• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (Rund)
    Westperg skrev 2016-07-20 22:14:27 följande:

Inte läst allt eftersom tråden verkade spåra ur som dessa trådar ofta gör haha men tänkte komma med lite konkret feedback på trådstarten eftersom jag har en bekant som precis som dig gjort en gbp men den inte gett tillräckligt resultat, nästa steg kirurgiskt som de gjort för henne är att man kan korta själva tarmen genom att helt enkelt ta bort en bit vilket gör att maten går snabbare genom kroppen och man inte hinner ta upp allt.

Sen kan det aldrig sägas för många gånger att fetma är en sjukdom och GBP är den enda dokumenterat långsiktiga lösningen tillika det bästa alternativ man har om man verkligen lider av fetma. Kost och träning har aldrig och kommer aldrig att hjälpa mot t.ex. rubbningar i hungerssignalerna till hjärnan och det är alltid lika tråkigt att läsa människor som skriver detta utan att veta bättre.

Lycka till!

Tack! Du ger mig inte bara ett svar på frågan jag ställer utan även hopp om medmänsklighet. Tråden har spårat ur, och jag som hade en naiv förhoppning om att vi med liknande erfarenheter inte skulle vara så dömande mot varandra. Det finns dock ett fåtal guldkorn och du är en av dessa.
  • Anonym (Kostintresserad)

Jag är inte alls insatt i detta men hittade en bra sida: levdittliv.se. Välj "om gastric bypass", och skrolla ner till frågor och svar.

Flera bråkar om hur man ska äta, mängder mm, men tycker det framgår av frågor/svarstiden där att det är en individuell behandling. Bl.a för att tarmlängden kan variera mellan olika personer mm. Därför ges olika kostråd.

• Heranell
    Anonym (.. 2) skrev 2016-07-20 16:03:13 följande:
    fick du minskad hunger efter din op? hur länge har du varit opererad?
    Jag har varit opad sen mars i fjol. I början hade jag inga hungerkänslor alls i princip, men så är det inte sen. Jag blir hungrig som vanligt. Däremot GÅR det inte att äta lika mycket som innan MEN om man småäter hela tiden, fel saker är det inte alls omöjligt att gå upp i vikt igen. Själv har jag varit inne i ett sockerträsk ett tag som har resulterat i fem kilo plus, nu efter knappt tre veckor på lågkolhydratkost är de borta.
  • Anonym (Rund)

Såhär ser en vanlig matdag ut för mig.

8:00 två hårdbrödmackor med ost

10:00 två hårdbrödmackor med skinka och lite senap.

13:00 lunch blev en skiva lingongrova (nyckelhålsmärkt), en skiva gravad lax och ca en halv dl keso.

15:00 vaniljkvarg 150 g 59 kcal/g

18:00 spenatblad, tomater, kyckling, avokado och rhode Island dressing (Light såklart).

20:00 kvarg 150g + persika

Var äter jag fel?

• Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-21 20:58:40 följande:
    Såhär ser en vanlig matdag ut för mig.

8:00 två hårdbrödmackor med ost
    10:00 två hårdbrödmackor med skinka och lite senap.
    13:00 lunch blev en skiva lingongrova (nyckelhålsmärkt), en skiva gravad lax och ca en halv dl keso.
    15:00 vaniljkvarg 150 g 59 kcal/g
    18:00 spenatblad, tomater, kyckling, avokado och rhode Island dressing (Light såklart).

20:00 kvarg 150g + persika

Var äter jag fel?
    Lunchen verkar inte så bra, lämna bort brödet och ät mera lax lax istället. 
    Varför äter du vaniljkvarg? Det innehåller massor av socker så om du vill äta kvarg borde du äta naturell kvarg. 
    Middagen låter väl ok men svårt att säga när du inte skriver mängd. 
    Sen tycker jag det låter mycket med mackor klockan 8, klockan 10 och igen klockan 13. Försök få in mera protein istället. 
  • Krafs
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-19 13:22:02 följande:
    Den logiken håller bara om du har normal eller hög ämnesomsättning samt om du är helt okunnig i ämnet .
    Vilket ämne? Kosthällning? Anser mig vara i rätt bra form och sköter kosten.
    Men det är verkligen så enkelt: Ämnesomsättnigen är precis vad du skriver. Tiden det tar för kroppen att processa födoämnen.

Faktum kvarstår. Om du förbränner 2000kcal i viloläge och endast får i dig 1500kcal per dag, måste du gå ner i vikt. Det är fysiskt omöjligt att behålla befintlig vikt eller gå upp.
  • Anonym (Rund)
    Cecese skrev 2016-07-21 21:12:04 följande:

Lunchen verkar inte så bra, lämna bort brödet och ät mera lax lax istället. 

Varför äter du vaniljkvarg? Det innehåller massor av socker så om du vill äta kvarg borde du äta naturell kvarg. 

Middagen låter väl ok men svårt att säga när du inte skriver mängd. 

Sen tycker jag det låter mycket med mackor klockan 8, klockan 10 och igen klockan 13. Försök få in mera protein istället. 

Jag år en skiva lax på nyckelhålsmärkt bröd för att det är gott och mättar samt är kalorisnålt.

Vaniljkvargen smakar bättre än naturell kvarg och innehåller väldigt lite kcal.
  • Anonym (Rund)
    Krafs skrev 2016-07-22 00:44:36 följande:

Vilket ämne? Kosthällning? Anser mig vara i rätt bra form och sköter kosten.

Men det är verkligen så enkelt: Ämnesomsättnigen är precis vad du skriver. Tiden det tar för kroppen att processa födoämnen.

Faktum kvarstår. Om du förbränner 2000kcal i viloläge och endast får i dig 1500kcal per dag, måste du gå ner i vikt. Det är fysiskt omöjligt att behålla befintlig vikt eller gå upp.

Du har fel!
  • Cecese
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-22 07:10:43 följande:
    Jag år en skiva lax på nyckelhålsmärkt bröd för att det är gott och mättar samt är kalorisnålt.

Vaniljkvargen smakar bättre än naturell kvarg och innehåller väldigt lite kcal.
    Självklart smakar vaniljkvargen bättre för den innehåller massor av socker. För min egen del räknar jag vaniljkvarg som efterrätt eller godis eftersom den innehåller så mycket socker. Fast jag varit opererad så länge som jag varit skulle jag inte kunna äta 150 gram av det, jag skulle tokdumpa och må riktigt illa. 3-4 teskedar kanske jag skulle kunna få i mej men sen skulle jag må illa. 

Ok visst en skiva bröd till lunchen är inte hela världen men du borde verkligen få i dej mera protein än en skiva lax. Nu vet jag iof inte hur stora laxskivorna är men om jag äter gravad lax till lunch eller middag så äter jag nog runt 100 gram av det. 

Sen går det inte att bara titta på hur mycket kcal det är i något. Du bör även titta på hur mycket protein, kolhydrater och fett det är och välja alternativ med mindre kolhydrater. 
  • Anonym (Rund)
    Cecese skrev 2016-07-22 09:21:18 följande:

Självklart smakar vaniljkvargen bättre för den innehåller massor av socker. För min egen del räknar jag vaniljkvarg som efterrätt eller godis eftersom den innehåller så mycket socker. Fast jag varit opererad så länge som jag varit skulle jag inte kunna äta 150 gram av det, jag skulle tokdumpa och må riktigt illa. 3-4 teskedar kanske jag skulle kunna få i mej men sen skulle jag må illa. 

Ok visst en skiva bröd till lunchen är inte hela världen men du borde verkligen få i dej mera protein än en skiva lax. Nu vet jag iof inte hur stora laxskivorna är men om jag äter gravad lax till lunch eller middag så äter jag nog runt 100 gram av det. 

Sen går det inte att bara titta på hur mycket kcal det är i något. Du bör även titta på hur mycket protein, kolhydrater och fett det är och välja alternativ med mindre kolhydrater. 

Grattis till dig som dumpar! Jag vet inte riktigt vad det är som får vissa av er att tro att ni är nån jävla måttstock för alla? Jag dumpar inte, blir inte mätt och är konstant hungrig! Nån här inne skriver att hon spyr, ska jag påstå att det är fel för det kan inte jag göra? Jag äter inte 100 g lax, för det skulle inte jag få i mig! Gör du då fel som äter så mycket lax när inte jag kan göra det?
Svar på tråden Två Gastric Bypass?