• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (rundeåxåenform) skrev 2016-07-20 15:43:59 följande:
    Det är väl en himla tur att man kan äta "normalt" sen igen annars hade man ju inte slutat gå ner i vikt.

Tyvärr innebär det då också att man kan börja äta FEL igen, fel sorts mat och i fel mängder och därmed gå upp igen. Det är väldigt olika hur mycket mat de opererade "lärt" sin mage att ta emot efter något år.
    Skitsnack!

Jag har slutat gå ner i vikt - det är typ omöjligt att gå ner i vikt  för mig - efter att varit opererad i nästan 1,5 år. Alltså jag äter exakt samma mängd mat, och samma sorts mat.

Man ska inte alls gå över till normala portioner efter ett tag!!
  • Heranell

Att du har sug i magen kan helt enkelt bero på för mycket magsyra. Prova Omeprazol ett tag och se om det hjälper.

Sen det där med mättnad, jag har gjort en sleeve och tycker det beror väldigt mycket på VAD jag äter. Äter jag kött, kyckling och annan mer kompakt mat blir jag fort mätt. Däremot KAN jag äta en hink med popcorn utan att bli särskilt mätt.

Sen kan jag absolut rekommendera dig att prova LCHF, eller åtminstone lågkolhydratkost. Jag kör det nu för att få bukt med mitt sötsug, som jag fortfarande har kvar, det är ju inte min hjärna som är opererad liksom... jag håller mig relativt ohungrig, blir inte lika sugen på sött och jag går ner i vikt. Känner mig dessutom mer energisk.

Finns massor av LCHF-sidor att googla på. Lycka till!

• Anonym (.. 2)
    Anonym (smal) skrev 2016-07-20 15:38:57 följande:
    Jag trodde att en gbp var ett ......liksom "slutgiltigt" val och efter det så kunde man aldrig någonsin äta som man gjort tidigare!? Läste att man inte gärna gör dessa operationer på unga människor bl a pga den anledningen. MEN tydligen så kan man återgå till gamla osunda matvanor med överätning och frossande? Antar att det i alla fall är lite knepigt INNAN man lyckats töja ut den där knytnävsstora(?) magsäcken som återstår efter operationen igen? Vad har jag missat?
    du vet inte vad du snackar om
  • Anonym (.. 2)
    Heranell skrev 2016-07-20 16:00:28 följande:
    Att du har sug i magen kan helt enkelt bero på för mycket magsyra. Prova Omeprazol ett tag och se om det hjälper.

Sen det där med mättnad, jag har gjort en sleeve och tycker det beror väldigt mycket på VAD jag äter. Äter jag kött, kyckling och annan mer kompakt mat blir jag fort mätt. Däremot KAN jag äta en hink med popcorn utan att bli särskilt mätt.

Sen kan jag absolut rekommendera dig att prova LCHF, eller åtminstone lågkolhydratkost. Jag kör det nu för att få bukt med mitt sötsug, som jag fortfarande har kvar, det är ju inte min hjärna som är opererad liksom... jag håller mig relativt ohungrig, blir inte lika sugen på sött och jag går ner i vikt. Känner mig dessutom mer energisk.

Finns massor av LCHF-sidor att googla på. Lycka till!
    fick du minskad hunger efter din op? hur länge har du varit opererad?
  • Anonym (smal)
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:01:52 följande:
    du vet inte vad du snackar om
    Nej det vet jag inte men det jag tycker verkar vara tydligt är att samhället ska spara in på operationer som inte leder till ngt bra för någon. De enstaka som klarar att gå ner och bibehålla vikten skulle gjort det utan operation.

• Anonym (rundeåxåenform)

1100-1200 kcal är viktminskningsnivå för de allra allra flesta.

För att ligga runt sin målvikt framöver krävs ju att man kan äta "normalt" (kan man bara äta som man gjorde första året t ex hela tiden så fortsätter man ju att gå ner). Vilket som sagt också möjliggör att man äter fel och går upp. Det är olika hur mycket man man vant/lärt tarmen att ta emot efter ett tag, men det är ju också olika VAD man äter. Man kan äta 6-7 små måltider/dag och gå ner och man kan äta lika många lika små måltider och gå upp beroende på vad de består av.

Anonym (smal) skrev 2016-07-20 15:54:36 följande:

Jag menar att det tydligen är möjligt att återgå till att överäta som man ju tydligen har gjort för annars blir man ju inte fet. Jag trodde att man efter en gbp bara kunde äta väldigt små portioner och om ens behov av kcal/dygn ligger runt 1100-1200 (rätt normalt om man inte rör sig och vill gå ner) så är det väl inga problem att få i sig dessa? Man behöver inte alls tyna bort.

Åtminstone för ca 5 år sedan var de långsiktiga resultaten efter GBP överlägset bättre än vad gäller andra viktminskningsmetoder.

Anonym (smal) skrev 2016-07-20 16:04:49 följande:

Nej det vet jag inte men det jag tycker verkar vara tydligt är att samhället ska spara in på operationer som inte leder till ngt bra för någon. De enstaka som klarar att gå ner och bibehålla vikten skulle gjort det utan operation.

Nu kan du ju inte ta just dig som mall för den stora gruppen viktopererade.

Jo "man" kan ofta äta normalt framöver. Äta normalt (vilket inte är synonymt med en viss portionsstorlek) är dock inte detsamma som "äta som jag gjorde tidigare och därför blev fet".

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 15:59:30 följande:

Skitsnack!

Jag har slutat gå ner i vikt - det är typ omöjligt att gå ner i vikt  för mig - efter att varit opererad i nästan 1,5 år. Alltså jag äter exakt samma mängd mat, och samma sorts mat.

Man ska inte alls gå över till normala portioner efter ett tag!!

• Anonym (.. 2)
    Anonym (rundeåxåenform) skrev 2016-07-20 16:11:50 följande:
    Nu kan du ju inte ta just dig som mall för den stora gruppen viktopererade.

Jo "man" kan ofta äta normalt framöver. Äta normalt (vilket inte är synonymt med en viss portionsstorlek) är dock inte detsamma som "äta som jag gjorde tidigare och därför blev fet".
    Varför svarar du i trådar när du uppenbart inte kan ett skit om denna typ av kirurgi?

Alla slutar gå ner i vikt efter ca 1 år efter en operation. Detta kan man inte förhindra.

Vart har jag skrivit att man inte kan börja äta normala portioner igen? Jag skrev att det inte är meningen att man ska börja äta större portioner. Att man sedan KAN det är en annan femma.

Jag är ledsen att göra dig besviken men jag har full koll.

Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:24:53 följande:

Varför svarar du i trådar när du uppenbart inte kan ett skit om denna typ av kirurgi?

Alla slutar gå ner i vikt efter ca 1 år efter en operation. Detta kan man inte förhindra.

Vart har jag skrivit att man inte kan börja äta normala portioner igen? Jag skrev att det inte är meningen att man ska börja äta större portioner. Att man sedan KAN det är en annan femma.

Svar på tråden Två Gastric Bypass?