte äta lika mycket!

• Jessica518
    Cecese skrev 2016-07-22 09:47:38 följande:

Jag har heller aldrig fått dumpningar!

Sluta med din raljerande attityd. 
  • Anonym (Rund)
    Jennie med ie skrev 2016-07-22 10:54:38 följande:

Nu är jag inte GPB-opererad och vet att era magar ju funkar lite annorlunda även efter flera år men rent kostmässigt känns det som mycket bröd, Utan att veta mer exakta mängder är detta en grov uppskattning men det kan kanske landa på max 1200 kcal totalt och 5 mackor på det begränsade intaget, dessutom under 5 h, är en hel del. .Om du nu inte kan få i dig så mycket lax och fågel och så kanske det är klokt att minska på brödet i stället. Jag pratar inte om nån lågkolhydratkost, utan bara mer avvägt. Det förklarar inte i sin enskildhet viktuppgången, det är inte omöjligt att din ämnesomsättning är påverkad så att du behöver reglera den medicinskt eller äta ännu mindre och i så fall är det ännu viktigare att det du äter är rätt saker så att hunger/sug håller sig på en okej nivå.

Det är nyckelhålsmärkta hårdbrödmackor så per skiva rör det sig om ca 33 kcal.

Det känns helt hopplöst att behöva leva på en mindre kost än den jag gör och just nu går jag ju upp i vikt. Och att behöva gå genom livet räknande kcal och att inte kunna unna sig något utan att kroppen suger upp det som en svamp känn inte som en framtid.
  • Jessica518

Jag är avundsjuk på dom som kan bli mätta på knäckebröd. Jag har aldrig nånsin blivit det. Varken före eller efter op. Jag skulle lätt kunna äta upp ett helt paket knäcke utan problem. Jag måste ha mjukt bröd för att få mättnad.

• Anonym (Rund)
    Anonym (hhy) skrev 2016-07-22 11:56:25 följande:

Varför försöker du inte äta annat än bara mackor under första delen på dagen? 

Räcker med att äta det 1 gång/dagen om man nu måste äta mackor. 

Läsa innehållsförteckning är bra och då inte bara kalorier utan också sockerhalt och protein. Bättre att satsa på mindre sockerhalt samt mer protein än kolhydrater. Protein mättar ju mer än kolhydrater så man behöver inte äta lika mycket!

Förslag på vad jag skulle kunna äta istället för hårdbröden mottages tacksamt! I mitt arbete är jag sällan på kontoret utan befinner mig ofta på resande fot eller i sällskap med andra. Smörgåsar är praktiska då jag får i mig protein ihop med hårdbrödmackor och det är lätt att slänga ihop o snabbt att äta.
Svar på tråden Två Gastric Bypass?