Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

    BF maj 2017

    Nelah skrev 2017-04-05 10:20:45 följande:

    Jag gick över 10 o 5 dagar med mina första, gjorde hinnsvepning för att få igång det. Men vi gjorde tul i måndags att läkaren tyckte, att om jag ville, kunde vi göra hinnsvepning igen och testa redan i v38. Så kanske att jag slipper gå över denna gången :)


    Vad skönt!
    Min första föddes på bf+15 och det var de längsta 15 dagarna i mitt liv!
    Vi ska göra nästa tillväxt-UL den 20/4 och är den här lika stor som brorsan så hoppas jag att de försöker sätta igång det lite tidigare för jag vill inte ha en jättebebis igen och helst inte gå över med 15 dagar heller.....
  • Anotherone
    Nelah skrev 2017-04-05 17:43:04 följande:
    Det förstår jag, det var extremt långa 10 dagar också o jag grät mig till hinnsvepning då jag hade så ont pga foglossning o att jag snubblat i spagat. Hur stor var brorsan? Vår lilla är 11% större vilket inte var så farligt. Båda brödrarna vägde 4,1kg - större än medel men intressant överdrivet så är tacksam att lillasyster intresserad visade sig vara större än 11%
    Min bebis låg på 12% plus för några veckor sedan. Nästa tillväxt-ul är inplanerat veckan efter påsk så vi får se då hur det ligger till. De växer ju som bäst mot slutet tydligen så ju senare man gör det desto mer rättvisande ska det vara....
  • Anotherone
    Nelah skrev 2017-04-06 12:21:59 följande:
    Ska du göra TUL igen pga storleken eller pga något annat? Läkaren tyckte att allt såg bra ut så jag skulle fortsätta hos mödravården,skulle sf måttet skjuta i höjden så lär jag väl få göra ett till men annars får jag bara hoppas på det bästa, att hon inte kommer ut 6kg tung :p
    Det är pga stort barn förra gången.
    När vi var på UL nu senast så var jag i v 32-33 nånting och då sa de att barnen ändå oftast håller samma tempo i tillväxten men att det är mot slutet som de växer på sig som mest. Därför fick vi en till tid.
    När vi ska dit kommer jag precis ha gått in i v 39 (38+) så då hoppas jag att det ska ge ett hyfsat rättvisande mått.

    Mitt SF-mått är helt inom ramen och var så även förra gången. Barnmorskan jag har nu (den förra hann gå i pension) säger att hon inte heller skulle ha misstänkt stor bebis utifrån SF-måttet i journalen från min förra graviditet så då blir väl ultraljud enda sättet att hålla någorlunda koll.
  • Anotherone
    Freijah skrev 2017-04-06 14:57:43 följande:

    Tydligen är bäbisen färdig bakad redan den 17e april (bf 6e maj), så den 11 ska vi in och träffa läkaren igen och diskutera igångsättning bland annat.
    Någon annan som varit med om att bäbisen växt ikapp 3 veckor?
    Vi körde med ÄL tester när han blev till, så det känns lite overkligt att vi skulle missat så mycket.


    Det låter häftigt men det kan säkert ske. Tre veckor borde man som sagt ha koll på utifrån sista mens och när ägglossning "borde" ha inträffat. Men har man lång cykel så kanske det kan slå så pass fel.
    Spännande!
  • Anotherone
    Daggert83 skrev 2017-04-11 11:00:38 följande:

    Oj! Här var det länge sedan jag skev...

    väntar fjärde barnet 1 maj, 20 dagar kvar med andra ord till BF.

    Ska till spec-mvc imorgon för att diskutera igångsättningoga tidigare snabba förlossningar...

    I övrigt går detta så segt och långsamt nu, men det gör det ju liksom i slutet.

    Min man fyller år 17 maj, och tänker att då är i alla fall bebisen ute <3

    Foglossningen gör mig oerhört begränsad, igår fick kryckorna plockas fram :(

    Mycket gnäll, men jag vet ju innerst inne att snart är bebis här, och det kommer vara värt ALLT!


    Skönt att ha ett datum då man "vet" att bebisen senast är ute. Jag har också bf 1/5 och jag har satt 15/5 som absolut sista dag eftersom jag gick 15 dagar över tiden med första barnet. Så  längre än det tänker jag inte gå (och det får man väl inte heller).

    Jag tycker att tiden rusar på, men jag jobbar fortfarande, jag vet inte om du gör det också? Jag tänkte jobba till en vecka innan bf, det är ju ändå påsk nu och korta veckor så det borde funka tycker jag. Och kommer inte ungen i tid (vilket jag som sagt inte räknar med) så kanske jag går in i början på maj där och gör något gästspel också, vi får se.

    Men snart så... då börjar det ploppa ut bebisar här
  • Anotherone
    FruHolmli skrev 2017-04-11 12:34:21 följande:
    .

    Fixerad bebis ända ner till blygdkanten, så hon ligger så redo för utfart hon kan iaf! :)
    Wow, då är hon verkligen startklar!!
    Min bebis är fortfarande rörlig och ligger vääääldigt högt upp så jag förväntar mig inte att han kommer tidigare. Jag skulle få en chock om det blev så!
    Men storebror var också rörlig in i det sista och kom som sagt 15 dagar sent så det är vad jag tänker mig kommer hända nu också ungefär.

  • Anotherone
    emhese skrev 2017-04-27 19:04:07 följande:
    Jag kanske får en igångsättning pga av att mitt första barn var väldigt stor.. nästan 5 kg och 56 cm lång plus att jag gick över 15 dagar.. Men läkaren & barnmorskan verkar inte helt på samma spår så vi får se va de gör när jag kommer in till förlossningen på beräknad bf.
    Jag hoppas att de sätter igång av sig själv innan dess!
    Jag har en tid hos BM på tisdag, dagen efter beräknad dag.
    Vi var på tillväxt-koll förra veckan och redan då vägde han 3,5. Uppskattad vikt på BF är ca 4kg.

    Förra gången hade jag absolut inga känningar i förväg och sedan kom vår son med akut snitt på BF +15 då han var jättestor och min livmoder var helt slutkörd. Inför den här gången så är läget lika (förutom att vi den här gången VET att bebisen är lite större än standard, det var det ingen som visste sist).
    * Han är fortfarande rörlig och jag har som sagt BF på måndag så han är inte startklar överhuvudtaget
    * Jag har noll förvärkar
    * Han är stor
    * Jag är snittad sedan tidigare

    Då tänker jag litegrann att OM vi nu ponerar att förloppet den här gången blir detsamma som sist, dvs att tiden bara går och jag börjar gå in i latensfasen typ 13-14 maj, vore det inte bättre med en igångsättning nu i veckan då?
    Jag vet ju att det är bäst om det får komma igång av sig självt men om det nu inte gör det? Kroppen min var jätteseg sist och jag fick värkstimulerande till max i massor av timmar så även om det startade av sig självt hade mitt eget värkarbete ingen effekt.
    Jag menar, oddsen att han ska födas normalt och att allt går bra lär ju ändå vara bättre om han föds i veckan och väger 4-4,3kg kanske än att vi väntar tills jag inte får gå längre och att han då väger 5kg som sin bror?

    Min mardröm just nu är att det ska sätta igång två veckor över tiden, att vi ska komma så pass långt att det inte går att backa och göra snitt mer och antingen att han fastnar eller att det måste avslutas snabbt så att jag går fullständigt sönder där nere.....
  • Anotherone

    Grattis till er som fått era bebisar, underbart!!

    Jag var ju beräknad 1 Maj men här lyser lillebror med sin frånvaro...

    Det hade varit himla trevligt med en som höll tiden denna gång men å andra sidan har jag ju

    gått över bf förr och liksom räknat med det så det känns ändå ok.

    Bm-besök inbokat imorgon, garanterat det sista ????

  • Anotherone

    Hej!

    Jag hade ju bf 1 maj men min lilla pojke ville inte titta ut förrän den 15:e. Han trivdes tydligen bra i magen precis som sin bror ! Tyvärr blev förlossningen ingen trevlig upplevelse alls. Det började spontant och gick framåt om än långsamt. Men sen hände massa saker på en gång, rummet fylls av folk och det sista jag hör innan jag sövs är uterusruptur. Alltså att livmodern brustit .

    Nu är han precis två veckor och vi har börjat lära känna varandra lite mer, så mysigt! Men då och då kommer såklart tankar på vad som kunde hänt, om han faktiskt inte överlevt eller om min man hade fått åka hem med en nyfödd son men utan hans mamma....

    Som tur är har vården varit outstanding och verkligen fångat upp oss så vi har fått jättebra stöd.

    Ska försöka läsa ikapp lite mer någon dag när tillfälle ges!

    Lycka till ni som fortfarande väntar!!

  • Anotherone
    emhese skrev 2017-05-30 13:35:41 följande:

    Usch vilken mardröm ni gått igenom! Så skönt att höra att de gått bra för er och att ni fått bra vård!

    Mys nu massa med er lille bebis! <3


    Tack, vi njuter av varje dag <3
  • Anotherone

    Vi ammar också hela tiden känns det som. Men det är bara att amma på, jag vill gärna amma så mycket det går. Jag har gjort en bröstförminskning och kommer inte kunna helamma har jag insett men allt som finns vill jag att han ska få, sen kompletterar vi med ersättning i flaska också.

  • Anotherone
    Nelah skrev 2017-06-01 12:48:18 följande:

    Den 30/5 Bf+4 kom vår dotter till världen :)

    Värkarna var oregelbundna och jag åkte in för en sovdos eftersom jag tyckte att kroppen inte fattade vad som hände men det visade sig att jag var öppen 6cm.

    Så jag var lycklig och skrattade mellan värkarna tills de tog hål på hinnorna för då jävlar tog det fart och 45 min senare var hon ute.


    Grattis!! Låter som att din kropp var med i matchen ändå om du var öppen 6cm!
  • Anotherone
    Ankissen skrev 2017-06-01 20:26:40 följande:

    Gaaaa! Fortfarande ingen bebis här och jag är på övertidsdag tio idag. Var hos bm i morse och fick en hinnsvepning som jag hoppas ska ha effekt. Annars blir det bedömning på förlossningen klockan 8.30 på tisdag. Jag var öppen för två fingrar, tappen var mjuk och det fanns ca två cm kvar av kanten. Tyckte det gjorde rätt ont efteråt men det börjar avstanna nu. Brun flytning för nån timme sen. Mer intensiva sammandragningar. Vill så gärna att det ska dra igång nu!


    Lycka till, hoppas det startar av sig självt nu i helgen! Båda mina är födda precis innan de skulle blivit "vräkta ". Storebror skulle vi bli igångsatt på måndagen. På söndagen åkte vi in för då hade jag börjat gå regelbundna värkar och sen föddes han måndag morgon. Och med lillebror nu hade vi ett planerat snitt den 16 maj (han var beräknad 1 maj) men det kom också igång av sig självt och den 15 är han född.

    Vet hur det är att gå över tiden men det är bara att härda ut, inga bebisar stannar i magen för alltid!!
  • Anotherone
    Ankissen skrev 2017-06-07 10:13:15 följande:

    Nu är äntligen min lilla kille här, trådens sista? På självaste nationaldagen tittade han ut. 4080g tung och 51 cm lång. Det blev igångsättning.


    Grattis!! Äntligen får man väl säga, hoppas att allt gick bra!
  • Anotherone

    Min stora son vägde drygt 5kg när han föddes och gick på storlek 56 direkt. Efter bara någon vecka fick vi byta till 62.

    Lillebror var lite mindre, vägde ca 4,2kg och var 53 lång när han kom.

    Han håller preciiiiiis på att växa ur 56 nu. I fredags var han knappt 3v, då hade han dragit iväg på längden framför allt och var 57cm och vägde 4750g.

  • Anotherone

    Hej! Jag hade ju bf 1 maj men min pojke kom inte förrän den 15:e så han blir ett halvår i nästa vecka. Han har två tänder som kom redan vid 4,5 mån och ålar runt här hemma. Men sitter inte så bra själv än. Dagarna spenderar vi med lek på golvet och många promenader. Min syster är också föräldraledig vilket är jättekul!!

Svar på tråden BF maj 2017