• Anonym (Rund)

Två Gastric Bypass?

För ca fem år sedan gjorde jag en gbp och allt gick bra till en början, men jag kunde fortfarande äta allt och kände aldrig mättnad. Jag gick ner 60 kg men för ca ett år sen började jag gå upp igen, fastän jag inte äter mängder eller mycket onyttigt. Totalt har jag nu en viktökning på 25 kg, på mindre än ett år. Jag utreds just nu för fel på sköldkörteln.

Nu undrar jag om någon vet om det går att göra två gbp? Jag får inga bra svar när jag vänder mig till vården.

• Svar på tråden Två Gastric Bypass?
  • Anonym (Trevliga människor)

Har tyvärr inget svar på frågan, ville bara flika in att jag hoppas TS att du inte tar åt dig av dessa människor som uppenbarligen endast svarade i din tråd för att få hacka lite för att få dig att känna dig mindre värd vilket ju tyder på empatibrist. Helt legitim fråga och inte alls självklart, skulle inte heller lita en sekund på att dessa personer har någon som helst aning utan de tog bara chansen att få vara lite nedlåtande. Att väga för mycket är enligt vissa det värsta man kan göra! Lycka till och ni andra kan ju fundera över vad det innebär att vara en god medmänniska.

• Anonym (Rund)
    Anonym (Trevliga människor) skrev 2016-07-17 19:10:04 följande:

Har tyvärr inget svar på frågan, ville bara flika in att jag hoppas TS att du inte tar åt dig av dessa människor som uppenbarligen endast svarade i din tråd för att få hacka lite för att få dig att känna dig mindre värd vilket ju tyder på empatibrist. Helt legitim fråga och inte alls självklart, skulle inte heller lita en sekund på att dessa personer har någon som helst aning utan de tog bara chansen att få vara lite nedlåtande. Att väga för mycket är enligt vissa det värsta man kan göra! Lycka till och ni andra kan ju fundera över vad det innebär att vara en god medmänniska.

Tack, jag försöker att inte ta åt mig men det är inte helt lätt. Ditt svar värmer för jag är mer än väl medveten om hur omgivningen dömer mig.
  • Anonym (Trevliga människor)

Prova att följa starka kvinnor på Instagram som arbetar aktivt varje dag för att få människor att må bra med sina kroppar, det funkar faktiskt =). Mina tips är Stina Wolter, Lady Dahmer, Kobranhuggertill, Apan satt i granen, flickvänsmaterialet, chipsqueen, somligafetakvinnor mfl. Alla dem får mig att känna att det är de andra som ska skämmas när de försöker sätta sig på folk bara för att man inte har idealkroppen, säkert för att de själva är osäkra. Skit i dem och tänk på alla de som inte dömer för de är tusen gånger fler! Varje dag blir jag glad när jag ser deras härliga kroppar med fett, celluliter och rubbet som dansar och mår skitbra och är SKITSNYGGA!!! 

• Anonym (?)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-17 19:09:52 följande:

Tänkte om livet var svart eller vitt utan gråzoner, då hade ditt resonemang fungerat.

Jag vet att vi inte känner varandra. Men jag om nån vet att livet inte är svart eller vitt. Jag har kämpat med övervikt i många år. Jag vet också att det egentligen inte sitter i vad man äter utan hur man äter. Att det många gånger ligger massor med saker bakom som gör att man äter som man gör. Tar man inte tag i det så kvittar det hur mkt man bantar, för man kommer inte hålla vikten ändå. Önskar dig lycka till!
  • Anonym (K)
    Scalaren skrev 2016-07-17 20:01:03 följande:

Nej, det går inte att göra två gbp-operationer.

Har du fått psykologhjälp för ditt ätbeteende?

Det står ju att hon utreds för sköldkörteln!? Finns det bara psykologiska orsaker i din värld?
  • Långbenopluto
    Anonym (K) skrev 2016-07-17 20:54:50 följande:
    Det står ju att hon utreds för sköldkörteln!? Finns det bara psykologiska orsaker i din värld?
    Vart skrev jag att det bara finns psykologiska orsaker? Klev jag på en öm tå?
  • Anonym (Gbp)

Rent teoretiskt tror jag att det går gör en till op. Anledning att man går upp är ju ofta för man fortsätter äta förstora portioner och då töjer man väl den "lilla säcken" de skapat. De borde därför kunna göra en op där de tar bort lite av den "nya töjningen" om du förstår hur jag tänker?
    Jag gjorde en Gbp 2010 och när viktraset stannade av så har jag totalt gått upp 5kg. Där har de sen stabiliserat sig. Men efter op rymde min magsäck 15ml och den rymmer mer idag, så töjer sig gör de ju uppenbarligen.
    Men den stora frågan är nog vad läkare mfl säger, så tycker du ska rådfråga dem. Är de inte sköldkörteln som du kollar upp nu tex så kanske det har med ditt kost o motionsschema att göra. Alla har vi olika relation till mat.
    Och att du inte fått dumping ser ja som en bra sak, för de brukar ja få av "fel" mat. För sött eller för fett.
    Hoppas de löser sig för dig.

• Anonym (nopp)
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-17 18:08:59 följande:

Jag menar ingenting utan ställer en fråga. En fråga du inte kunde svara på om jag förstått det hela rätt.

Jo jag svarade på din fråga.
    Anonym (Rund) skrev 2016-07-17 18:27:38 följande:

Jag ställde ingen fråga kring huruvida man kan gå upp i vikt igen, uppenbarligen vet jag det. Däremot går det som du säger att tänja ut den lilla fickan, något jag också vet. Det är därför jag undrar om det finns något ingrepp som kan göra fickan mindre igen.

Det går inte att tänja ut fickan. Det som händer är att tarmen tar över magens funktion och lär sig att ta emot mer och mer mat.
    Anonym (Trevliga människor) skrev 2016-07-17 19:10:04 följande:

Fast det handlar inte om att hacka ner på henne eller vara elak. Hon har gjort en stor operation som hon borde ha mer kunskap om. Innan man tar ett sånt stort beslut och förändrar hela sitt liv så måste man ju veta vad det innebär.

Jag har själv gjort en gbp och är fortfarande överviktig. I mitt fall beror det mycket på att första året blev "förstört" då jag blev gravid nästan direkt efter. Så nu får jag kämpa på nästan som om jag inte va opererad.
  • Anonym (nopp)
    Anonym (Gbp) skrev 2016-07-17 22:33:35 följande:

Rent teoretiskt tror jag att det går gör en till op. Anledning att man går upp är ju ofta för man fortsätter äta förstora portioner och då töjer man väl den "lilla säcken" de skapat. De borde därför kunna göra en op där de tar bort lite av den "nya töjningen" om du förstår hur jag tänker?

Jag gjorde en Gbp 2010 och när viktraset stannade av så har jag totalt gått upp 5kg. Där har de sen stabiliserat sig. Men efter op rymde min magsäck 15ml och den rymmer mer idag, så töjer sig gör de ju uppenbarligen.

Men den stora frågan är nog vad läkare mfl säger, så tycker du ska rådfråga dem. Är de inte sköldkörteln som du kollar upp nu tex så kanske det har med ditt kost o motionsschema att göra. Alla har vi olika relation till mat.

Och att du inte fått dumping ser ja som en bra sak, för de brukar ja få av "fel" mat. För sött eller för fett.

Hoppas de löser sig för dig.

Magen töjer inte ut sig. Men tarmen lär sig att ta över magens funktion och att ta emot mer och mer mat. Just därför måste man under första året lära sig att äta rätt.
Svar på tråden Två Gastric Bypass?