• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (.. 2)
    metervara skrev 2016-07-18 13:54:30 följande:
    Jag vet en kvinna som gjort två stycken operationer. Om det sen var GBP båda två kan jag inte svara på, för om jag förstått det rätt så finns det lite olika former av "fetma-operationer". Men det låter konstigt att din läkare inte kan svara på det här?
    Hur kan du inte veta vad du gjort för operationer? jösses
  • Anonym (.. 2)

Fan vad jag stör mig på dom f*ttor som alltid ska förstöra den här typen av trådar med sina nedlåtande kommentarer. Ge fan i att skriva om ni inte har något vettigt att tillföra frågeställningen. 

• Anonym (.. 2)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 09:04:43 följande:
    jag har gjort en Sleeveoperation som är en annan form av fetmaoperation än GBP. I mitt fall har de "bara" minskat matsäcken men funktionen är intakt. I mitt fall är det mycket svårt att tämja magsäcken igen men det är klart att det går om jag verkligen vill det. 

När jag läste på om de två operationerna framgick det att vid GBP tar man bort magsäcken och att tarmen ska lära sig att ta upp näringsämnena och fungera som magsäck. en bit av tarmen skapas som ny magsäck. Tarmen kan vidgas och bilda en lika stor magsäck som tidigare men har svårare att ta upp näringsämnen och dumpar lättare. 

Jag tror tyvärr, och har lärt mig utifrån mig själv, att mycket av problemet kring mat hos oss överviktiga sitter inte bara storleken på matsäcken. Det är en god hjälp men sen behöver vi också arbeta med andra frågor så som varför man äter, när man äter, vad man äter och vad är egentligen mätt. Jag har gått i kbt för att försöka förstå mig själv och kontrollera mina impulser och mitt förhållande till mat. Visst jag har gått ner allt jag skulle och blev allt det som jag drömt om. Men jag måste fortfarande kämpa med mina andra frågor. Annars går jag upp igen, även om det är svårare nu - eftersom jag äter mindre. 

jag tycker natuligtvis att du ska kolla upp allting du kan med sköldsörteln men också fundera på om KBT eller något annat kan vara något för dig....  Bloggare är bra som inspiration på din resa.  lycka till 
    Det kan väl knappast vara svårt att töja ut magsäcken. Det är väl bara att äta mer än man ska. 
  • Anonym (.. 2)
    Anonym (?) skrev 2016-07-17 18:24:36 följande:
    Kan inte tänka mig att man kan göra två. Du har ju inget mer att ta bort. Varför inte ta tag i problemet ist?
    Varför inte ge fan i att svara om du inte kan svara på frågan?
  • Anonym (.. 2)
    Scalaren skrev 2016-07-17 20:01:03 följande:
    Nej, det går inte att göra två gbp-operationer.

Har du fått psykologhjälp för ditt ätbeteende?
    Källa på det? Det är väl bara att sy ihop en liten magsäck igen?
  • Anonym (KD)

jag är ledsen över att du verkar ta illa upp anonym ...2  men min enda tanke var att hjälpa till. Däremot tror många att magsäcksoperationer ska lösa allt och det gör det inte eftersom en stor del av vårt ätande är psykologiskt kopplat.

och nä  det är inte så enkelt att bara äta mer för att töja ut magsäcken. äter jag för mycket för snabbt så spyr jag. 

Men ni vill inte ha tips och synpunkter tror jag - ni vill nog att ngn ska säga att det går att göra två gbp så ni slipper ta tag i problemet... 

• Anonym (.. 2)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 14:09:12 följande:
    jag är ledsen över att du verkar ta illa upp anonym ...2  men min enda tanke var att hjälpa till. Däremot tror många att magsäcksoperationer ska lösa allt och det gör det inte eftersom en stor del av vårt ätande är psykologiskt kopplat.

och nä  det är inte så enkelt att bara äta mer för att töja ut magsäcken. äter jag för mycket för snabbt så spyr jag. 

Men ni vill inte ha tips och synpunkter tror jag - ni vill nog att ngn ska säga att det går att göra två gbp så ni slipper ta tag i problemet... 
    Att tro att övervikt alltid beror på psykiska problem är  så dumt att det inte ens förtjänar ett svar. Bara för att din övervikt beror på psykiska problem så betyder inte det att det är så för alla andra

Hade du gjort gastric bypass eller slevee? det går väl inte att spy efter gastric by pass? 

Jag äter alltid alla mina mål på bara några sekunder utan några som helst problem. Jag har gjort gstric bypass.
  • Anonym (?)
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-19 13:47:21 följande:

Varför inte ge fan i att svara om du inte kan svara på frågan?

Hörredu ditt jävla stolpskott! Se till att tillföra ngt vettigt själv till tråden utan att spy galla över alla som inte tycker som du!
  • Anonym (Rund)
    micromat skrev 2016-07-18 21:19:15 följande:

Har dom röntgat dig för att se så att du inte utvecklat en "ny" magsäck. Det finns vissa ovanliga fall där tarmen bildar en ny magsäck typ..

Sen ska dom absolut gå vidare med en utredning av skölkörtel med mera.

Äter du mycket protein? Hur äter du överlag? Rör du dig som man ska?

Testat 5-day puoch testet?

Den har inye röntgat mig, men nu vet jag att jag ska be dem göra det, så tack.

Jag äter som en "vanlig" människa, inte överdrivet mycket av något. Jag dricker ingen alkohol, läsk eller saft, äter nästan aldrig glass men träning har jag svårt att hinna med.

Jag har kollat upp den där dieten du nämnde och ska börja köra den imorgon. Så tack ännu en gång.
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-19 13:46:15 följande:

Det kan väl knappast vara svårt att töja ut magsäcken. Det är väl bara att äta mer än man ska. 

Exakt. Och det är lätt att äta mer än man ska när man inte mår dåligt, dumpar eller ens känner sig mätt.
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 14:09:12 följande:

Konstigt att du spyr, de allra flesta kan inte spy efter en gbp, jag tillhör dem. Å andra sidan dumpar de flesta när de äter fel eller för mycket av något, det gör inte jag. Så det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
  • Anonym (Rund)

Till er som svarar konstruktivt och lösningsorienterade vill jag säga Tack! Ni hjälper mer än ni anar. Jag kollar upp bloggar och instagrammare för fullt.

Svar på tråden Två Gastric Bypass?