BF maj 2017
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Har ni något speciellt sug än?
För tre veckor sen så hade jag ett sjukt sug efter kaffe varje dag, vilket var lite jobbigt. Innan graviditeten så drack jag aldrig kaffe om det inte bjöds.
Nu i v 14 så ÄLSKAR jag mjölk. Alltid varit en mjölk drickare men nu är det överdrivet tror jag. Känns som att jag inte kan leva utan mjölk :'D
Någon som känner igen sig?
Lustigt att du skrev just kaffe för det är exakt det motsatta för mig. Jag dricker normalt sett inte heller så mycket kaffe, kanske bara en kopp om dagen. Och jag känner inte direkt avsmak för kaffe eller doften eller så. Men hittills sen jag blev gravid så kanske jag druckit det vid.... två? tillfällen.
För någon månad sen hade jag cravings på syrligt, skivat grönt äpple som legat i frysen, äppeljuice och sura godisar. Sen var det clementiner och citrus. Just nu inget särskilt, annat än att jag kan känna ett sug efter att dricka ett stort glas mjölk på kvällen. Så det verkar vi ha gemensamt
Hej, jag är gravid för första gången och har BF i slutet på maj 2017. Oroar mig för allt. Spelar ingen roll hur liten risk det är att drabbas, jag tror att jag är den som skulle få både det ena och andra.
Bor i Göteborg och fick ingen kub så gjorde en privat och fick bra resultat så det lugnade mig (en aning) men nu är jag förkyld och då får jag för mig att det kan vara listeria eller toxoplasmos. Googlar allt och får panik över att inte ha kontroll.
Har inte berättat för någon utomstående för jag är livrädd att något ska hända och jag har ingen att prata med förutom min sambo och barnmorskan men vad ska de säga som gör det bättre? Finns ju inga garantier för någonting här i livet.
Min mamma dog för ca 10 år sedan i cancer och det är det värsta som hänt mig och jag har fortfarande svårt att acceptera det. När man hör att det är liten risk att något skulle hända barnet, tänker jag att "ja, men är liten risk att ens mamma dör också men hon gjorde det" så jag tror det kommer därifrån.
Förlåt för långt inlägg och jag vet egentligen inte vad någon ska säga men tror jag behövde få säga vad jag känner. Finns det någon annan som känner som jag?
Jag förstår att du är orolig och det är väl inte så konstigt när du förlorat din mamma också. Som sagt så är sannolikheten för jordbävningar, att ens mamma går bort, att ens barn har kromosomfel och att man är med om en flygplansolycka små. Ändå händer det....
Har du varit på inskrivning? Skulle du kunna ringa din barnmorska och prata lite med henne, så kanske du känner dig lugnare sen?
Vi har också gjort KUB eftersom vi fyller 36 i år så då är vi en riskgrupp i Stockholm. Och vi fick ingen dålig bedömning, men inte 1:20 000 heller vilket min man tyckte var jobbigt. Han är helt övertygad om att alla andra får friska barn och bara för det så kommer vi att få det barnet som har en sjukdom typ.
Han är lite mer pessimistiskt lagd än vad jag är men så har han alltid varit.
Det är ju tyvärr lite så med graviditet och förlossning att det finns mycket som kan hända innan man väl har barnet i sin famn. Och det är nog något man får leva med, sånt är livet. Men försök att tänka att de allra allra flesta barnen föds friska och krya!! Statistiken säger ju ändå det!!
Och försök att inte ta ut katastrofer i förtid, jag vill inte heller förlora min fina lilla maj-bebis men jag vet (vis av erfarenhet) att saker och ting kan hända. Och även sen när barnet är fött så är det än ständig oro. Och om man visste, som blivande förälder och även sen som förälder precis allt som man som människa kan drabbas av i form av sjukdomar och annat så skulle man ju aldrig skaffa barn! Men så kan man inte gå runt och tänka
Toxoplasmos behöver man inte oroa sig om man inte har katt. Man ska ju undvika att tömma kattlådan tex. om man är gravid. Och listeria är det få som drabbas av i Sverige, håller man sig till Livsmedelsverkets kostråd och undviker livsmedel som potentiellt skulle kunna innehålla listeria så klarar man sig från det också.
Jag är också gravid med första barnet och förstår oron. Jag själv är väldigt orolig så får det är något, jag är i vecka 14 och vet ingenting om mitt barn än förutom att födsel förväntas vara 23 maj. Har inte kollat hjärtslag heller. Sitter bara och väntar på att få en tid på ultraljudet. Så det är tufft, tankar flyger omkring! Men man få vara positiv, försöka tänka att min bebbe är frisk och glad. :)
@anotherone Jag pratade med min barnmorska innan jag bestämde mig för att göra kub-testet. Velade fram och tillbaka och vet att det kan göra en ännu oroligare men är nu i efterhand glad att jag gjorde det. Det var också härligt att få se Räkan vinka till oss på skärmen
och att allt såg bra ut so far. Vi fick inte heller så höga tal men de räknar det som låg risk och då försöker jag också se det så även om det är svårt.
Jag vet ju att du har rätt och att det är väldigt liten risk för de flesta saker. Ibland känns det lite bättre bara man får skriva av sig lite och bara få dela oron med någon. Längtar till UL strax innan jul och hoppas att allt ska vara fortsatt bra då.
@FnR96 Jag är beräknad nästan samma datum som dig, men kan ju ändras på UL. Men sen verkar ju få barn födas den planerade dagen
Kram till er för att ni svarade. Det känns lite bättre nu. Känner mig inte lika ensam.
@anotherone Jag pratade med min barnmorska innan jag bestämde mig för att göra kub-testet. Velade fram och tillbaka och vet att det kan göra en ännu oroligare men är nu i efterhand glad att jag gjorde det. Det var också härligt att få se Räkan vinka till oss på skärmen
och att allt såg bra ut so far. Vi fick inte heller så höga tal men de räknar det som låg risk och då försöker jag också se det så även om det är svårt.
Jag vet ju att du har rätt och att det är väldigt liten risk för de flesta saker. Ibland känns det lite bättre bara man får skriva av sig lite och bara få dela oron med någon. Längtar till UL strax innan jul och hoppas att allt ska vara fortsatt bra då.
@FnR96 Jag är beräknad nästan samma datum som dig, men kan ju ändras på UL. Men sen verkar ju få barn födas den planerade dagen ![]()
Kram till er för att ni svarade. Det känns lite bättre nu. Känner mig inte lika ensam.
Hej alla! Jag hoppar gärna in i den här tråden. Går in i vecka 15 nu och har äntligen blivit av med svår illamående och kan börja leva och jobba försiktigt igen.
Åh va mysigt på nyårsafton :D vilken v kommer du vara i? Härligt att du hittat perfekta klänningen!! Tycket det är lite klurigt. Men jag var så kär i min gamla /: jag kommer vara i v 26. 70 personer väldigt traditionell!planerade för en riktig håll i gång party efter haha men vi får väl se hur de blir nu ^^ Kommer sakna att skåla i mousserande haha. Hur kommer ni ha ert?