• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-19 18:47:10 följande:
    Den har inye röntgat mig, men nu vet jag att jag ska be dem göra det, så tack.

Jag äter som en "vanlig" människa, inte överdrivet mycket av något. Jag dricker ingen alkohol, läsk eller saft, äter nästan aldrig glass men träning har jag svårt att hinna med.

Jag har kollat upp den där dieten du nämnde och ska börja köra den imorgon. Så tack ännu en gång.

Exakt. Och det är lätt att äta mer än man ska när man inte mår dåligt, dumpar eller ens känner sig mätt.

Konstigt att du spyr, de allra flesta kan inte spy efter en gbp, jag tillhör dem. Å andra sidan dumpar de flesta när de äter fel eller för mycket av något, det gör inte jag. Så det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
    Precis.Jag har varit opererad i över 1 år, men jag får aldrig dumpningar och jag skulle lätt kunna äta mer än 2 dl mat. Blir inte ens mätt på denna mängd. Undrar om jag ens är opererad. Dessutom äter jag mina mål på bara några sekunder utan problem. 

Hur många dl mat äter du? äter du allting i ett svep?
  • Anonym (Rund)
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-19 18:58:06 följande:

Precis.Jag har varit opererad i över 1 år, men jag får aldrig dumpningar och jag skulle lätt kunna äta mer än 2 dl mat. Blir inte ens mätt på denna mängd. Undrar om jag ens är opererad. Dessutom äter jag mina mål på bara några sekunder utan problem. 

Hur många dl mat äter du? äter du allting i ett svep?

Jag försöker hålla mig till mellan två och tre dl per måltid, men det är tufft! Boven i mitt liv är att jag skulle kunna äta precis jämt och allt. Jag skötte mig exemplariskt de första fyra åren men nu på slutet, sista året, har det spårat ur lite. Men inte så mycket så att jag ska ha gått upp 25 kg på mindre än ett år.

Just nu känns det som om min kropp suger upp allt, och lite till. Att leva på flytande föda och kringen 900 kcal per dag kvittar kroppen, jag går upp i vikt ändå.

Nu har det blivit så illa att jag inte vill lämna huset. Jag tvingar mig att gå ut och gå till jobbet, men utöver jobbet så håller jag mig bara inne.
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-19 19:14:54 följande:
    Jag försöker hålla mig till mellan två och tre dl per måltid, men det är tufft! Boven i mitt liv är att jag skulle kunna äta precis jämt och allt. Jag skötte mig exemplariskt de första fyra åren men nu på slutet, sista året, har det spårat ur lite. Men inte så mycket så att jag ska ha gått upp 25 kg på mindre än ett år.

Just nu känns det som om min kropp suger upp allt, och lite till. Att leva på flytande föda och kringen 900 kcal per dag kvittar kroppen, jag går upp i vikt ändå.

Nu har det blivit så illa att jag inte vill lämna huset. Jag tvingar mig att gå ut och gå till jobbet, men utöver jobbet så håller jag mig bara inne.
    Kan du äta jämt och allt pga hunger eller psykologiska orsaker?

på vilket sätt har det spårat ur?

hur ofta äter du?
  • Anonym (Rund)
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-19 19:18:44 följande:

Kan du äta jämt och allt pga hunger eller psykologiska orsaker?

på vilket sätt har det spårat ur?

hur ofta äter du?

Det har spårat ur på det sätt att om jag inte har stenkoll på hur mycket jag äter så kan jag lätt äta mycket mer än jag borde. Och jag skulle kunna äta konstant, men äter varannan timme och då oftast en hårdbrödmacka med ost eller skinka, om det inte är lunch eller kvällsmat.

Jag är jämt sugen, inte hungrig.
  • metervara
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-19 13:43:00 följande:

Hur kan du inte veta vad du gjort för operationer? jösses

Om du läser igen så ser du att jag skriver att jag vet en kvinna som gjort två operationer. Jag har alltså inte själv gjort några..
  • Anonym (.. 2)
    metervara skrev 2016-07-19 23:22:34 följande:
    Om du läser igen så ser du att jag skriver att jag vet en kvinna som gjort två operationer. Jag har alltså inte själv gjort några..
    det är du som borde läsa om
  • metervara
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 07:37:47 följande:

det är du som borde läsa om

Du missförstod helt enkelt. Lätt hänt när man är lite het på gröten på forum.
  • Anonym (smal)

Jag trodde att en gbp var ett ......liksom "slutgiltigt" val och efter det så kunde man aldrig någonsin äta som man gjort tidigare!? Läste att man inte gärna gör dessa operationer på unga människor bl a pga den anledningen. MEN tydligen så kan man återgå till gamla osunda matvanor med överätning och frossande? Antar att det i alla fall är lite knepigt INNAN man lyckats töja ut den där knytnävsstora(?) magsäcken som återstår efter operationen igen? Vad har jag missat?

• Anonym (rundeåxåenform)

Det är väl en himla tur att man kan äta "normalt" sen igen annars hade man ju inte slutat gå ner i vikt.

Tyvärr innebär det då också att man kan börja äta FEL igen, fel sorts mat och i fel mängder och därmed gå upp igen. Det är väldigt olika hur mycket mat de opererade "lärt" sin mage att ta emot efter något år.

Anonym (smal) skrev 2016-07-20 15:38:57 följande:

Jag trodde att en gbp var ett ......liksom "slutgiltigt" val och efter det så kunde man aldrig någonsin äta som man gjort tidigare!? Läste att man inte gärna gör dessa operationer på unga människor bl a pga den anledningen. MEN tydligen så kan man återgå till gamla osunda matvanor med överätning och frossande? Antar att det i alla fall är lite knepigt INNAN man lyckats töja ut den där knytnävsstora(?) magsäcken som återstår efter operationen igen? Vad har jag missat?

• Anonym (smal)
    Anonym (rundeåxåenform) skrev 2016-07-20 15:43:59 följande:

Det är väl en himla tur att man kan äta "normalt" sen igen annars hade man ju inte slutat gå ner i vikt.

Tyvärr innebär det då också att man kan börja äta FEL igen, fel sorts mat och i fel mängder och därmed gå upp igen. Det är väldigt olika hur mycket mat de opererade "lärt" sin mage att ta emot efter något år.

Jag menar att det tydligen är möjligt att återgå till att överäta som man ju tydligen har gjort för annars blir man ju inte fet. Jag trodde att man efter en gbp bara kunde äta väldigt små portioner och om ens behov av kcal/dygn ligger runt 1100-1200 (rätt normalt om man inte rör sig och vill gå ner) så är det väl inga problem att få i sig dessa? Man behöver inte alls tyna bort.
Svar på tråden Två Gastric Bypass?